گزارش
شهدای شاخص سال 1396سازمان بسیج مستضعفین معرفی شدند
شهدای شاخص سازمان بسیج؛
boletشهدای شاخص سال 1396سازمان بسیج مستضعفین معرفی شدند
روابط عمومی وتبلیغات سپاه فراشبند
مجموعه بیتهای بارانی ۳ منتشر شد
boletمجموعه بیتهای بارانی ۳ منتشر شد
روابط عمومی وتبلیغات سپاه فراشبند
یادداشت و گفتگو
حاج محسن سلام...
دلنوشته ای از حاج خیر الله مزارعی در وصف شهید حججی:
boletحاج محسن سلام...
روابط عمومی وتبلیغات سپاه فراشبند
رابطه نمازاول وقت و رزق و روزی
یادداشت،
boletرابطه نمازاول وقت و رزق و روزی
روابط عمومی وتبلیغات سپاه فراشبند
کد خبر: ۸۶۷۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۳
معیارهای زندگی سالم در خانواده از نگاه کارشناس مذهبی؛
چنانچه ازدواج را هدف نبینیم دارای سه نتیجه است، اینکه باید به دنبال همسری باشیم که فرزندمان را بیشتر رشد داده یا حداقل مانع رشد او نشود، همچنین کمالات دیگر اشخاص را در نظر بگیریم و هم سطح بودن از نظر فکری حائز اهمیت است.
به گزارش تنویر فراشبند؛به نقل از حیا، خانواده نخستین کانونی است که یک فرد با آن روبه رو می شود و در آن به رشد و نمو می ‌رسد.این امر نشان می دهد که تشکیل خانواده یکی از اساسی ترین و طبیعی ترین نیازهای انسان به شمار می‌آید، سرمنشا شکل گیری خانواده ازدواج خواهد بود که از ابتدای پیدایش انسان و تاکنون وجود داشته است.


به طوری که می‌توان گفت بدون ازدواج، خانواده مفهوم چندان روشن و واضحی ندارد. ازدواج گام نخست برای برداشته شدن بسیاری از مشکلات روانی حاصل از تنش‌های زندگی روزمره خواهد بود. بدون ازدواج، خانواده مفهوم چندان روشن و واضحی ندارد، ازدواج گام نخست برای برداشته شدن بسیاری از مشکلات روانی حاصل از تنش‌های زندگی روزمره خواهد بود. به همین دلیل است که تحقیقات انجام شده در زمینه مسائل خانواده، درمجموع نشان می‌دهد که افراد ازدواج کرده به طور متوسط، سالم تر و خوشحال تر از آنهایی هستندکه ازدواج نکرده اند.

همچنین ازدواج و تاسیس کانون خانواده، برای سلامت و امنیت جامعه مفید است و زمینه ارتکاب جرم و بزهکاری را کم می‌کند. خانواده ای سالم و موفق است که از طریق یک ازدواج موفق شکل گرفته باشد و اگر معیارهای زندگی سالم در خانواده رعایت نشود چالش‌هایی را به همراه خواهد داشت.

ازدواج به عنوان رکن اصلی و اساسی زندگی اجتماعی است وعاملی برای تکامل فرد و حتی تکامل جامعه حائز اهمیت است و نمیتوان به هیچ عنوان این پدیده را درجامعه بی تاثیر دانست.

**اهمیت هم کفو و هم سطح بودن در دوام و بقای زندگی مشترک

کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه ازدواج درمکتب اسلام هدف نیست می گوید: ازدواج درمکتب اسلام هدف نیست، وسیله ای برای تربیت انسان است، در حقیقت ازدواج وسیله ای است بر اینکه زن و شوهر زیر سایه تشکیل خانواده عیوب هم را برطرف نموده و درجهت بندگی خدا ، رشد وتکامل شان تلاش کنند.

چنانچه ازدواج را هدف نبینیم دارای سه نتیجه است، اینکه باید به دنبال همسری باشیم که فرزندمان را بیشتر رشد داده یا حداقل مانع رشد او نشود، همچنین کمالات دیگر اشخاص را در نظر بگیریم و هم سطح بودن از نظر فکری حائز اهمیت است.

حجت الاسلام و المسلمین گرجی تاکید می کند: در ازدواج شناخت طرفین فوق العاده مهم است و چه بسا این میزان شناخت افراد درفامیل بیشتر است و بسیاری ازمسایل برای طرفین به وضوح پیداست، لکن شناخت افراد غریبه به رفت و آمدهای بیشتری نیازمند داشته تا بسیاری از مسایل برای خانواده ها روشن تر شود.

وی خاطرنشان کرد: البته در این مورد توکل به پروردگار منّان را مد نظر داشته باشیم، جوانان بدانند که ازدواج هدف نبوده ، وسیله ای است برای رسیدن به هدف است. چنانچه ازدواج را هدف ندیدیم، تشریفات آن را سنگین نمی نماییم، تشریفات برکت را از جامعه دور کرده و ازدواج جوانان را مشکل می نماید.

** جوانان با ساده ترین خریدها زندگی مشترک شان را شروع کنند

کارشناس مذهبی با اشاره به مبنا بودن دین برای خانواده ها می افزاید: خانواده ای که دین مبنای رفتارش است و به دنبال رضایت خداوند است، بسیار متفاوت تر از خانواده ای است که به دنبال هوای نفس است. درحقیقت در ازدواج، ابتدا دیدگاه ها را در نظر بگیریم، اما متاسفانه برخی اوقات اشخاص فقط اقتصاد را مبنا قرار می دهند که این ملاک فوق العاده اشتباه است.

همچنین جوانان خریدهای افراطی را کم کرده و با ساده ترین خریدها زندگی مشترک شان را شروع کنند، البته قسمت عمده خرید نمودن را به اختیار خود جوانان بگذاریم تا خود خرید جزئی شان را انجام داده و با این تغییر دراصلاح روشهای غلطی که وجود دارد، پیشقدم شویم تا از مشکلات جوانان کاسته و آنها به سادگی ازدواج کرده و وارد زندگی شوند.

وی در خاتمه بحث یادآوری می کند: به انتخاب جوان احترام گذاشته و اجازه صحبت را به فرزندمان داده و با تفهیم به گوشزد کنیم که که باید مراحل بعدی را هم نظر گیرد. البته جوانان هم خودشان را بی نیاز از تجربه، راهنمایی و مشورت بزرگترهایشان ندانند، معیارها را درنظر گرفته و رفتارها را اصلاح نمایند.

در ازدواج جوانان، اختلافات فرهنگی را درنظرگرفته و داشتن آمادگی فکری، روحی، جسمی و اقتصادی برای ازدواج جوانان امری ضروری است و چنانچه پسران جوان توانایی اقتصادی برای ازدواج ندارند، حمایت اقتصادی خانوده ها از فرزندانشان امری لازم و حائز اهمیت است. البته این حمایت هوشمندانه و کریمانه باشد،همچنین فرصت کار کردن و شغل برای فرزندان و سرمایه کسب و کارشان را مهیا نموده تا جوانان ما برای دین، پاکی، فهم و انسانیت با هم وصلت نمایند.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر: