آخرین اخبار
کد خبر: ۸۸۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷
علی ریاحی
علی ریاحی/ مسئول بررسی و تحلیل بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز
آنچه معمولا در موضوع مقاومت مورد توجه قرار میگیرد، ((ارزش استقامت در راه خدا)) و ((نتایج و پاداش اخروی آن)). اما دو مساله مهم دیگر در این رابطه کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. اول اینکه استقامت در راه خدا، در همین دنیا نیز موجب دست یابی به نتایج مادی مانند شکوفایی اقتصادی و ایجاد امنیت نظامی، و ... می شود. 

دوم اینکه علاوه بر وعده های الهی به استقامت کنندگان، با محاسبات کاملا عقلانی نیز میتوان به این نتیجه رسید که راه برون رفت از مشکلات، تنها استقامت در برابر دشمن است. در این یادداشت سعی شده است که با استناد به آیات قرآن و روایات این مطلب اثبات شود که تنها راه پیشرفت، مقاومت است و لا غیر.

نتایج دنیایی و مادی استقامت در برابر دشمن

الف) مقاومت موجب شکوفایی اقتصادی می شود: از برخی آیات قرآن کریم میتوان دریافت که استقامت در برابر دشمنان شکوفایی اقتصادی در پی خواهد داشت:((و اینک اگر آن ها (جن و انس) در راه خدا استقامت ورزند،با آب فراوان سیرابشان میکنیم.)) (جن/16) مفسرین منظور از ((آب فراوان )) در این آیه شریفه را کنایه از توسعه در رزق و فراوانی نعمت میدانند. 

علامه طباطبایی این آیه شریفه را هم مضمون با این کلام الهی میدانند که میفرماید:((و اگر اهل شهرها و آبادیها،ایمان می آوردند و تقوا پیشه میکردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها می گشودیم.)) (اعراف/94).

ب) مقاومت موجب امنیت می شود: بر خلاف تصور برخی که مقاومت در برابر دشمنان را موجب فشار اقتصادی و نظامی بیشتر آن ها و در نتیجه به خطر افتادن امنیت کشور میدانند، از آیات و روایات متعددی میتوان این حقیقت را ثابت کرد که مقاومت در برابر دشمن، امنیت اقتصادی و نظامی را به همراه دارد.

 اما آیات و روایات در این زمینه دو دسته اند: دسته اول: آیات و روایاتی هستند که به وعده های الهی در این زمینه اشاره دارند و این وعده ها برای کسانی که باور قلبی به خداوند دارند، قابل درک خواهد بود.

خداوند در آیه ای از قرآن کریم میفرماید:((کسانی که گفتند پروردگار ما خداوند یگانه است پس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل می شوند که نترسید و غمگین نباشید و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است.)) (فصلت/30) در این آیه شریفه به قرینه بخش آخر آنکه به استقامت کنندگان وعده اخروی میدهد،می توان دریافت که مقصود از عدم خوف و حزن، امنیت در همین دنیاست. 

امام صادق (ع) نیز میفرمایند:((کسی که شکیبایی کند و آن را به حساب خدا بگذارد،از دنیا بیرون نمی رود تا خداوند چشمانش در همین دنیا با شکست دشمنانش روشن کند، علاوه بر پاداشهایی که برای آخرت او ذخیره خواهد کرد.)). ((شکست دشمنان در کوتاه مدت و در همین دنیا)) که در این روایت به عنوان نتیجه استقانت در برابر دشمنان بیان شده است،نتیجه ای جز امنیت نظامی، اقتصادی، و ... در پی خواهد داشت.

اما دسته ای دیگر از روایات هستند که به عقیده نگارنده درصدد بیان یک قاعده عقلانی در این زمینه هستند؛ یعنی علاوه بر اعتماد به وعده های الهی، با محاسبات عقلانی نیز به این نتیجه می رسیم که استقامت در برابر دشمنان،امنیت و پیشرفت را به همراه خواهد آورد.

 امام علی در چند روایت هم مضمون فرموده اند:((هر کس میخواهد سالم بماند(امنیت داشته باشد)،باید استقامت ورزد.)) و یا در جایی دیگر می فرمایند:((السلامته مع الاستقامته؛سالم ماندن(امنیت همراه با ایستادگی است.)) شاید تفسیر صحیح این روایات در مقیاسی ا جتماعی این باشد که جامعه ای که از یک سو خواستار امنیت پایدار در همه حوزه های نظامی و اقتصادی و.. است و از سوی دیگر نمی خواهد از مبانی اسلامی خود که مورد غضب دشمنان و موجب اذیت و آزار آنان و در نتیجه سلب امنیت از جامعه اسلامی است دست بکشد، باید یکی از این دو راه را انتخاب کند و راه سومی هم وجد ندارد.

راه اول این است که مردم و زمامداران جامعه،به امید دست یابی به پیشرفت،در برابر دشمن کوتاه آمده و از مبانی اسلامی خود صرف نظر کنند تا به خیال خود آزار دشمن را از خود رفع نمایند. این درحالیست که تجربه بسیاری از کشور های اسلامی که این راه را برگزیدند، نشان میدهد که حتی در صورت کوتاه آمدن در برابر دشمن هم احتمال کمتری برای پیشرفت وجود دارد.

راه دوم این است که مردم جامعه اسلامی با مقاومت در برابر دشمن- هرچند در کوتاه مدت متحمل سختی هایی شوند- دشمن را به ستوه آورده و او را از خود ناامید کنند تا دیگر کاری به کار آنها نداشته باشد. دشمن تنها با یاس از ملت است که دیگر به او آزار نمی رساند. تجربه عینی این روش در دوران دفاع مقدس مشاهده شد. استقامت در برابر همه دنیا در جنگ 8 ساله، موجب یاس دشمن و در نتیجه موجب امنیت نظامی امروز شده است. 

در عرصه اقتصادی نیز همین گونه است؛ استقامت در جنگ اقتصادی در برابر دشمن، موجب نامیدی او و در نتیجه موجب امنیت اقتصادی خواهد شد. علاوه بر اینکه در همان دوران مقاومت نیز، طبق وعده الهی، لطف خداوند شامل حال ملت مسلمان شده و به پیشرفت هایی دست خواهند یافت. بنابراین به نظر میرسد روایاتی که پیش از این نقل شد و امنیت را نتیجه استقامت میدانست،درصدد بیان همین قاعده عقلانی است. همچنانکه امام علی میقرمایند:((ثمرته العقل،الاستقامته)).

خلاصه آنکه مردم با یک محاسبه عاقلانه به این نتیجه خواهند رسید که برای حفظ همزمان هر دو مطلوب خود، یعنی اسلام ناب و پیشرفت، راهی جز مقاومت در برابر دشمن وجود ندارد چرا که در اینصورت، دشمن پس از مدتی نا امید شده و از آسیب رساندن به جامعه اسلامی صرف نظر خواهد کرد و آنگاه است که پیشرفت و امنیت در همه ابعاد آن حاصل میگردد. 
اما اگر جامعه اسلامی راه اول را بر گزیند، باید برای دست یابی به پیشرفت در برابر دشمن کوتاه آمده و از اسلام ناب صرف نظر کند، که در این صورت نیز با توجه به خوی استکباری دشمن که اجازه برتری هیچ جامعه ای بر جامعه خود را نمی دهد و با توجه به تجربه ای که از دیگر کشور های اسلامی در این زمینه دیده شد،جامعه اسلامی عملا به پیشرفت نخواهد رسید و اینگونه هر دو مطلب خود را از دست داده است.
انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تایید تمامی محتوای آن توسط سایت نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

نام:
ایمیل:
* نظر: