جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۳:۱۳:۱۰
کد خبر: ۸۷۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۸
گزارشی از برنامه تلویزیونی مشاعره نجابت درآیینه ادب
همزمان با برگزاری "هفته جهانی عفاف و حجاب " ویژه برنامه مشاعره با عنوان" نجابت درآئینه ادب" با حضور نمایندگانی از اعضای شورای انجمن شعر سازمان بسیج هنرمندان فارس از شبکه دوسیما پخش گردید.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج هنرمندان فارس، همزمان با برگزاری "هفته جهانی عفاف و حجاب " ویژه برنامه مشاعره حجاب با عنوان" نجابت در آیینه ادب" با حضور نمایندگانی از استان های یزد، اصفهان، سمنان و فارس از شبکه دوسیما پخش گردید.

 

این ویژه برنامه مشاعره دو قسمتی در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه 23 و24 تیرماه و در ساعت هفت و40 دقیقه بعد ازظهر از شبکه دو سیما به روی آنتن رفت که سه آیتم مشاعره، شعرخوانی و تک‌بیت گویی را شامل می‌شد.

برنامه "نجابت درآیینه ادب" که با اجرای عالی دکتراسماعیل آذر همراه بود رنگ وبوی رقابت نداشت و بیشتر بر موضوع حجاب و الگوسازی آن اهتمام و تکیه شده بود و 6 بانوی شرکت کننده در این برنامه با حجاب چادر و پوشیدن شال های رنگی به مشاعره با موضوع عفاف وحجاب پرداختند.

 

 

مرضیه مرادی، مسئول انجمن شعر و معصومه مرادی، عضو شورای انجمن شعر سازمان بسیج هنرمندان فارس نمایندگان استان فارس در این برنامه بودند.

 

بنابراین گزارش، برنامه" نجابت در آیینه ادب"  روز پنج شنبه 24 تیرماه، در راس ساعت هفت و40 دقیقه آغاز وبه مدت 30 دقیقه به طول انجامید که در بخش اول آن بانوان شاعر به مشاعره پرداختند و هرکدام با قرائت شعری گوی سبقت را از دیگری بر توجه و اهتمام بر حیا و پاکدامنی می ربودند.  

 

پس از پایان این قسمت، اسماعیل آذر با اشاره به تاریخ جاهلیت عرب بیان داشت: پس از ازدواج حضرت امیرالمومنین(ع) و بانوی اسلام حضرت فاطمه (س) و بهره گرفتن از زندگی ایشان، نهضتی در تاریخ بوجود آمد که نگاه به زن را تغییر داد، زن در میان مردم عرب ارزش و اعتبار دیگری یافت.

 

 

"نجابت در آیینه ادب" دربخش دوم خود میزبان شعرخوانی شرکت کنندگان بود که نفر سوم معصومه مرادی از شیراز، سروده ی خود  را با موضوع حضرت زهرا(س) قرائت و آن را ویژه ی رده سنی نوجوانان معرفی نمود که آغازگر ابیات آن چنین است: 

 

مثل گل معطر بود

مثل گل سراسر رنگ

نه،  گل ار وجود او

عطر و رنگ دیگر داشت

 ***

آفتاب تابان بود

مثل ماه رویایی

ماه از وجود او

تابشی فزون تر داشت

 ***

مثل ابر می بارید

مثل آب جاری بود

آب هم صفایش را

از وجود کوثر داشت

 ***

مادر تمام ما

بچه های دنیا بود

در بهار جاویدش

هر جوانه مادر داشت



 بانو سلام ، خسته نباشید لا اقل، آغازگر غزل سروده مرضیه مرادی، دیگر شرکت کننده این ویژه برنامه بود که از مجموعه سروده های خود قرائت نمود. 


 بانو سلام ، خسته نباشید لا اقل

آن جا نه ، پیش من بنشینید این بغل

 

بانو تمام چلچله ها جار می زنند

نام کسی شبیه تورا توی این محل

 

اینجا تمام پنجره ها روبه روی توست

قدری بخند مساله ها می شوند حل

قدری بخند ، خنده ای از جنس آفتاب

مانند چشم هات به شیرینی عسل

 

حالا که بغض توی گلویم شکسته است

حالا که خسته هستم ...حالا که ...لااقل

 

یک لحظه مکث کن وسط بیت های من

و بعد مرهمی برسان دست این غزل


در پایان این بخش اسماعیل آذر ضمن تشویق شرکت کنندگان اظهار داشت: به خود می‌بالم که سرزمینم چنین فرزندان توانمند و با استعدادی را داراست.


 اهتمام جدی بر ترویج حجاب با زبان هنر

 

در بخش سوم  شرکت کنندگان بایستی تک بیت هایی را بیان می کردند که متضمن واژه هایی بود که از آنها درخواست می‌شد و آذر در این بخش نیز از واژگان زن، بانو، صلابت، چادر، حجاب، شکوه، آیینه، عفت، بزرگ، عشق وحضرت زهرا(س) بهره جست که هردو شرکت کننده‌ی شیرازی توانستند در هربیت از دو واژه درخواستی مجری و کارشناس برنامه استفاده نمایند و تحسین آذر را برانگیزند.  

 

آذر با اشاره به چاپ و نشر مجموعه اشعار شاعران با موضوعات متفاوت از سوی سازمان بسیج هنرمندان ابراز داشت: این سازمان نشست های ویژه‌ایی را برای بانوان شاعر برگزار می نماید که محصول شعری از این نشست ها فراوان می باشد.

 

در پایان آذر هدف از تهیه و تدوین برنامه"نجابت در آیینه ادب" را ایجاد بستری برای الگوسازی و ترویج پوشیدگی و عفاف از طریق هنردانست.

 

 

گفتنی است، برنامه "نجابت درآیینه ادب" به همت سازمان بسیج هنرمندان کشور و با حمایت سازمان بسیج جامعه زنان کشور تهیه و تولید و در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 23 و24 تیرماه این هفته از شبکه 2 سیما پخش شد.

 

 


انتهای پیام/ 224224

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: