آخرین اخبار
کد خبر: ۹۸۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۴
فیاض در نشست چشم‌انداز ایران اسلامی و نقش حوزه و دانشگاه:
استاد حوزه و دانشگاه گفت: آمریکا نیز چندان عمری ندارد و این ادعای من براساس کارشناسی‌های صورت گرفته است که آزادی حلب یکی از نمونه‌های آن بود.

ابراهیم فیاض در نشست مشترک طلاب و دانشجویان بسیجی این شهرستان که به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه با موضوع «چشم‌انداز ایران اسلامی و نقش حوزه و دانشگاه» برگزار شد با اشاره به روند کنونی جهان نسبت به دین، اظهار داشت: ما یک تفکر به گستره عظیم جهانی داریم که تمام ادیان به‌ ویژه مسیحیت و یهودیت در آن جا می‌شود، یعنی اگر بخواهیم مسیحیت واقعی یا یهودیت واقعی بدون شرک، فساد و ظلم را ببینیم باید در شیعه بیابیم.

وی اضافه کرد: ما باید آماده باشیم، چراکه «یدخلون فی دین‌الله افواجا» نزدیک و یک امر هجومی و نه‌فقط در خاورمیانه، بلکه در آفریقا، اروپا و آمریکا است و گاردین در جریان راهپیمایی اربعین نوشت که هرکس به این راهپیمایی برود، خودبه‌خود شیعه می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اندیشه شیعی در جهان امروز، تبیین کرد: امروز اندیشه شیعه جهانی شده و به‌ شدت ظرفیت آن بزرگ است و اگر ما نیاییم وسط، غربی‌ها می‌آیند که البته آمده‌اند، چراکه بهاییت و شیعه انگلیسی نمونه کار آن‌هاست.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها تشیع‌شناسی به‌ شدت شروع‌ شده، چراکه می‌خواهند خودشان را در عالم تشیع ببینند و چاوز، کاسترو، پوتین دعوت کردند که بیایید تشیع را در کشورهای ما مطرح کنید، حتی من بارها گفته‌ام بیایید رادیو و دانشگاه بزنید.

فیاض با اشاره به اتحاد به‌ وجود آمده میان روسیه و ایران به نقل‌قول از الکساندر دوگین پرداخت و گفت: مغز متفکر پوتین می‌گوید «می‌دانستم یک روز می‌آید که ما با ایران شیعه متحد شویم.» و در جای دیگری می‌گوید «امروز تحقق این واقعیت را در سوریه می‌بینیم، جامعه مسیحیان ارتودوکس روسیه که من نماینده آن‌ها هستم، با دنبال کردن مسیر ایران و انقلاب اسلامی این کشور، می‌تواند به‌ سوی موفقیت گام بردارد، چراکه شما از ما جلوتر هستید و می‌توانید الگویی باشید که ما باید از آن پیروی کنیم».

این جامعه‌شناس متفکر با اعتقاد به اینکه فروپاشی جهانی جدی است، با اشاره به وضعیت گذشته و حال انقلاب اسلامی ایران بیان کرد: شما این پارادایم در ذهنتان بماند که زمانی فروپاشی صدام بود و ما دنبال این بودیم که به کجا می‌رسیم، حال استیصال شده مال آن‌طرفی‌ها که بر ما فشار می‌آوردند و جنگ را بر ملت ایران تحمیل کردند.

وی در ادامه تصریح کرد: آقایان سیاسی در کشور ما نیز در حال مستأصل شدن هستند که بزرگ‌ترین خبط آنان است و البته این استیصال مسؤولان سابقه تاریخی در صدر اسلام دارد و امروز ظرفیت‌های ما در جهان در حال بالا رفتن و حضور جهانی‌مان به‌ شدت در حال گسترش و تا بُعد مادی‌ آن است و متفکران غربی مشتاق هستند که با ما صحبت کنند تا بفهمند چه خبر است.

این استاد دانشگاه تبیین کرد: امروز بسیاری از نظریه‌ها وارونه شده و به خاطر این است که واقعیت‌ها از نظریه‌ها پیشی گرفته‌اند و باعث سقوط آن‌ها شده‌اند و در هیچ عرصه‌ای نداریم که نظریه‌ها از واقعیت‌ها جلو باشند.

فیاض با اشاره به انتخابات آمریکا خاطرنشان کرد: نظریه‌ها امروز عین عینک وارونه فروپاشی کرده‌اند و شده‌اند که ترامپ یک نمونه آن است، چراکه ترامپ یعنی اوج ورشکستگی آمریکا و یک دیوانه عربده‌کش، قاچاقچی، قمارباز و بسازبفروش به‌ جای اوباما آمده و حالا خجالت کشیده‌اند و می‌گویند آقای پوتین این کار را کرده و این شخص سر کار آمده است.

این استاد دانشگاه با ابراز نارضایتی خود از دستگاه دیپلماسی ایران اظهار داشت: امروز ایران اسلامی در اوج قدرت است؛ البته همین‌قدر که در اوج قدرت هستیم در همین اندازه نیز در معرض خطر قرار داریم، چراکه هم مادی و هم معنوی در جهان در حال پهن شدن بوده و دیگر نباید بگوییم جهان‌ سومی هستیم.

وی توضیح داد: امروز روسیه دوشادوش ما در عرصه قدرت حرکت می‌کند و یک قدرت جهانی هستیم که در سطح دیپلماسی با ما حرف می‌زنند، اما مشکل کنونی کشور ما عقب‌ماندگی برخی سیاست‌مداران است که از این ظرفیت و فرصت به وجود آمده استفاده نمی‌کنند.

وی با اشاره به برجام بیان کرد: اگر دولت یازدهم واقعیت‌ها را می‌دید و به‌ جای برجام می‌رفت و می‌دید که اندونزی یعنی آینده اقتصاد ایران که البته التماس دعا از ما دارند و منطقی عمل کرده بود تا حالا هواپیما ساخته بود.

این استاد دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: دولت دیر فهمیده که باید با ویتنام و روسیه کار کند، روسیه‌ای که آقایان می‌گفتند ما با این کشور کار نمی‌کنیم و کلاه سرمان می‌گذارد، حالا دیدند کی کلاه سرشان گذاشت.

فیاض خطاب به دانشجویان و طلاب بیان داشت: در ابتدای انقلاب اسلامی و جنگ، سطح ما با آن موقعیت و امکاناتی که داشتیم بسیار ابتدایی بود، اما امروز شما با این شرایط و امکانات باید خودتان را برای یک جریان و حضور جدی جهانی آماده کنید، چراکه تمام ساختارهای دانشی، اقتصادی و سیاسی جهان در حال فروپاشی است.

وی افزود: آمریکا نیز چندان عمری ندارد و این ادعای من براساس کارشناسی‌های صورت گرفته است که آزادی حلب یکی از نمونه‌های آن بود.

فیاض در ادامه با اشاره به تشکیل بسیج دانشجو و طلبه به‌ فرمان امام خمینی(ره) و ایفای نقش آن‌ها در انقلاب اسلامی، بیان کرد: آینده جهان اسلام را باید طلبه و دانشجوی بسیجی بسازند و علت حکم امام برای تشکیل بسیج دانشجو و طلبه آن‌هم بعد از جنگ ضرورت یک بسیج علمی برای تشکیل بسیج مردمی جهانی است.

این استاد دانشگاه تشریح کرد: امروز باید بسیج نهاد مطالبه‌گر از حوزه و دانشگاه شود و نظریه‌ها را بخواهد، چراکه این دو نهاد در زمان دفاع مقدس درمانده بودند و اگر بسیج نبود که این‌ها را تکان دهد معلوم نبود سرنوشت آن‌ها چه می‌شد.

فیاض تصریح کرد: امروز باید بسیج بتواند نظریه‌های اسلامی و دانشگاهی را تولید کند و برای آینده کشور و جهان اسلام مرجع فکری، اندیشه‌ای، علمی و مصرف دانشگاهی شود.

وی تبیین کرد: بسیج در زمان جنگ با محرومیت‌ها کار خود را آغاز کرد، چراکه زمانی سه خمپاره برای مصرف یک هفته می‌دادند، اما در دل دشمن می‌رفتیم و امروز از خمپاره گذشتیم و هزاران موشک بالستیک داریم.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان با اشاره به سوژه‌های مختلف برای بازتولید نظریه‌های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی بدون فرهنگ مقاومتی، دانش مقاومتی و دیپلماسی مقاومتی محقق نمی‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: