آخرین اخبار
کد خبر: ۹۵۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱
عضو شورای عالی امنیت ملی در دانشگاه شیراز:
مسئول سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران بیان کرد: اگر از مفهوم جهاد کبیر گفته می‌شود لازمه‌اش آن است که شخص دیگری را به عنوان کدخدا نپذیریم، اتکا به خدا و مبنا قرار دادن کدخدای ظالم با هم جمع نمی‌شود.

سعید جلیلی در همایش "زنده باد مرگ بر آمریکا، تهدیدزدایی یا تنش‌زدایی؟" که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز در تالار فجر این دانشگاه برگزار شد گفت: یکی از سوال‌های مهمی که هم برای دوستان و هم دشمنان ما مطرح می‌شود این است که چرا ایران اسلامی توانست 33 سال پس از انقلاب دوام آورد و موفق شود.

وی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته در برخی از کشورها مردم حرکتی مشابه انقلاب ما انجام دادند، اما مخالفان آنها خیلی زود توانستند مانع آن شوند افزود: حرکت خوب مردمی در مصر شکل گرفت و مردم توانستند طاغوتی را سرنگون کنند و انتخاب خود را به مسند بنشانند اما بعد از چند سال شکست خوردند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی با بیان اینکه حرکت‌های شکل گرفته در منطقه با ایجاد بحران‌ها نافرجام ماند، تصریح کرد: این رفتارها در نیم قرن گذشته ادامه داشته اما به فرجام نرسیده است.

جلیلی با اشاره به انقلاب کوبا که موفق شد 60 سال ادامه پیدا کند، بیان کرد: اما اگر به کوبا سفر کنید متوجه می‌شوید که درست است انقلاب موفقی بوده اما در زمان متوقف مانده است.

وی در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: اظهار رسمی مقابلان و مخالفان ما این است که در سال‌های پس از انقلاب هر چه توانستند علیه انقلاب ما انجام دادند و از سوی دیگر معترفند که نه تنها توانستند مانع متوقف شوند بلکه در این مدت ایران اسلامی پیشرفت کرده است.

عضو تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مقامات رسمی آنها اعلام می‌کنند که بدون ایران نمی‌توان مسائلی را حل کرد، گفت: آنها از همان روش‌های استفاده کرده در کشورهایی مانند لیبی استفاده کردند تا در وحدت ملی کشور رخنه کنند اما در ایران موفق نشدند.

جلیلی با اشاره به سال‌های جنگ و کارهایی که دشمنان انقلاب در مقابل ایران انجام دادند، بیان کرد: دلیل اصلی موفقیت انقلاب ما تسخیر لانه جاسوسی بود که امام آن را یک انقلاب بزرگ نامید و بر آن صحه گذاشتند و در مقابل انقلاب آن حرکت را بزرگ دانستند.

وی با اشاره به تعبیر قرآن از جهاد عنوان کرد: امام می‌دانست چنین حرکت در مقابل یک عروسکی مانند شاه نباید خاتمه پیدا کند، هدف حمله و مبارزه را منشا و مانع اصلی پیشرفت یک ملت قرار دادند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی به ملاقات نماینده مرسی با نماینده ایران بیان کرد: به نماینده مرسی گفته شد که مبارک یک عروسک بود و باید با دشمن و علت اصلی مقابله کرد.

مسئول سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران بیان کرد: اگر از مفهوم جهاد کبیر گفته می‌شود لازمه‌اش آن است که شخص دیگری را به عنوان کدخدا نپذیریم، اتکا به خدا و مبنا قرار دادن کدخدای ظالم با هم جمع نمی‌شود.

جلیلی با طرح کردن این سوال که چه چیزی قدرت یک ملت را عمق می‌بخشد؟ تصریح کرد: آنها یک منطق استکباری دارند که می‌گویند ما باید برای یک قرن آینده رهبری جهان را داشته باشیم و قوانینی را دارند که معتقدند همه باید طبق آن عمل کنند.

وی با تاکید بر اینکه یک ملت تصمیم می‌گیرد که خودش عمل کند و به اهدافش دست یابد تصریح کرد: به دشمنان انقلاب ربطی ندارد که در دانشگاه‌های ما چه رخ می‌دهد، تراکنش‌های بانکی آن ملت به چه صورت انجام می‌شود، چه کسی در لیست سیاه قرار داشته باشد یا نداشته باشد و امثال این موارد.

عضو تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: یک ملت وقتی اعلام می‌کند که من می‌توانم این ملت الگو می‌شود تا سایر ملت‌ها نیز تصمیم بگیرند خودشان عمل کنند مانند ملتی که تصمیم می‌گیرد جنوب لبنان را آزاد کند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی با بیان اینکه دشمن با مقابله نظامی نتوانسته به اهداف خود برسد، خاطرنشان کرد: آنها دست به اسلام‌هراسی زدند تا از این طریق به اهداف خود دست یابند و اعلام کردند که ما باید اسلام را به اسلام لیبرال و القاعده (داعش در آن زمان نبود) تقسیم کنیم.

وی با اشاره به حرکت‌هایی که در پاریس و دیگر کشورها شکل می‌گیرد گفت: تمامی این اقدامات برای این است که چهره اسلام را به این شکل نشان دهد و در دنیا موج اسلام‌هراسی راه بیندازند.

جلیلی که هدف آنها را هدف ایجاد ترس از انقلاب خواند تصریح کرد: دشمنان زخم‌خورده انقلاب هستند که انقلاب هراسی و اسلام‌هراسی را دنبال می‌کنند و با ارائه چهره غلط از اسلام، ایران و انقلاب سعی در تحقق این هدف خود دارند.

عضو تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: آمریکا در منطقه با جابه‌جا معرفی کردن دوست و دشمن اهداف خود را دنبال می‌کند و در کشور هم همین حرکت را انجام می‌دهد و با ایجاد دشمنی‌های ساختگی و دوستی‌های کاذب راه خود را ادامه می‌دهد.

وی افزود: کسانی به عنوان مدافع حقوق بشر اعلام شدند و برخی از کشورها به عنوان متحد و مدافع حقوق بشر گام‌هایی برمی‌دارند و برای پوشاندن نقاط ضعف و بزرگ‌کردن برخی مولفه‌ها سعی می‌کنند تا ملت ما را در حرکتی که آغاز کردند دچار تردید کنند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای امنیت با اشاره به فعالیت شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان عنوان کرد: این شبکه‌ها برای این است که یک ملت در داشته‌های خود دچار تردید شود، با ایجاد شتاب‌زدگی و سراسیمه‌زدگی ملتی را در مسیر حرکت خود دچار تردید می‌کند.

وی با بیان اینکه دشمن برای گرفتن امتیازات ملت او را دچار آشفتگی و شتاب‌زدگی می‌کند تصریح کرد: مانند کاری که در توافق هسته‌ای کرد که سانتریفیوژها را جمع کردند و غیره، منبع قدرت را به منبع تنش تبدیل می‌کنند تا شما را از منبع قدرت خلع سلاح کنند.

جلیلی با اشاره به برجام تاکید کرد: اگر شما بگویی که این غلط است می‌گوید نه باید این رفتار انجام می‌گرفت و بر اساس همین مبنا معادلاتی را شکل می‌دهد تا منابع قدرت شما ر‌ا تضعیف کند، او می‌خواهد تمام منابع قدرت یک ملت را تضعیف کند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی گفت: به همین دلیل برخی از مفاهیم اساسی که باید به دقت مورد توجه قرار گیرد تا ملت بتواند از حقوق خود دفاع کند باید در مباحثات صمیمانه بررسی شود.

عضو تشخیص مصلحت نظام برخی از تعاملات را سبب جسارت نوکرهای کدخدا دانست و اظهار داشت: ما هم با تنش‌زدایی موافقیم اما اصل آن است که تهدیدزدایی رفع شود هرچند نباید به عهدهای اختر دل بست چراکه بادهای بدعهدی آن را بین می‌برد.

جلیلی با اشاره به بدعهدی‌های طرف مقابل بیان کرد: ما با صراحت رفتارهای آنها را در عرصه‌های مختلف مشاهده می‌کنیم اما باید از ضعف‌ها برای پیشرفت کشور استفاده نکرد نه اینکه در راستای اهداف آنها آن را به کار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: باید دقت کرد چگونه می‌توان این حرکت را به‌گونه‌ای پیش برد که چطور ملت اسلامی دچار توقف نشده و حتی شتاب آن کم نشده و با قدرت هر چه بیشتر انقلاب را به سمت اهداف عالیه آن به پیش برد.

در بخش پایانی این همایش دانشجویان به پرسش‌های دانشجویان پاسخ گفت.

وی در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان که چرا کتابی از خاطرات پشت پرده مذاکرات منتشر نمی‌کنید و اینکه شما علاوه بر گفتاردرمانی مانند سایر دیپلمات‌ها چه کاری انجام دادید؟ اظهار داشت: کسانی که در عرصه نظام تجاربی به دست می‌آورند متعلق به خودشان نیست و باید در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی افزود: در این صورت هم اشتباهات برطرف می‌شود و هم نکات در اختیار دیگران قرار می‌گیرد ضمن اینکه باید گفت گفت‌وگو جای دیکته نوشتن نیست، در مورد گفت‌وگوهای آلماتی آنها پیشنهاد دادند ما این کار را می‌کنیم و شما آن کار را، این گفت‌وگو نیست این دیکته نوشتن نیست در یک گفت‌وگو هر دو طرف باید حرف بزنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه گفت‌وگوها از سال 87 بود نه سال 92 خاطرنشان کرد: ما 6 کشور را به پای میز مذاکره کشاندیم، آمریکا با اینکه گفته بود تا ایران کارهایی را انجام ندهد پای میز مذاکرات نمی‌نشیند اما سال 87 سراسیمه پای میز مذاکره نشست و با اینکه گفته بودند غنی‌سازی 3 درصد انجام شود اما ما آن را به 20 درصد تبدیل کردیم.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی با بیان اینکه این افتخار مردم است که اجازه نمی‌دهند کلوپ‌های قدرت و ثروت آرای مردم را وتو کنند تصریح کرد: این منحصر به سال 92 نیست و سال 88 هم همین اتفاق افتاد، سال 88 می‌خواستند آرای ملت را وتو کنند چون رای نیاوردند.

وی افزود: در این چارچوب اگر کسی رفتار خلافی انجام داد قابل پذیرش نیست و این از طرف مردم هم قابل پذیرش نیست، در قضیه کهریزک ما شاهد این هستیم که نظام ایستاده تا عدالت اجرا شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: اگر گفته می‌شود امنیت منظور این است که باید بر اساس معیارهای الهی باشد و هر جا خلاف عدالت باشد چه از سوی مردم و چه دولت باید برخورد شود.

جلیلی بیان کرد: اینکه شما می‌گویید ما دشمن‌سازی می‌کنیم ما باید شواهد را ببینیم و اعتراف آمریکا و اظهارات او را ببینم، اینکه می‌گویید نباید توهم داشته باشیم اینکه 4 استان یک کشور اشغال شود و فقط قطعنامه داده شود که خشونت نباشد اما بدترین سلاح‌ها را در اختیار طرف مقابل قرار می‌دهد و عملا می‌گوید ما تحریم‌های فلج‌کننده استفاده می‌کنیم آیا این دشمن یک توهم است.

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای امنیت ملی با اشاره به اینکه در همین یک سال گذشته تاکنون  73 پیشنهاد تحریم به کنگره آمریکا رفته است اظهار داشت: این خلاف صریح برجام است و رییس جمور آن را امضا کرده است، بدترین حالت برای یک ملت این است که عده‌ای در دشمنی دشمنان تردید ایجاد کنند.

وی افزود: اگر می‌خواهیم آینده‌ای درخشان و با موفقیت داشته باشیم باید جوان ما نگاهی روشن نسبت به آینده داشته باشد و جوانی که در سال‌های دفاع مقدس حماسه آفریده آیا نمی‌تواند در اقتصاد این کار را انجام دهد اما نباید مباحث را به حاشیه برد.

به گفته این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، امروز ایران اسلامی فرصت‌ها و ظرفیت‌های ارزشمندی هم به لحاظ نیروی انسانی و هم منابع دارد که با عزم همگانی می‌توان به آن دست پیدا کرد.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که جناح‌بندی‌های سیاسی درون حاکمیتی است که می‌توان در مذاکرات‌ها از آنها استفاده کرد، چرا جناح‌های شکل گرفته در کشور ما در راستای هم نیستند؟ گفت: وقتی صحبت از اندیشه و رفتار سیاسی می‌کنیم با رفتارهای قبیله‌ای فرق دارد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی با اشاره به اینکه در رفتار سیاسی یک دولتمرد سیاسی می‌داند باید یک نگاه مشخص داشته باشد، اندیشه سیاسی مولفه‌هایی دارد که اگر در یکی از این مولفه‌ها دیدگاه تفاوت دارد نمی‌توان گفت از آن جناح است.

وی با بیان اینکه بر اساس اندیشه سیاسی هست که در مسائل ورود می‌کنیم خاطرنشان کرد: دیدگاه یکی است اما گاهی از زوایای مختلف به آن پرداخته می‌شود و اگر نگاه و رفتار متفاوت باشد یک رفتار سیاسی کاریکاتوری است و یک رفتار سیاسی منسجم نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه باید بین رفتار و دیدگاه یک دیپلمات تناسب وجود داشته باشد تاکید کرد: همانطور که امام حسین (ع) نیز فرمودند دانستن چارچوب‌ها و دیدگاه همگانی داشتن ضروری است و اگر به چارچوب‌ها عمل شود نتیجه دلخواه حاصل خواهد شد.

جلیلی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا تئوری برد ـ برد می‌تواند حقوق یک ملت را به دست آورد؟ حقوق‌های نجومی و اشرافی‌گری با توجه به 6 آبان روز مبارزه با مفاسد اقتصادی به کجا رسیده است؟ سیر شورای نظارت بر برجام به کجا رسید؟ گفت: گاهی بحث حق یک ملت است و درآن بحثی نیست، چون حق یک ملت است.

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای امنیت ملی تصریح کرد: وقتی بحث حق و حقوق حاکمیت یک ملت است باید حاکمیت از آن دفاع کند و در موضوع هسته‌ای دفاع از آن را دفاع از حقوق یک ملت می‌دانستیم.

وی با بیان اینکه اگر یک نفر فکر کرد با فشار می‌تواند یک حق را از یک ملت بگیرد در مورد سایر حق‌های آن ملت نیز همینطور رفتار می‌کند تصریح کرد: مانند بحث هسته‌ای که پس از آن دشمن بحث مسائل دفاعی را دشمن پیش کشید، باید به این نکته توجه کرد که حقوق یک ملت قابل معامله نیست و باید از آن با بهترین نحو دفاع کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در دنیای امروز در نگاه ابتدایی بسیاری از کشورها درگیر این بحران هستند که دولتی در آن مستقر نیست بیان کرد: بی‌ثباتی برخی کشورها به همین دلیل است.

جلیلی به موضوع FITF و این بحران که در بسیاری از کشورها وجود دارد اشاره کرد و افزود: این بحران و پولشویی در کشورهایی که در آنجا نظام مالی صحیح وجود ندارد صورت می‌گیرد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی با اشاره به اینکه دشمنان انقلاب و ایران اسلامی اقدام به برخی تقسیم‌بندی‌ها کردند و از نظر آنها کره شمالی و ایران در لیست سیاه قرار دارد عنوان کرد: در حالی که این همه کشور دچار مشکل هستند آیا این دشمنی و زیر سوال بردن حق یک ملت نیست؟

وی با تاکید بر اینکه نباید به بهانه‌ تهدیدزدایی منابع قدرت یک ملت تضعیف شود اظهار داشت: بر اساس این برجام می‌گوید 178 نفر از اشخاص حقوقی و حقیقی باید در لیست تحریم بماند که سپاه، دانشگاه صنعتی شریف و صدا وسیما در این لیست قرار دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه باید دقت لازم نسبت به مفاد برجام هم در آحاد ملت وجود داشته باشد، افزود: به عنوان مثال بند 37 برجام که می‌گوید که یکی از طرفین به رفتار طرف مقابل اعتراض داشت باید ظرف 60 روز از این اعتراض شورای امنیت ملل قطعنامه‌ای گذارد که آیا این تحریم ادامه پیدا بکند یا نه؟ این یعنی حق اعتراض هم نداری.

جلیلی بر لزوم اینکه در کشور باید یک هوشمندی فراتر از باندبازی‌های سیاسی وجود داشته باشد تاکید کرد و گفت: مصوبه مجلس و فرمایش حضرت آقا برای این است که این باور در افکار عمومی ملت ما نهادینه شود که باید بداند دشمن چه سوءاستفاده‌ای از این روزنه‌ها می‌تواند بکند و دشمن بداند اگر خطایی کند در برابر ملتی یکپارچه قرار می‌گیرد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی بیان کرد: در مورد مفاسد اقتصادی باید با اتکا بر امر به معروف و نهی از منکری که امام حسین (ع) گفتند به این مسئله پرداخت.
نام:
ایمیل:
* نظر: