گزارش
یادواره شهداء دهستان فداغ
حوزه های مقاومت امام خامنه ای (مدظله العالی)وحضرت زینب کبری (س)دهستان فداغ
boletیادواره شهداء دهستان فداغ
دوره تربیت و تعالی برادران وظیفه
مدیریت تربیت وآموزش عقیدتی سیاسی نمایندگی ولی فقیه درناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان گراش؛
boletدوره تربیت و تعالی برادران وظیفه
همایش بصیرتی عمارهای ولایت
ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان گراش؛
boletهمایش بصیرتی عمارهای ولایت
یادداشت و گفتگو
دوره تربیت و تعالی برادران وظیفه
مدیریت تربیت وآموزش عقیدتی سیاسی نمایندگی ولی فقیه درناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان گراش؛
boletدوره تربیت و تعالی برادران وظیفه
همایش بصیرتی عمارهای ولایت
ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان گراش؛
boletهمایش بصیرتی عمارهای ولایت
همایش وحدت و نهضت روشنگری
نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج سپاه گراش؛
boletهمایش وحدت و نهضت روشنگری
کد خبر: ۸۴۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲
عقیدتی سیاسی ناحیه مقاومت بسیج سپاه گراش
به گزارش روابط عمومی سپاه گراش ، جلسه دوم کلاس های تفسیر قرآن در ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام جعفری مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه گراش برگزار گردید.

بسم الله الرحمن الرحیم

اقسام جهاد:1-جهاد اصغر.2-جهاد صغیر.3-جهاد کبیر.4-جهاد اکبر

پیامبر اکرم(ص) درآن روایت معروف به دو قسم اول وچهارم جهاد اشاره فرمود و در اینجا دو قسم دیگر جهاد موجود است چون که هر اصغری، صغیری و هر اکبری، کبیری دارد.

1- جهاد اصغر، همان مقابله با جنگ سخت دشمن است که آیاتی زیادی از قرآن به آن اشاره دارد و غزوات پیامبر (ص)،جنگ های اولیاء خدا با اعداء دین و جنگ 8 ساله ایران از همین قسم است.

2- جهاد صغیر،که همان مقابله با جنگ نیمه سخت دشمن است که دشمن در کنار استفاده از اسلحه و آتش با مکر و فتنه انگیزی و تبلیغات سعی در به لرزه در آوردن پایه های نظام اسلامی دارد؛ جهاد متناسب با این نوع جنگ و فتنه انگیزی ، جهاد صغیر نام دارد که از جهاد اصغر خطرناک تر و پیچیده تر است. فتنه 88 جنگ نیمه سختی بود که مجموع تدابیر و اقدامات نظام در برابر آن جهاد صغیر بود.جنگ نیابتی و سیاسی که عربستان سعودی و استکبار علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته اند از همین نوع جنگ است و مجموع تدابیر و اقدامات نظام در مقابل آن،جهاد صغیر است.  قرآن در این باره در آیه 217 سوره بقره می فرماید:((والفتنه اکبرمن القتل)) عکس العمل و اقدام در مقابل مرجفون (کسانی که برای به لرزه درآوردن جامعه،خبرهای دروغ و دلهره آور پخش می کنند) که در آیه 60 سوره احزاب به آن اشاره شده است؛ می تواند از مصادیق جهاد صغیر باشد.

جلسه دوم : جهاد کبیر

جلسه دوم : جهاد کبیر

3- جهاد کبیر، همان مقابله با جنگ نرم دشمنان است. این جنگ از دو قسم قبلی پیچیده تر و خطرناک تر و دشمن با بکارگیری ترفندهای پیچیده و مرموز سعی دارد باورها و اعتقادات مردم و محاسبات مسئولین را در عرصه های فرهنگی،سیاسی،اقتصادی، امنیتی تغییر و با خود همسو نماید و استحاله نظام که غرض اصلی دشمن است ؛محقق شود و نظام الهی ، طاغوتی گردد.

خداوند درآیه 52 سوره فرقان می فرماید:(( ولا تطع الکافرین وجاهدهم به جهادا کبیرا)) یعنی ای پیامبر از کافران تبعیت نکن و بواسطه قرآن یا عدم تبعیت از آنها ، با آنها جهاد کبیری بنما.

اگر مرجع ضمیر در((به ))قرآن باشد یعنی با الهام از قرآن و منابع فرهنگی اسلام باید با تبلیغات،القای شبهات و ترفندهای دشمنان در عرصه های مختلف؛مقابله نمود یا به تعبیر امام خامنه(مدظله) که احتمال اقوی را رجوع ضمیر در ((به)) به عدم اطاعت و عدم تبعیت دانسته اند باید با عدم تبعیت ، عدم دنباله روی از دشمن، جلوگیری از نفوذ دشمن و تکیه کردن بر نیروها و ظرفیت های درونی در عرصه های مختلف با تبلیغات و ترفندهای مرموز دشمن مقابله نمود؛ که این جهاد کبیر است.

جلسه دوم : جهاد کبیر

4- جهاد اکبر همان مقابله و مبارزه با نفس أماره و وسوسه های شیطانی است. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: ((اعدی عدوک نفسک التی بین جنبیک)) دشمن ترین دشمنان تو نفسی است که بین دو جنبه ی جسمانی و روحانی تو قرار دارد.

در این مبارزه؛ انسان باید تبعیت از تعلیمات انبیاء و اولیاء و سیر و سلوک و مجاهدت ، جنود جهل و شیطانی و صفات رذیله را از سرزمین نفس بیرون براند و جنود عقل و جنود رحمانی و صفات الهی را سکنی دهد که این نوع جهاد بسیار نرم و طاقت فرسا است.

هرقسم ازاین 4 قسم جهاد خود مراتب و درجاتی دارد.

این 4 قسم جهاد ،روابط متقابلی نسبت به همدیگر دارند مثلا اگر کسی درسه قسم اول جهاد، تحت امر رهبر جامعه، اخلال ورزد، جهاد اکبر او ناقص می گردد یا اگر کسی در جهاد اکبر اخلال ورزد در سایر جهاد ها نمی تواند به نحو مطلوب عمل نماید.

از اینجا معلوم می شود که انسان مجاهد باید حول محور رهبر و حاکم جامعه بگردد پس نمی توان به بهانه جهاد اکبر؛ ولی و رهبر جامعه را در امر جهاد صغیر یا کبیر تنها گذاشت چون آن چنان جهاد اکبری خیانت است نه جهاد.

کلاس های تفسیر در ماه مبارک رمضان.جلسه دوم : جهاد کبیر
کلاس های تفسیر در ماه مبارک رمضان.جلسه دوم : جهاد کبیر
نام:
ایمیل:
* نظر: