گزارش
شهدای شاخص سال 1396سازمان بسیج مستضعفین معرفی شدند
شهدای شاخص سازمان بسیج؛
boletشهدای شاخص سال 1396سازمان بسیج مستضعفین معرفی شدند
روابط عمومی وتبلیغات سپاه فراشبند
مجموعه بیتهای بارانی ۳ منتشر شد
boletمجموعه بیتهای بارانی ۳ منتشر شد
روابط عمومی وتبلیغات سپاه فراشبند
یادداشت و گفتگو
حاج محسن سلام...
دلنوشته ای از حاج خیر الله مزارعی در وصف شهید حججی:
boletحاج محسن سلام...
روابط عمومی وتبلیغات سپاه فراشبند
رابطه نمازاول وقت و رزق و روزی
یادداشت،
boletرابطه نمازاول وقت و رزق و روزی
روابط عمومی وتبلیغات سپاه فراشبند
کد خبر: ۹۵۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
یکی از معروف‌ها در قوانین و اندیشه اسلامی آن است که دختران جوان یا زنان در صورتی که خواستگار مناسب پیشنهاد ازدواج داد به دلائل یا بهانه جویی‌های غیرمنطقی خواستگار خود را رد نکنند.
به گزارش تنویر فراشبند؛نپذیرفتن خواستگار مناسب به دلائل مختلف می‌تواند آثار زیانباری را در جامعه اسلامی و روحیه زن و مرد ایجاد کند، هرچند در قرآن کریم آیه‌ای که به صراحت قبول خواستگار مناسب را بیان کرده باشد، نیافته‌ایم امّا از مجموعه آیات ازدواج در قرآن کریم نکات ارزنده‌ای استفاده می‌شود که به چند نکته از آن می‌پردازیم:



از تمامی آیاتی که به ازدواج
توصیه و تشویق و تأکید می‌کند، قبول خواستگار مناسب فهمیده می‌شود. چه آیاتی که اصل تشریع این حکم الهی را بیان می‌کند و چه آنجا که تأکید بر فرهنگ سازی یا تأکید بر ازدواج گروهی خاص همچون زنان مطلقه است؛ در همهٔ این موارد پذیرش خواستگار مناسب از سوی پدر عروس و نیز عروس شرط تحقق این حکم الهی و اجتماعی است.

از جمله این آیات آنچه است که در سورهٔ مبارکهٔ نور، آیهٔ ۳۲ فرموده است: (وَأَنْکِحُوا الْأَیَامَی مِنْکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ)؛ بی همسران خود و غلامان و کنیزان درستکارتان را همسر دهید اگر تنگدستند خداوند آنان را از فضل خویش بی نیاز خواهد کرد و خدا گشایشگر داناست.

عوامل نپذیرفتن خواستگار مناسب

علل و عوامل گوناگونی زمینه‌های عدم پذیرش خواستگار مناسب از سوی دختران را ایجاد کرده است که در اینجا به چند مورد اشاره می شود.

فراموشی تقدیر الهی، توقعات نابجاف نشناختن خود واقعی، برداشت های نادرست از زندگی،از عوامل نپذیرفتن خواستگار مناسب است.

پیامدهای ردّ خواستگار مناسب

نپذیرفتن خواستگار مناسب پیامدهای ناگواری از نظر دینی، شخصیتی و اجتماعی در روحیهٔ دختر و پسر و نیز جامعه ایجاد می‌کند از جمله:گذشتن بهار زندگی، گسترش فرهنگ فساد و تباهی در جامعه

خواستگار مناسب چه ویژگی‌هایی دارد

همتا و کفو بودن؛ خواستگار باید هم شأن و هم سنگ و از نظر شخصیتی و اجتماعی هم وزن زن باشد، این چنین خواستگاری می‌تواند دختر را به یک زندگی آرامش بخش دعوت کند و فضای زندگی را برای زوج با ایمان شیرین و لذت بخش کند. همتا بودن زن و شوهر تأثیر فراوانی در آرامش و کم شدن اختلاف نظرها و اختلاف سلیقه‌ها دارد و می‌تواند محیطی آرام را در زندگی به زن شوهر هدیه کند.

دین داری؛اگر مردی که از زن خواستگاری می‌کند به دین خود پایبند باشد این خود نشانه شایستگی اوست و برای ازدواج، زوج مناسبی خواهد بود.

امانت داری؛ در روایات اسلامی یکی از نشانه‌های همسر شایسته را امانت داری ذکر کرده‌اند.

خوش اخلاقی؛ اخلاق نیکو صفای زندگی است. اگر مردی اخلاقش نیکو نباشد، کانون خانواده ثبات و استواری نمی‌یابد و روح یأس و ناامیدی بر خانواده سایه می‌افکند


خواستگارهای نامناسب
چه ویژگی ها دارد؟

شراب خوار، فاسق، مرد بداخلاق را خواستگار نامناسب می گویند.
نام:
ایمیل:
* نظر: