دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۲:۳۷:۴۹
کد خبر: ۱۰۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۵
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد:
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: این وزارتخانه همکاری خود را افزون بر جهاد دانشگاهی با 16 دانشگاه در استان های مختلف آغاز کرده است و به زودی نیز طبق تفاهم‌نامه‌هایی از طرح های تحقیقاتی دانشگاه های صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی امیرکبیر، تهران، صنعتی شریف و علم و صنعت در این زمینه بهره خواهد برد.
دکتر محمد حسن نامی در مراسم امضای تفاهم نامه میان جهاد دانشگاهی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره سازوکار تجاری سازی در این نهاد گفت: جهاددانشگاهی موفق شده است که تحقیقات بنیادی و کاربردی خود را در طول سال های فعالیت به محصول تبدیل کند که شیوه آن می تواند مدل مناسبی برای نخبگان و دانشگاهیان باشد.

به اعتقاد وی این تفاهم نامه می تواند زیربنایی را برای طراحی یک نظام راهبردی و عملیاتی ارتقای جایگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در اقتصاد کشور مهیا کند تا حوزه ICT سهم خود را از تولید ناخالص داخلی افزایش دهد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: هم اکنون کشور ظرفیت های خوبی در زمینه زیرساخت ها دارد و در حوزه ارتباطات نیز با ورود به مرحله بهره برداری از نسل سه و چهار شبکه تلفن همراه ظرفیت های قابل توجهی برای مردم ایجاد شده و سهم بیشتری از تولید ناخالص داخلی نصیب این حوزه می‌شود.

نامی با اشاره به زیرساخت های مناسب کشور در مقایسه با کشورهای منطقه، تصریح کرد: ما این توانایی را داریم که با یک حرکت کوچک و اجرایی کردن قانون برنامه پنجم توسعه، در حوزه ICT به سطح کشورهای پیشرفته برسیم.

به گفته وی هر یک دلار سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت می تواند سه دلار صرفه جویی در بخش انرژی ایجاد کند و 1.8 دلار نیز در محیط زیست به کشور بازگرداند. همچنین 3.4 دلار در صنایع بازیافت به همراه خواهد داشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه مقرر شده است تا درآمد حاصل از حوزه ICT صرف توسعه زیرساخت شود، گفت: به گفته سازمان تجارت جهانی در کشور ما پیشرفت حوزه ICT باعث رشد 36 درصدی سایر صنایع شده است و سازمان بهره وری نیز این عدد را 46 درصد اعلام کرده است.

کشور باید تبدیل به هاب ترانزیت اطلاعات منطقه شود

نامی افزود: در بخش اینترنت کشور وضعیت خوبی دارد اما باید تلاش کرد که ایران تبدیل به هاب ترانزیت دیتای اینترنتی منطقه شود.

به گفته وی، شبکه ملی اطلاعات نیز بر اساس شبکه فیبر نوری راه اندازی خواهد شد که با ارائه حداقل 2700 خدمت مختلف بر روی آن، تأثیر به سزایی بر رشد اقتصادی خواهد داشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است که کشورهای پیشرفته در صنعت، صنایع خود را به دانشگاه ها برده اند و دانشگاه ها را نیز به صنعت راه داده اند.

نامی در پایان اظهار کرد: هم اکنون 44 هزار روستا در سراسر کشور از خدمات این وزارتخانه مانند تلفن، اینترنت و شبکه موبایل بهره مند هستند که تا مردادماه سال جاری 10 هزار روستای دیگر به آن افزوده خواهند شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: