جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۱:۳۸:۴۸
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۱۰۰۱۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹
در همایش تخصصی عمران و معماری بسیج مهندسین فارس رضایی رییس کمسیون عمران و معماری مجلس عنوان کرد: امروز ساختمان را باید به دست مجری ذی صلاح داد. به کسی که امروز علم ساختمان سازی را داشته باشد.
به گزارش بسیج مهندسین فارس، در همایش تخصصی که بسیج مهندسین برگزار کرد ،مهندس رضایی نماینده جهرم و رییس مجمع عالی بسیج و رییس کمسیون عمران و معماری مجلس شورای اسلامی ،با مهندسین بسیجی به گفتگو پرداخت و به سوالات و مطالباتشن پاسخ گفت.

در آغاز مهندس علیپور ریاست بسیج مهندسین عمران و معماری و صنعت استان گزارشی از وضعیت صنایع و بی کاری در استان ارایه نمود.

رضایی با بیان تعداد فارغ التحصیلان رشته های مختلف گفت:ما هیچ گونه آمایش و برنامه ای در آموزش عالی متاسفانه نداریم که مثلا در سال 95 یا 96 چه تعداد در کشور،از چه رشته ای نیاز داریم.و بعد فارغ التحصیلان در کشور سر ریز می شوند و می روند خارج از کشور و در رشته هایی نیاز داریم و در مدت زمانی، کمبود ها خودش را نشان می دهد.

وی گفت: چه راهکاری برای اشتغال جمعیت یک میلیون دویصد هزارنفری مهندسینمان داریم؟چه راهکاری باید پیش بینی بکنیم؟ بسیاری از واحدهای  تولیدی متاسفانه تعطیل است. باید در کشور رونق اقتصادی صورت بگیرد.باید فرصتی فراهم کنیم تا بخش خصوصی رقبت و اطمینان خاطر پیدا کند تا در فعالیتها و بنگاههای اقتصادی سرمایه گذاری کند. هنوز این اطمینان را برای بخش خصوصی نتوانستیم فراهم کنیم!شبکه های ریلی،بزرگ راه ها،فرودگاهها در،بنادرها ما چقدر توانستیم از بخش خصوصی استفاده کنیم؟تا زمانی که دولتها نگاهشان به بخش خصوصی مثل یک رقیب و مزاحم هست و فکر می کنند که بخش خصوصی یعنی محدودیتی که قدرت دولتها کاهش پیدا کند،همین هست که ما حضور بخش خصوصی را در کشور نبینیم.ما چهار صد هزار میلیار تومان پروژه عمرانی در کشور داریم و جالب است که امسال ما 4و 8 دهم درصد تخصیص اعتبار داشتیم! یعنی از یک مبلغ نزدیک به 60 هزار میلیارد اعتبارات که در بودجه 95 داشتیم 4 و 8 دهم درصد تخصیص ریالی داشتیم .بله از اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت استفاده کردیم، اما به هر حال اینها منابعی هستند که ما از سالهای آینده داریم استفاده می کنیم.یعنی ما چکی سفید امضا به پیمانکار می دهیم و می گوییم سال بعد و سالهای بعد خواهیم پرداخت.

وی ادامه داد:باید در کشور حضور بخش خصوصی را تقویت کرد.اراده ای برای این کار متاسفانه وجود ندارد.عمده مهندسینی که در این جمع هستند و مهندسین عمران اند اشتغالشان در گرو ساخت و ساز است .الان چند سال است که ساخت مسکن متوقف است . ما یک زمانی مسکن مهر را ساختیم .دو میلیون واحد و بعد ز آن رفتیم در رکود مسکن.امروز انبوه ساز ما چگونه با وام 18 درصد مسکن بسازد؟اصلا برگشت سرمایه با نرخ 18 درصد امکان پذیر نیست.اگر مسکن راه بیفتد یعنی 30 درصد اقتصاد کشور راه افتاده است.ما در امر مسکن حرکتمان منفی بوده و سیاست درستی نداریم .انبوه ساز ما نمی داند نگاه به آینده داشته باشد. نگاه دولت به عنوان یک بازیگرمهم تاثیر گذار در حوزه مسکن نا مشخص است و این یعنی رکودی که در اقتصاد و مسکن می بینیم.

رضایی گفت:مهندسین ما الان ظرفیت زیا ی در این دانش دارند و چهارصد هزارمهندسی داریم که در حوزه نظام مهندسی در کشور فعال هستند که اکثریت قاطعشان طبق استاندرد، تخصص کافی را دارند .ما برای صادرات خدمات فنی مهندسی کاری نکردیم.در کشورهای هم جوار ما این امکان وجود دارد که کارها را انجام دهند اما ما کاری نکردیم.یعنی هیچ فعالیتی برای صادرات خدمات فنی مهندسی نداشتیم.شاید موردی شرکتی با ارتباطاتی خودش رفته باشد و کاری انجام داده باشد،ولی به صورت سازمان یافته از سمت دولت این کار انجام نگرفته. این سرمایه به حدر رفته در صورتی که ما می توانستیم در زمینه خدمات فنی مهندسی بازار بسیار خوبی داشته باشیم.

وی افزود:در مقرارت ملی  ساختمان ماده 22 در خصوص بازرس ساختمان که باید پروانه بازرسی داشته باشند و صلاحیتشان به تایید وزارت مسکن و شهرسازی رسیده باشد ،هر سه ماه بازرسی وکارشناسی توسط بازرس صورت می گیرد و به مالک گزارش، و مالک وظیفه دارد که رفع خطر نماید. اگر قانون اجرایی بشود و مجتمع های ساختمانی بازرس داشته باشد و شما مهندسین عمران باید این پروانه را بگیرید که زمینه اشتغال در کشور فراهم شود ،که ما این کار را نکردیم! نتیجه اش می شود سانحه ساختمان پلاسکوو هزاران برج و ساختمان در تهران  و دیگر شهرها که امکان ریزش در آن فراهم است.این یک فرصد است که هم زمینه اشتغال را فراهم می کنیم و هم ساختمان هایمان را که سرمایه کشور هستند و نیروی انسانی مان را در مقابل خطرو آسیب حفظ کنیم،که ما این کار را نکردیم!

ساختمان پلاسکو نسبت به خیلی از ساختمانها به لحاظ استحکام وضعیت خوبی داشت فقط به لحاظ حریق و آتش سوزی با وجودی که الویت اول آتش نشانی تهران هم بود به خاطر اینکه از ظزفیتهای قانونی استفاده نکردیم امروز می بینیم که چه اتفاقی افتاده است و قلب همه ایرانیان عزیز به درد آمده.

او گفت:من معتقدم که نظام مهندسی ما باید استقلالش را حفظ کند اما متاسفانه امروز از یک طرف زیر فشار وزارت راه و شهر سازی و از یک طرف زیر سلطه شهرداری است.یعنی مهندس ما استقلال لازم را ندارد.مهندس وظیفش آن است که با شروع یک ساختمان حضور مداوم همیشگی داشته باشد.بدون مهندس مقیم مگر می شود یک ساختمان را به خوبی ساخت؟ امروز بسیاری از مهندسین ما کارمند اند و زمانی که باید نظارت بر ساختمانش داشته باشد حضور ندارد!شاید وقت تعطیلی که کارگر حضور ندارد، او باشد که دیگر این کار جواب نمی دهد.طبق قانون نظام مهندسی،امروز هر کسی به خود اجازه می دهد که ساختمان بسازد. در مجلس به عنوان رییس کمسیون عمران چه این دوره و دوره قبل این امر جزع دغدغه های بنده بوده .باید امروز ساختمان را به دست مجری ذی صلاح داد به کسی که امروز علم ساختمان سازی را داشته باشد.ساختمان را باید فردی بسازد که واقعاً علم ساختمان سازی را داشته باشد. نظام مهندسی نباید ابزار دست باشد باید مستقل باشد.

با گفتن این جمله  ریاست مجمع نمایندگان فارس،حاظران در جلسه  یک صدافریاد اله اکر سر دادند.

وی گفت:ما امروز داریم روی قانون نظام مهندسی وقت می گذاریم .آقای مهندس رجی عضو کمسیون عمران و نماینده شیراز و رییس نظام مهندسی کشور هستند از اول یک کارگروه راه انداخیتم و لا اقل تا حالا 50 جلسه گذاشته شده و از هر کسی که در این حوزه نظری دارد دعوت کردیم و خدمت وزیر و شهرداران کلان شهر ها هم گفته ام که اجازه دهید نظام مهندسی استقلال خودش را حفظ کند  و نظام مهندسی باید نظارت کند بر ساختمانها . نظام مهندسی را فکر نکنید که باید ابزار دستتان باشد. وی که خود پنج سال شهرداری بوده اعلام کرد:من امروز معتقدم که باید فشار شهرداری را از روی نظام مهندسی  برداریم چون اگر نظام مهندسی استقلال نداشته باشد کیفیت ساختمانها پایین می آید.متاسفانه امروز دارد مهر فروشی و نقشه فروشی می شود که اصلاً در شان و صلاح مهندسین ما نیست و ما تلاش داریم که در قانون نظام مهندسی به این امور خاتمه دهیم و این را به صلاح کشور می دانیم. ما در میان این چهارصد هزار مهندسی خیلی از مهندسان را داریم که امروز محتاج مایحتاج زندگیشان هستند و ما باید برای انها بستر کار فراهم کنیم .آنها سرمایه های مملکت هستند ملیاردها ریال خرج این چهارصدهزار مهندسین این کشور شده.بسیاری از این مهندسان که فرصت برای کشور بودند، ما آنها را طرد کردیم .

او از حاضرین در جلسه خواست تا آنان که در مورد قانون نظام مهندسی نظر و دغدغه دارند پیشنهاد دهند تا در این کار استفاده شود.در بسیج مهندسین فارس هم که چهره های برجسته ،متخصص،توانمند هستند کمک و مساعدت خواست که در یک فضای دوستانه و تعامل یک قانون نظام مهندسی خوب نوشته شود که به کشور کمک شود.

وی در خاتمه صخنانش ازعلیپور ریاست بسیج مهندسین عمران-معماری و صنعت خواست تا فرصت دیگری داده شود که در زمینه برنامه ششم توسعه و فرصتها آن ، با مهندسین به گفتگو بپردازد.

در ادامه جلسه به خاطراهمیت موضوع، جلسه پرسش و پاسخ، توسط مسول بسیج مهندسین اداره شد . وی با اشاره به بسته شدن تعداد زیادی از واحدهای صنعتی مستقر در شهرکهای صنعتی فارس و امکانات فراهم شده در زمینه صادرات خدمات مهندسی به کشور عمان توضیحان ارزشمندی را ارایه نمود.

در این جلسه که حق نگر عضوشورای اسلامی شهر شیراز نیز حضور داشت در مورد وضعیت آب و خشک سالی که در منطقه هویدا شده و همچنین مشکلات پیش آمده طبیعی و غیر طبیعی به تنویر پرداخت و از مقام حاضر برای همکاری لازم مساعدت خواست.

امروز ساختمان را باید به دست مجری ذی صلاح داد. به کسی که امروز علم ساختمان سازی را داشته باشد

امروز ساختمان را باید به دست مجری ذی صلاح داد. به کسی که امروز علم ساختمان سازی را داشته باشد

امروز ساختمان را باید به دست مجری ذی صلاح داد. به کسی که امروز علم ساختمان سازی را داشته باشد



/224224
نام:
ایمیل:
* نظر: