شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۹:۲۴:۴۰
کد خبر: ۸۷۷۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۱
مستندات نشان می دهد از حدود 52 سال پیش تاکنون در کلانشهر شیراز، سینمای جدید ساخته نشده است زیرا آخرین سینمای این شهر درسال 1343 به بهره برداری رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج هنرمندان فارس، ایرنا در گزارشی به وضعیت سینماهای استان فارس پرداخته است. ایرنا می نویسد: این وضع شیراز به عنوان مرکز استان فارس است و 28 شهرستان این استان وضع بهتری نسبت به شیراز ندارند و دریک کلام وضع سینماهای شیراز از نظر سخت افزاری با مشکلاتی مواجه است به نحوی که هفت سینما اینک در شهر شیراز وجود دارد که تنها پنج سینما با ظرفیت سه هزار و 460 صندلی فعال است و مابقی سینماها تعطیل و یا نیمه تعطیل است.

کسانی که ایرنا با آنان مصاحبه کرده معتقدند: سینماهای فارس در بخش سخت افزاری با مشکلات عدیده ای روبرو هستند اما در بخش نرم افزاری از جمله اکران فیلم های به روز، استقبال مخاطبان و حرکت فعالان فرهنگی استان در این بخش شاهد تحرکات خوب و مثبتی بوده است که دل بسیاری از فعالان این بخش را گرم کرده است.

 

** ساخت و بازسازی سینماهای شیراز در دستور کار

رئیس حوزه هنری استان فارس به خبرنگار ایرنا گفت: تا سال 57 شمار سینماهای فعال شیراز13سینما بود اما هم اکنون هفت سینما دراین شهر مشغول فعالیت است که از این تعداد پنج سینما زیر پوشش حوزه هنری ، یک سینما متعلق به بخش خصوصی و یک سینما تحت پوشش کمیته امداد است.

محمد کرم اللهی ادامه داد: امروز از مجموع هشت سینمای شهر شیراز پنج سینما فعال و سه سینما تعطیل شده است که قدیمی ترین سینمای شهر شیراز سینما پیام است که در سال 1315 و آخرین سینمای این شهر با عنوان سینما شیراز است که در سال 1343 ساخته شده است.

کرم اللهی عنوان داشت: ساخت و بازسازی سالن های سینماهای شهر شیراز که متولی آن حوزه هنری است در دستور کار قرار دارد که در این زمینه باید هماهنگی هایی با استانداری فارس و شهرداری شیراز انجام شود.

وی با بیان اینکه طرح جامع بازسازی و احداث مجدد سینماهای شهر شیراز آماده شده است افزود: تخریب و ساخت مجدد سینماها در شهر شیراز نیازمند هزینه های کلانی است که حوزه هنری به تنهایی نمی تواند آن را تامین کند و ما برای این بخش به مشارکت بخش خصوصی و دیگر دستگاه های فرهنگی نیاز داریم.

او بیان کرد: برخی مدیران در گذشته طرح ساخت پردیس سینمایی را در برخی از سینماهای شهر شیراز مطرح کرده بودند که در شرایط کنونی بازسازی، بهسازی و استاندارد سای سالن های سینماهایی که در حال حاضر در شیراز فعال هستند بر ساخت پردیس سینمایی اولویت دارد.

کرم اللهی اظهارداشت: بر اساس نیازسنجی های انجام شده برای امسال بازسازی دو سینمای سعدی و ایران در شهرشیراز در دستور کار قرار گرفته و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تا پایان امسال بازسازی این دو سینما انجام می شود.

وی اضافه کرد: حوزه هنری فارس برای بهسازی و ساخت سالن های سینما در شهر شیراز آماده همکاری با بخش خصوصی و سایر دستگاه های فرهنگی است.

 

** حرکت اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی فارس در بخش سینمایی

رئیس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از سال 94 حرکت شتابنده و رو به رشدی نسبت به فعالیت های سینمایی در استان آغاز کرده است که این صنعت در استان از پویایی متفاوتی نسبت به گذشته برخوردار شده است.

مهدی رنجبر افزود: بر این اساس سینما فرهنگ شیراز و سینماهای شهرستان های کازرون، لار، فسا و گراش به سیستم دیجیتال پخش فیلم مجهز شدند و همزمان با سینماهای کشور اکران فیلم دارند.

وی بیان کرد: همچنین در سال گذشته دو سینمای هنر و تجربه و غزل در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با برخورداری از مجهز ترین امکانات به مجموعه سینماهای شهر شیراز افزوده شد.

 

** سینما تک در شیراز

رنجبر اظهارداشت: باتوجه به اینکه مخاطب امروز ما نیاز به سینمای خانگی و سینماهای 50و یا یکصد نفره (سینما تک) دارد که ما در شهر شیراز اقدام به تاسیس چنین سینماهایی کرده ایم.

وی اضافه کرد: سینما تک به نوعی کافه سینما و پاتوق فعالان و هنرمندان بخش سینما نیز هست که در حال حاضر دو سینما تک در شیراز شامل خانه هنر شیراز و پیرسوک فعال است و به زودی یک سینما تک دیگر در شیراز راه اندازی می شود.

او ادامه داد: به زودی آیین افتتاح سینما تک گلستان واقع در پل معالی آباد با برخورداری از سه سالن سینمایی مجهز با ظرفیت 250 نفره، 40 نفره و 20 نفره برگزار و این سینمای عمومی به ناوگان سینماهای عمومی فارس اضافه می شود.

رنجبر بیان کرد: هم اینک دو مکان دیگر در شهر شیراز که از فضای فرهنگی و هنری خوبی برخوردار هستند برای تبدیل به سینما شناسایی شده است که یکی از این مکان ها برای راه اندازی سالن سینما در شهر صدرا است که این مهم را با اهتمام ویژه دنبال می کنیم.

 

** برپایی سینماهای موقت برای اکران فیلم در شهرستان های فارس

وی عنوان داشت: در حال حاضر سینماهای کشور سه متولی دارد که هر کدام مسئولیت بخشی از سینماها را برعهده دارند که مالکیت ساختمان سینماها با حوزه هنری، مالکیت نیرو و برنامه ریزی با گروه بهمن سبز، نقش نظارتی و بازرسی و اکران فیلم ها نیز با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

رئیس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی فارس افزود: در حال حاضر شهرستان های کازرون، لار، فسا، جهرم، استهبان، شیراز و گراش از سینماهای فعال و مناسب برخوردار هستند و سایر شهرستان های فارس از نعمت وجود سینما محروم هستند و سینماهای شهرستان ها یا غیر فعال و یا تعطیل است.

رنجبر گفت: عمده سینماهای شهرستان ها به دلیل نبود ساختمان مناسب و قدیمی بودن بنا و عدم برخورداری از امکانات دیجیتالی شدن غیر فعال است که ما برای شهروندان و علاقه مندان به سینما در شهرستان های استان برنامه ریزی هایی انجام داده و اجرا کرده ایم.

وی بیان کرد: از نیمه دوم سال 94 تاکنون برای شهرستان هایی که فاقد سینما بودند طرح اکران ماهانه فیلم های سینمایی برای آنها اجرا شد که در قالب این طرح پخش کنندگان فیلم در کشور با امکانات و تجهیزات مطلوب در شهرستان ها حضور یافته و فیلم های به روز سینما را در محافل عمومی مانند مساجد و حسینیه ها و یا سالن های اجتماعات برای مردم اکران می کنند.

رنجبر اظهارداشت: برای اجرای این طرح و اکران موقت فیلم های سینمایی، از مدتی قبل در شهرستان ها تبلیغات انجام و ضمن اطلاع رسانی عمومی برای اکران فیلم ها بلیت فروشی انجام می شود که تا کنون این طرح در تمام شهرستان ها و شهرهای استان فارس که فاقد سینما بودند اجرا شده است.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه مالکیت بسیاری از سینماها دراختیار حوزه هنری و یا شخصی است، متولیان ترس برگشت سرمایه دارند در بخش تعمیر و بهسازی فیزیکی سینماها اتفاقی رخ نمی دهد لذا سینماهای شهرستان ها نیمه فعال و غیر فعال شده و به همان حال رها شده است.

 

** صدور مجوز فیلم سینمایی بلند در فارس

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه در حال حاضر امکانات و تجهیزات در بخش سینمایی در استان فارس و شهر شیراز در حد و شایسته این صنعت و علاقه مندان آن نیست اما حال سینما در استان فارس خوب است و اتفاقات خوبی در بخش سینمایی فارس در حال انجام است.

رنجبر عنوان داشت: همچنین از سال گذشته تاکنون علاوه بر بخش اکران فیلم های سینمایی در حوزه فیلم سازی و سینما نیز در استان کارهای بزرگی انجام شده است به طوری که هم اینک مجوز فیلم بلند در استان صادر و ارائه می شود.

وی گفت: تا قبل از سال 94 همه گروه هایی که قصد تولید فیلم را داشتند باید برای گرفتن مجوز به تهران می رفتند اما در حال حاضر فارس جز 10 استانی است که شرایط مطلوبی برای تهیه فیلم برای فیلم سازان در استان فراهم کرده و دیگر نیاز نیست فیلم سازان برای گرفتن مجوز به تهران بروند.

او افزود: بر این اساس شورایی متشکل از نویسندگان و متخصصان بخش سینمایی در استان فارس تشکیل شده است که مسایل مربوط به این بخش را رصد و پیگیری می کنند.

رنجبر بیان کرد: استان فارس در بخش نیروی انسانی متخصص از فیلم سازان و هنرمندان شایسته ای برخوردار است به طوری که بسیاری از هنرمندان و فیلم های آنها در کشور و خارج از کشور مقام های متعدد و فروش خوبی به دست می آورند.

 

** آغاز فصل پنجم سینما هنر و تجربه در شیراز

رئیس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اظهارداشت: فصل پنجم و جدید اکران فیلم های سینما هنر و تجربه با اکران سه فیلم در هر روز در شیراز آغاز شد.

وی عنوان داشت: در فصل پنجم اکران های سینما هنر و تجربه که تا 20 شهریورماه جاری ادامه دارد فیلم هایی از جمله ایستاده در غبار، سه و نیم، ایران سرای من است، آی لاو تهران، گاوخونی و قیچی اکران می شود.

با بیان اینکه سینما هنر و تجربه هر روز در ساعت های 16، 18 و 20 سه اکران متفاوت دارد اضافه کرد: هردوره از سینما هنر و تجربه حدود 60 روز است که در این سینما فیلم های خاص و غیر عامه پسند در حوره محتوا و نحوه ساخت برای علاقه مندان و مخاطبان اکران می شود.

رنجبر ادامه داد: با توجه به استقبال مردم ، هنرمندان و فیلم سازان از سینما هنر و تجربه، بسیاری از فیلم ها در این سینما تقاضای اکران در گیشه هم دارند.

وی افزود: سینما غزل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهر شیراز نیز به اکران فیلم های خارجی اختصاص دارد که در این سینما نیز یک روز در هر هفته در ساعت 19 اکران فیلم خارجی و عصر جمعه اکران فیلم انیمیشن به روز برای علاقه مندان به نمایش در می آید.

 

** فیلم، سینما و قیمت مناسب، مخاطب را به سینما ترغیب می کند

مدیرعامل موسسه فرهنگی تبلیغاتی بهمن سبز نیز پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود: به طور قطع وجود سه عامل کیفیت تولید فیلم، سالن سینما و قیمت مناسب در کنار هم مخاطب را با رغبت به سمت سینما می آورد.

محمود کاظمی اظهارداشت: این سه عامل در کنار یکدیگر می تواند در جهت تشویق بیشتر مردم به سینما موثر باشد و باعث شود مخاطب با رغبت به سینما بیاید و فیلم خود را انتخاب و تماشا کند.

وی افزود: بی توجهی به هر یک از این عوامل می تواند انحطاط سینما را در هر جامعه ای به همراه داشته باشد لذا راهبرد ما در تشویق و استفاده مردم از صنعت سینما، تولید با کیفیت و قیمت مناسب است.

کاظمی بیان کرد: باید استفاده از اماکن فرهنگی و قرار گرفتن سینما درسبد کالای خانواده ها در جامعه فرهنگ سازی و نهادینه شود که در این زمینه همه افراد در جامعه باید همت کنند.

وی با اشاره به طرح سینما سلام در کشور نیز اضافه کرد: در این طرح تمام سینماهای سراسر کشور با اکران رایگان فیلم ها با هدف آشتی مردم با سینما، در خدمت مردم و جوانان هستند.

کاظمی ادامه داد: معتقدم برنامه های تشویقی برای بازگشت و جلب مردم به سینماها مهم و تاثیرگذار است تا بتوانیم خلا ایجاد شده بین سینما و مردم را برطرف و به این صنعت رونق تازه ای بخشیم.

وی با اشاره به اینکه باید برنامه های دیگری برای تشویق و جلب مردم به سینماها باید اجرا شود عنوان کرد: مردم ما بسیار علاقمند به سینما و فیلم هستند که اجرای طرح موفق نیم بها بودن قیمت بلیط های سینما در روزهای سه شنبه ها و استقبال مردم از آن، در چند سال اخیر گواه صدق این ادعا است.

کاظمی افزود: حرکت سینما و فعالان این بخش به سمت فعالیت های نو و ارائه خدمات با کیفیت، تولید فیلم های مناسب و بر اساس ذائقه مخاطب و حمایت دولت از فعالان این بخش می تواند صنعت سینما را بهبود بخشد.

مدیرعامل موسسه فرهنگی تبلیغاتی بهمن سبز وابسته به حوزه هنری گفت: یکی از سیاست های حوزه هنری در این بخش، تولید ارزان و پاک است که فعالیت هایی در این بخش در حال انجام است.

کاظمی اظهارداشت: توجه به شهرستان ها و ظرفیت تولید فیلم در آنها یکی از راهبردهای عملی تولید پاک و ارزان است که فعالان سینما باید به این بخش نگاه ویژه داشته باشند.

وی بیان کرد: هدف ما یکسان سازی، به روز رسانی، بازسازی و نوسازی و احداث سینماها در کشور است تا بتوانند سطح بهره وری خود و این بخش را ارتقا بخشند.

نام:
ایمیل:
* نظر: