گزارش
شهدای شاخص سال 1396سازمان بسیج مستضعفین معرفی شدند
شهدای شاخص سازمان بسیج؛
boletشهدای شاخص سال 1396سازمان بسیج مستضعفین معرفی شدند
روابط عمومی وتبلیغات سپاه فراشبند
مجموعه بیتهای بارانی ۳ منتشر شد
boletمجموعه بیتهای بارانی ۳ منتشر شد
روابط عمومی وتبلیغات سپاه فراشبند
یادداشت و گفتگو
حاج محسن سلام...
دلنوشته ای از حاج خیر الله مزارعی در وصف شهید حججی:
boletحاج محسن سلام...
روابط عمومی وتبلیغات سپاه فراشبند
رابطه نمازاول وقت و رزق و روزی
یادداشت،
boletرابطه نمازاول وقت و رزق و روزی
روابط عمومی وتبلیغات سپاه فراشبند
کد خبر: ۸۷۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱
یادداشت/
5مرداد 1358 به فرمان امام خمینی (ره) نخستین نماز جمعه پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به امامت مجاهد نستوه حضرت آیت الله طالقانی در دانشگاه تهران برگزار شد.
به گزارش تنویر فراشبند؛ به نقل از ابصارخبر، حامد هاشمی مربی عقیدتی بسیج دانشجویی به مناسبت فرا رسیدن 5 مرداد سالروز اقامه اولین نماز جمعه ایران بعد از انقلاب اسلامی در ایران نوشت:5 مرداد 1358 به فرمان امام خمینی (ره) نخستین نماز جمعه پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به امامت مجاهد نستوه حضرت آیت الله طالقانی در دانشگاه تهران برگزار شد. ملت مسلمان ایران که در دوران حکومت رژیم منحوس پهلوی از فیوضات نماز جمعه محروم بود، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با درایت و عنایت ویژه ی امام خمینی(ره) از برکات نماز عبادی-سیاسی جمعه برخوردار گردید.


به درستی که نماز جمعه نه تنها نشان دهنده ی همبستگی، انسجام و اتحاد میان مسلمانان است بلکه به منزله ی تریبون رایگانی است تا از طریق آن نمازگزاران ضمن سفارش به تقوا و تقرب به الی الله، از آخرین اخبار و تحولات در داخل و خارج از کشور مطلع شوند.

در بررسی اهمیت نماز جمعه همین بس که یکی از سوره های قرآن مجید به نام جمعه و در حقیقت در بیان فضیلت نماز جمعه برقلب نبی مکرم اسلام نازل گردید و از مردم خواسته شد در روز جمعه از هرکاری دست کشیده و به سمت میعادگاه های نماز جمعه، شتابان حرکت کنند.

در روایات مختلف نیز بر اهمیت نماز جمعه تأکید شده است که به ذکر پاره ای از آن ها می پردازیم:

*پیامبر اعظم (ص): وقتی روز جمعه فرا می رسد، بر هر دری از در های مسجد فرشتگانی نشسته اند و نام مردم را به ترتیب ورود، اول و دوم و سوم و.... می نویسند تا آن گاه که امام جمعه در جایگاه خود قرار گرفت، پرونده ها را پیچیده و برای شنیدن خطبه ها می نشینند.« مستدرک الوسائل/ج 6/ص 38»

*حضرت علی (ع): در محضر خداوند برای شش گروه ضمانت بهشت نموده ام، یکی از آنان کسی است که به قصد نماز جمعه از منزل خارج شده و در آن حال مرگ او فرا رسیده است. «وسائل الشیعه/ج5/ص11)

*پیامبر اعظم (ص): اگر مردم می دانستند در اذان گفتن و صف اول جماعت ایستادن و صبحگاهان به نماز جمعه شتافتن چه سودهایی نهفته است، بر پشت کوهان شترها سوار شده به جستجوی آن می پرداختند. « وسائل الشیعه /ج 5/ص 11»

*امام صادق (ع): هیچ قدمی نیست که در راه نماز جمعه برداشته شود مگر آنکه خدا بدن آن را بر آتش حرام می سازد. «وسائل الشیعه/ ج5/ص3»

*پیامبر اعظم (ص): هرکس کارگری را به کار گمارد، چنانچه او را از نماز جمعه منع کند، گناه نموده است. «مستدرک الوسائل/ج6/ص7»

*حضرت علی (ع): اگر با رهبران و پیشوایانتان در سه چیز مخالفت کنید هلاک می شوید: نمازجمعه، جهاد با دشمن و مناسک حج. « مستدرک الوسائل/ج6/ص 7»

*پیامبر اعظم (ص): هر کسی سه نماز جمعه را پی در پی و بدون عذر ترک نماید، در ردیف منافقین ثبت خواهد شد. «کنزالعمال/ج7/ص729/حدیث 21135»

از آثار و برکات نماز جمعه نیز می توان به: حرام بودن از آتش جهنم، برخورداری از کرامت خداوند متعال در روز قیامت، واجب شدن بهشت برنمازگزار، رهایی از آتش دوزخ، قرب الهی، نورانیت قلب، آرامش و سکینه ی روحی در نماز، بصیرت، معرفت دینی و تقویت مبانی اعتقادی، تطهیر از گناهان، کفاره و آمرزش گناهان، پاداش حج و عمره و.... اشاره کرد.

در پایان ذکر این نکته ضروری است، هرچند نماز جمعه در دوران غیبت کبری واجب تخییری است اما با توجه به آثار، فواید، برکات و فیوضات بی شماری که برای آن بیان گردید، به طور حتم،  هیچ انسان عاقلی چنین معامله ی پرسودی را از دست نمی دهد.

یادداشت نویس: حامد هاشمی مجد

نام:
ایمیل:
* نظر: