آخرین اخبار
کد خبر: ۸۷۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵
سید مجتبی شفاعی دانشجوی بسیجی دانشگاه شیراز به عنوان دانشجوی نمونه کشوری انتخاب شد.
سید مجتبی شفاعی دانشجوی دکتری تخصیی مهندسی کشاورزی به عنوان دانشجوی نمونه کشوری انتخاب شد.

متن زیر گفتگو با این دانشجوی نمونه است:

برای اولین سئوال؛  رشته شما چیست و مقاطع تحصیلی را (لیسانس و ارشد و.... ) در کدام دانشگاه ها گذرانده اید؟

دانشجوی مهندسی مکانیک ماشین­های کشاورزی هستم و دوره کارشناسی و کارشناسی ارشدم را در دانشگاه صنعتی اصفهان گذراندم و هم اکنون مشغول به تحصیل در ترم تحصیلی ششم دکتری تخصصی دانشگاه شیراز هستم.

در دوره تحصیلی خود چه مقاله های و کارهای پژوهشی انجام دادی ؟

تاکنون 16 مقاله ISI و علمی پژوهشی در مجلات معتبر علمی بین المللی و ملی، 26 مقاله در کنفرانس­های معتبر علمی ملی و بین المللی، 3 اختراع ملی و 4 طرح پژوهشی علمی خاتمه يافته مصوب دانشگاهی را در زمینه ­های علمی مختلف داشته ­ام.

این زمنه ها شامل زمینه تحقیقاتی عمومی: کنترل، رباتیک، مکاترونیک و هوش مصنوعی در کشاورزی و زمینه تحقیقاتی تخصصی: بهینه­سازی عملکرد تراکتور و ماشین­های کشاورزی است.

ایا قبلا هم به عنوان دانشجوی برتر معرفی شده اید؟

بله . در سال 1393 به عنوان دانشجوی نمونه دانشگاه شیراز و در سال 1391 به عنوان دانشجوی نمونه دانشگاه صنعتی اصفهان انتخاب گردیدم. همچنین در سال 1394 از طرف شورای شهر شیراز، به عنوان مرد برگزیده شهر شیراز شناخته شدم.


آیا به غیر از مطالعه درسی در زمینه های دیگری هم فعالیتی دارید؟

در کلیه مقاطع تحصیلی متناسب با توامندی­های خود در کنار انجام امور علمی، در زمینه های فرهنگی نیز پیشگام بوده  ­ام. اهم فعالیت­های فرهنگی خود را در تشکل بسیج دانشجویی انجام داده­ ام. البته در سایر تشکل­ها، واحد­های فرهنگی و نهاد رهبری هم فعالیت داشته­ ام.

چرا به این نتیجه رسیدید که باید در حین درس به کار فرهنگی هم پرداخت؟

از آنجایی که تمام تلاش­های علمی بشر در دوران زندگی خود به منظور کشف حقایق عالم هستی منجر به افزایش خرد و فرهنگ آن می­شود، کار فرهنگی پدیده­ای جدا و غیر ضروری از کار علمی نیست. همچنین جستجو در فرهنگ غنی اسلامی ایرانی نشان دهنده ارتباط عمیق علم و فرهنگ در کلیه مراحل زندگی می­باشد. بنابراین تمایل به انجام کار فرهنگی را در واقع تمایل به انجام کار علمی می­دانم.

وضعیت و سطح رشد علمی در دانشگاه ها را در سال های اخیر چه طور میبینید؟

در چند سال اخیر، با توجه به توصیه اکید مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه علم و دانش در کشور، تسهیلات و امکانات مرتبط شدیدا افزایش یافته و امروزه اولویت تولید علم در کشور باعث گردیده که کشور عزیزمان در سال­های اخیر در رشد علمی جایگاه فاخری در سطح جهان پیدا کند.

به نظر شما شاخصه ی دانشجوی برتر بودن چیست؟

با توجه به تعریف کلمه دانشجو از دیدگاه مقام معظم رهبری (دانشجو به معنای طالب علمی است که آینده از آن اوست)، دانشجوی نمونه بودن به معنای فعالیت در کلیه زمینه­های علمی و فرهنگی می­باشد. بنابراین شاخص تمایز یک دانشجوی نمونه با سایر دانشجو­ها، سرآمد بودن او در هر سه زمینه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در راستای شئون اسلامی می­باشد.

ایا دانشجو ها به سطح تراز جمهوری اسلامی در منطقه و دنیا رسیده اند؟

در سطح کلی به این سوال نمی­توان جواب قاطعی داد زیرا توانمدی­های دانشجویان در رشته­های مختلف یکسان نمی­باشد. اما می­توان در رابطه با دانشجویان دانشگاه­های برتر کشور پاسخ مثبت داد.

اگر توصیه ای به دوستان خود بخواهید انجام بدهید چه توصیه ای می کنید؟

کلیه انسان­ها در تمام مراحل زندگی خود نیاز به توصیه­ های راهبردی جهت پیشرفت امور خود دارند. کلید سعادت و پیروزی همه ما در استفاده از توصیه­ های الهی در مکتب قرآن و اهل بیت می­باشد.

رمز موفقیت شما در دانشجوی نمونه کشوری شدنتان در یک جمله چه بوده است؟

هدف­مندی، تلاش مستمر، توکل به خدا و دعای خیر پدر و مادر.

نام:
ایمیل:
* نظر: