آخرین اخبار
کد خبر: ۸۸۹۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۱
دبیر قرارگاه دانشجویی عمار بسیج دانشجویی فارس:
عباس توانا نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه های شیراز و دبیر قرارگاه دانشجویی عمار بسیج دانشجویی استان فارس پیش از خطبه های نماز جمعه شیراز در جمع نمازگزاران سخنرانی کرد.
متن سخنرانی عباس توانا نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه های شیراز به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
عرض سلام،  و احترام دارم خدمت همه نمازگزاران گرامی، فرا رسیدن ایام دهه کرامت؛ میلاد پر نور معصومه اهل بیت، روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی و میلاد پرنور امام علی بن موسی الرضا علیه آلاف تحیه و ثنا را به مردم شریف سومین حرم آل الله، شیراز عزیز صمیمانه تبریک عرض میکنم همچنین ضمن تشکر از محضر حضرت آیت الله ایمانی به جهت اختصاص این فرصت به دانشجویان؛ مطالبی مهم و تحلیل های روز دانشجویی را به سمع نمازگزاران مصفای شیرازی می رسانم.

اقتدار ایران اسلامی در عرصه های مختلف داخلی و بین المللی حاصل تلاش جهادی صورت گرفته در حوزه‌های گوناگون علمی است. تورق تاریخ انقلاب اسلامی ایران در دهه چهارم نشانگر نقش برجسته دانشگاه و یکی از سه عنصر اصلی آن یعنی دانشجوست. با نگرش به هر یک از موفقیت‌های نظام جمهوری اسلامی، ردپای مثبت و اثرگذار نهاد دانشگاه و فعالترین عضو آن یعنی دانشجو را به وضوح میتوان مشاهد کرد. چه دیروز آنجا که خانه طاغوت را در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی شیطان بزرگ در هم می شکند چه در دلاوری های دفاع مقدس و چه امروز در خودکفایی صنایع مختلف پیشرفته مانند علوم هسته‌ای. هر قلب آگاه و ذهن تحلیل گری میداند که دریچه نیل به اهداف والای انقلاب اسلامی با تلاشی بی‌وقفه در راستای تحقق کارآمدی بیش از پیش نظام است و این مگر به دست توانمند جوانان متعهد و متخصص شما ملت بزرگ میسر نخواهد شد.
لذاست که در موضعی شفاف اعلام میداریم که دولت های محترم بویژه دولت کنونی، دولت تدبیر و امید که با شعار رونق اقتصادی و چرخش چرخ زندگی مردم بر منصب اجرایی کشور قرار گرفته است با نگاه به ظرفیت های فراوان داخلی که نشأت‌گرفته از توان علمی جوانان ما در دانشگاه‌ها و حمایت همه جانبه مردم همیشه همراه و وفادار به آئین غیرت ملی است، به این مطالبه عمومی پاسخ دهد و توان خود را بیش از این صرف جستجوی راه حل در خارج از مرزهای ایران اسلامی نکند. مگر جز این است که بخشی از مشکلات معیشتی امروز جامعه ما به سبب دشمنی ها و خصومت های همین ایادی استکبار است؟ به راستی اگر در پس پرده پسا برجامِ نافرجام، خیر و خدمتی نهفته است چرا به سبک قراردادهای ننگین کرسنت و استات اویل، متوسل به قرارداهای محرمانه IPC شده اید؟
 این چه عقلانیت و چه تدبیری است که پرچم دار تمدن سازی اسلامی، با همه این امکانات و توانمندی ها، کدخدای منفور و پوشالین جهان را که اصلی ترین دشمن اوست گره گشای مشکلات اساسی اش بداند؟ مگر از اساسِ دشمنی و شیطانیت تروریست بالذات آمریکای جنایتکار و هم کیشان او چیزی کم شده است؟ چه تفاوتی است بین کارتر، بوش، اوباما و دولت های دموکرات و جمهوری خواه. جز این است که یکی از تبلیغات انتخاباتی آمریکا، هر دوره پیشی گرفتن کاندیدها در مسابقه توهین و تهدید جمهوری اسلامی است؟ مردم ما را آگاه کنید که کدام منطق و کدام احتیاج واهی شما را وادار به تمنّا از بزرگترین جنایتکار تاریخ بشریت کرده است؟
امروز راه حل برون رفت از مشکلات اساسی کشور در حوزه اقتصاد تحقق اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی یعنی نگاه موثر و فعال و یک جریان اجتماعی که تولید محوری و اشتغال زایی و گره گشایی از نیازهای کشور را به عنوان اصل اولیه پذیرفته باشد. 
در این مسیر دولت وظایفی دارد و مردم هم وظیفه ای. و اما از  وظایف دولت آن است که:
نخست به جای تمرکز بر جذب سرمایه گذاری خارجی که حتی در دوران پسابرجام نیز بازدهی و همراهی سرمایه گذار در بحران های حساس کشور را به همراه نداشته، با ریل گذاری و خدمت رسانی به تولیدکنندگان داخلی، تسهیل سرمایه گذاری در تولید و افزایش نسبت سوددهی بخش تولید به بخش های مختلف دیگر را سبب شود تا نقدینگی بی نظیر ایجاد شده در کشور به جای کنش های اقتصادی منفعلانه و غیر مولد به تولید گسیل و باعث حل مشکل اشتغال و اقتصاد گردد.
در شرایط کنونی بانک ها به جای بنگاه داری و تلاش برای دور زدن مصوبات قانونی در حوزه ارائه تسهیلات باید به کارویژه اصلی و مهم خود یعنی برداشتن موانع از سر راه تولید و مدیریت صحیح منابع مالی بپردازند. از طرفی طبق آمار های رسمی ارائه شده از سوی وزارت کشور، ظرفیت های اقتصادی ما، نظیر سه و نیم میلیون نفر سرمایه انسانی آماده کار ، به جای اینکه به سمت فعالیت های غیر موثر در گفتمان اقتصاد مقاومتی کشانده شود باید به پتانسیل محرک و نیروی جلوبرنده اقتصاد تبدیل گردد. دولت به عنوان بازوی اجرایی و مجلس به عنوان کانون قانونگذار باید به این نکته توجه داشته باشند که فرصتی برای آزمون و خطا باقی نمانده است.
نمایندگان محترم مجلس علی الخصوص مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی باید با روحیه ای جهادی و تلاشی بی وقفه پیگیر تقنین، تنقیح و نظارت بر حسن اجرای این موارد باشند که امروز روز عمل است و عمل امروز پرونده ای است در معرض قضاوت آیندگان.
دوم. دولت باید با تبیین و دسته بندی مفاسد اقتصادی، ضمن اقدام و عمل در مقابله گسترده با این مفاسد و فرزند نامشروعش یعنی تجمل و اشرافی گری، نسبت مفسدان اقتصادی را با انقلاب و انقلابیون حقیقی و خدوم برای مردم روشن سازد. اعتماد مردم از سرمایه های اصلی این نظام است که خیانت ها و قانون شکنی های عده قلیلی گرگ، که در لباس خدمت رسانی به فکر مطامع شخصی و نا حق خود هستند نباید خدشه و صدمه ای به آن وارد کند. الگو و اسوه حکومت اسلامی یادگار چهارساله زمامداری مولای متقیان امیرالمؤمنینی است که در توصیه به مالک اشتر نخعی می فرماید: «اگر یکی از کارگزاران تو دست به خیانت گشود و گزارش ها بر آن خیانت هم داستان بود، بدین گواه بسنده و او را با تازیانه کیفر کن و آنچه بدست آمده بستان سپس او را خوار بدار و خیانت کار شمار و طوق بدنامی بر گردنش بیفکن» بنابراین گیرندگان حقوق های نجومی غیر مشروع نه تنها دخیره نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیستند، بلکه مفسدان و خیانتکارانی هستند که با دست اندازی بی شرمانه به اموال و حقوق ملت سبب ظلم آشکار به ملت شده اند. هرچند مردم عزیز ما خود با آگاهی کامل و شناخت نظام اسلامی بر این باورند که درصد بالایی از مدیران کشور مشغول خدمت رسانی اند اما وظیفه خطیر قوه قضاییه و دولت محترم برخورد قاطع با مجرمان و مفسدان اقتصادی است.

سوم. مسئولین، وزرا و دولت مردان باید بدانند و عمل کنند که ظرفیت‌های بومی موجود در جای جای کشور باید مورد نظر و توجه قرار گیرد. قطب های صنعتی و کارآفرینی تولید محور به دور از نگاه های سیاسی در کشور ایجاد شود. در این صورت است که به کارگیری جوانان در اقتصاد مقاومتی محقق و بسیاری از گره های کشور بازخواهند شد. به عنوان مثال کشاورزان استان فارس که سهم بالایی در تولیدات کشاورزی کشور علی الخصوص گندم دارند باید با تدبیر دولت و در خلال یک برنامه منظم و زمانبندی شده، بتوانند تجهیزات بهره برداری، روش های اصلاحی آبیاری و کشت و هزینه های مورد نیاز جهت توسعه را دریافت کنند، بعضا نوع نگاه مسئولین اجرایی به مقوله توسعه و پیشرفت با مبانی امام و انقلاب همخوانی ندارد.
ظرفیت های کنونی استان، کشاورزی، گردشگری، صنایع دستی، توریسم درمانی، معدن است و صنعت باید در اختیار کشاورزی و مابقی ظرفیت ها قرار بگیرد. کشاورزان مظلومِ استان مدت ها است پیگیر مطالبات به حق خود می باشند؛ آب برای کشت همراه با الگوی اصلاح شده کشاورزی حق آنهاست.
 و اما وظیفه مردم؛ مردم فهیم و مسلمان و معتقد، خود به خوبی به آن آگاهند، حمایت از تولید کنندگان داخلی و مصرف تولیدات داخل است. آن چه امروز در ویترین عرضه محصولات داخلی شاهد آن‌ هستیم و تلاش فرزندان همین مردم است به گواه متخصصان بحمدالله دارای کیفیت قابل قبول و در برخی موارد بهتر از مشابه خارجی است. قاطبه مردم باید با تخصیص سهم حداکثری از سبد خرید کالای خود به کالای ایرانی، دولت، تولید کننده و جوانان استان ها و شهرهای کشور را یاری دهند تا ان‌شاالله تعالی، به سرعت رشد اقتصادیِ مطلوب و شایسته نام جمهوری اسلامی با ریشه کن شدن بیکاری و فقر محقق شود. به فضل خداوند این شدنی و این راه رفتنی است.

در آخر و به عنوان یک پیشنهاد کار ساز به مسئولین اعلام میداریم که آمادگی تشکیل یک قرارگاه دانشجویی مبارزه با فساد، که به صورت تخصصی به مسئله رفع مفاسد اقتصادی ورود و پیگیری مطالبات مردم و نظام را بنماید بدست دانشجویان دانشگاه های فارس فراهم شده است که شایسته است مسئولین استان با تدبیر تمهیدات مناسب، بستر اثرگذاری بیش از پیش قشر نخبگانی را فراهم سازند.

امیدواریم اهتمام مسئولین استانی بیش از گذشته جهت اجرای دستور مقام معظم رهبری در حوزه های مختلف صورت گیرد و همان طور که ایشان فرمودند در سخنرانی های پیش از خطبه فصلی برای انتقال تحلیل ها و موضع گیری دانشجویان ارزشی گشوده شود ان شاالله. همچنین از عموم نمازگزاران فهیم شیراز تشکر میکنم و توفیقات روز افزون استان را در ظل توجهات حضرت ولی عصر ارواحنا فداه را از خداوند متعال مسئلت دارم.
وَالَّسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

نام:
ایمیل:
* نظر: