کد خبر: ۸۲۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱
مقاله به مناسبت سالروز تاسیس بسیج سازندگی
مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی به عنوان ناخدا و کشتیبان انقلاب اسلامی، با درک توطئه های دشمنان و بد عهدی قدرتها در پایبندی به معاهداتشان، با هوشمندی تمام سال 1395 را به عنوان سال « اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری کردند

استاد ارجمند آقای موسی هنرپیشه با همکاری بسیج سازندگی ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان لامرد به این راهکار های عملی اقتصاد مقاومتی در شهرستان لامرد پرداخته اند.

بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه:مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی به عنوان ناخدا و کشتیبان انقلاب اسلامی، با درک توطئه های دشمنان و بد عهدی قدرتها در پایبندی به معاهداتشان، با هوشمندی تمام سال 1395 را به عنوان سال « اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری کردند . هرچند از نامگذاری ایشان دغدغه معظم له به خوبی روشن می شود، اما ایشان در بیانات مبسوطی منظور از اقتصاد مقاومتی را تشریح و همگان و بویژه دولت محترم را به وارد شدن به عرصه عمل و اقدام دعوت نمودند. از سوی دیگر 17 اردیبهشت ماه ، سالروز تأسیس بسیج سازندگی به فرمان حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای، به عنوان « روز بسیج سازندگی » نامگذاری شد ه است.

پرواضح است که اقتصاد مقاومتی نسخه شفا بخش اقتصاد ماست؛ تا کی باید به ماده سیاه و بدبوی! نفت و یا بدبو تر از آن به عنایت قدرتها در برجام و پسابرجام اتکا کنیم.

به عنوان کسانی که خود را دل داده به فرامین آقا می دانیم، راهکارهای عملی در راه تحقق اقتصاد مقاومتی را در سه بخش مجزا ( خانواده، نهادها و ادارات و عموم مردم) در شهرستان لامرد بیان می کنیم.باشد که مورد عنایت و عمل واقع شود:

الف: در حوزه خانواده :تک تک اعضای خانواده و بخصوص زنان می توانند نقش مهم و بی بدیلی را در اقتصاد مقاومتی ایفاء نمایند بخشی ازطرحها در این حوزه عبارتند از :

1- داشتن برنامه غذایی:داشتن برنامه غذایی می تواند مصرف خانواده را تنظیم نموده و خرید را برای خانواده آسان نماید. بعلاوه این موضوع می تواند در تنظیم کالری مورد نیازانسان نقش داشته و از سوی دیگر نباید از برخی کارکردهای پنهان آن غافل شد. مثلاً داشتن برنامه این امکان را می دهد که اگر فردی به غذایی علاقه ندارد، به منزل یکی از بستگان نزدیک میهمان شود.

2- فعال شدن بخش تولید در خانه:

1-2 کاشت سبزی با استفاده از آبهای اضافی مانند آبریزآب سرد کن

2-2 تهیه ترشی، خیار شور، مربا ، آب لیمو، رب گوجه فرنگی در خانه برای کمک به اقتصاد

3-2 رواج صنایع دستی مانند قالی بافی، بافتنی، گلیم بافی

4-2 تولید ترشی از پسماند پوست لیمو در هنگام آب گیری

5-2 برنامه ریزی برای صرفه جویی در هزینه های جاری خانواده

ب: در حوزه ادارات و نهادهای دولتی :

1- گذاشتن درسی با عنوان « اقتصاد مقاومتی» به عنوان درس اختیاری در کلیه دانشگاه با سر فصل منطبق با منویات مقام معظم رهبری مد ظله العالی

2- آغاز پژوهش در مورد گیاهان دارویی با محوریت جهاد کشاورزی، شبکه بهداشت و درمان، دانشکده پرستاری و آموزش و پرورش لامرد و نهایتاً تمهیدات برای ساخت داروهایی در لامرد و یا حداقل برگزاری نمایشگاه گیاهان دارویی در شهرستان

3- تأکید در مورد موضوعات پژوهش در دانشگاهها و ادارات آموزش و پرورش با موضوع اقتصاد مقاومتی

4- راه اندازی حداقل 4 کارگاه صنایع دستی حاصل از برگ درخت نخل زیر نظر اداره میراث فرهنگی و گردشگری و با همکاری جهاد کشاورزی

5- راه اندازی مزرعه های نمونه برای آزمایش کاشت و رشد برخی درختان و گیاهان توسط منابع طبیعی و جهاد کشاورزی

6- پی گیری کارگاههای ساخت شامپو سدر صحت با عنایت به وجود درختان فراوان سدر( کُنار) در شهرستان لامرد

7- پی گیری بازیافت زباله در شهرستان لامرد با عنایت به طرح بازیافت زباله که پیوست می باشد با مدیریت شورای اسلامی شهرها و شهرداران شهرستان ( ضرورت اجرای طرح بازیافت زباله ها در لامرد مندرج در سایت لامرود در تاریخ 10 شهریورماه 93 و نیز مندرج در سایت تراکمه در مورخه 28 شهریور ماه 91 به قلم موسی هنرپیشه )

8- پی گیری تأسیس کارگاههای آب لیمو گیری با توجه به وجود لیمو در شهرستانهای لامرد، مهر و برخی بنادر هم جوار و تولید ترشی لیمو از پوست آن .

9- ساخت کارگاه اختراع زیر نظر آموزش و پرورش در جنب یا مجزای از آزمایشگاه مرکزی که مواد اولیه اش رادیو، تلویزیون و سایر وسایل برقی مستعمل و سوخته، موتورهای اتومبیل ، تخته ، اره و...... است. در این کارگاه افراد ضمن آشنایی با نحوه ساخت این وسایل به مرور نسبت به ساختن و اختراع تشویق می شوند.این کارگاه می تواند با مدیریت هنرستان فنی پسرانه و دخترانه باشد.

10- راه اندازی کلاسهای تدبیر منزل برای خانمهای خانه دار و نوعروسان به منظور آشنایی با راههای صرفه جویی توسط آموزش و پرورش و آموزش عالی این کلاسها می تواند با مدیریت شبکه بهداشت و درمان در هنگام مراجعه زوجین برای آزمایش خون برای نوعروسان شکل گیرد.

11- تأسیس یک کارگاه نیمه صنعتی خانگی تولید رب گوجه فرنگی با توجه به برداشت بیش از 3800 تن گوجه فرنگی در شهرستان

12- تأسیس کارگاه تولید ترشی لگجی با عنایت به وفور این گیاه در شهرستان لامرد و بویژه در قسمتهای شرقیروستای خشت

13- ایجاد مشاغل خانگی نیمه صنعتی تولید عرق خارشتر ( ارو در اصطلاح محلی) با عنایت به وفور این گیاه در شهرستان لامرد با محوریت جهاد کشاورزی

14- تأسیس کارگاه ساخت لیف ظرف شویی از لیف خرما با عنایت به وفور این درخت در شهرستان لامرد

15- تأسیس کارگاههای مرکزی اشتغال مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) به منظور برداشتن گامهای اساسی خودکفایی با زمینه های ذکر شده در بالا

16- تولید انبوه سبزی خشک برای مصارف کتلت، خورش قیمه، سبزی پلو با عنایت به وجود مزارع بزرگ سبزی در شهرستان زیر نظر جهاد کشاورزی

17- ادامه کاشت درختان ثمردار و از جمله نخل در خیابانهای لامرد با همکاری شوراهای شهر و شهرداریهای شهرستان لامرد

18- طرح بازیافت کتاب و دفتر در پایان هر سال تحصیلی با عنایت به طرح بازیافت کاغذ که در این طرح 12 هزار دانش آموزان در پایان سال تحصیلی، کتب درسی خود را به کارپردازی و بخش خدمات اداره آموزش و پرورش تحویل و در ازای آن هدیه نوشت افزار می گیرند. این کتابها به چاپخانه های آموزش و پرورش تحویل و پولی از این طریق نصیب می شود که به بدنه آموزش و پرورش تزریق می شود .

19- کاشت انبوه درخت پنبه و نهایتاً رواج صنعت ریسندگی و بافندگی

20- ادامه تبدیل آبیاریهای غرق آبی به آبیاری قطره ای

21- کاشت آفتابگردان، تولید تخمه و روغن آفتابگردان و عرضه به بازار مصرف

22- عرضه خرما در بسته بندی های کوچک و صدور آن با عنایت به پتانسیل تعاونی مرزنشینان و نیز نگهداری رطب تازه در سردخانه ها و توزیع در مواقع خاص مانند ماه مبارک رمضان

23- کاشتدرخت سپستان ( بمبر در زبان محلی ) که برخی به آن لقب زرد آلوی محلی داده اند که با هوای این شهرستان هم خوانی و قابلیت صدور به شهرستانهای هم جوار و بلکه خارج از کشور دارد.

24- کاهش هزینه های برق در ادارات با طرح سیستم اداری متمرکز که در آن اکثر واحدهای اداری یک اداره در یک جا متمرکز شده که در نتیجه در مصرف برق و وسایل خنک کننده صرفه جویی می شود.( مشابه آن در ادارات برق ایجاد شده است)

25- تولید انبوه قصب ( خرمای خشک) از درخت نخل و صدور به خارج در قالب بسته بندی های جدید و استاندارد

26- ممنوعیت استفاده از ظروف یکبار مصرف در کلیه ادارات با توجه به تجزیه دیر هنگام آن در طبیعت

27- اختصاص حداقل 10 جلسه سخنرانی در هر کدام از شهرهای لامرد به موضوع اقتصاد مقاومتی و عدم اسراف به منظور فرهنگ سازی و ترویج مشاغل توسط ادارات ارشاد اسلامی ، تبلیغات اسلامی ،فنی و حرفه ای و بسیج سازندگی

ج:حوزه عموم مردم :

1- ترویج ساده زیستی و میهمانی های کم خرج

2- ترویج فرهنگ هم یاری در عروسی ها در تمام مراحل:

الف: استفاده از ظروف استیل و ملامین به جای ظروف یک بار مصرف با توجه به این که این ظروف در اکثر حسینیه ها وجود داشته و وقف خاص نیز نمی باشد.

ب: |آرایش عروس توسط اقارب ایشان در صورت عدم بضاعت مالی زوجین

ج: گلکاری ماشین عروس به صورت ساده و توسط اقارب ایشان در صورت عدم بضاعت مالی زوجین

د: ساخت تالارهای عروسی توسط بخش خصوصی به منظور کاهش هزینه های ازدواج و کنترل هر چه بیشتر مراسم

3- استفاده از وسایط نقلیه عمومی در رفت و آمدها به جای وسایط نقلیه شخصی و رواج فرهنگ دوچرخه سواری در لامرد

4- عدم استفاده از ظروف یک بار مصرف در مراسم حسینیه ها در محرم ، صفر ، رمضان و مناسبتهای دیگر

5- حذف ناهار از مراسم فاتحه خوانی سنتی با عنایت به فرهنگ سازی آن در کتاب « وای از مرگ و وای از پس از مرگ» توسط نگارنده

6- اختصاص چند منبر از منابر ماه مبارک رمضان به موضوع اقتصاد مقاومتی و عدم اسراف و تبذیر توسط مسئولین حسینیه ها و وعاظ محترم.


بامید عمل به برخی از این راهکارها

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

نام:
ایمیل:
* نظر: