جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۱:۴۸:۲۱
کد خبر: ۱۰۰۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۱
در راستای صرفه جویی در مصرف گاز خانگی ؛
بسیجی مخترع شیرازی موفق به طراحی و ساخت دستگاه هوشمندی شده است که بر روی بخاری های خانگی نصب می شود و به صورت هوشمند با کنترل شعله بخاری، میزان مصرف گاز را پایین می آورد .

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس امروزه یکی از اصول اقتصاد مقاومتی صرفه جویی در ثروت های ملی از قبیل نفت و گاز می باشد که در صورت همراه شدن این اصل با دیگر ارکان اقتصاد مقاومتی ، کشور می تواند از پیچ و خم  تحریم های سخت اقتصادی عبور کند و به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود نائل شود .

فرشاد زارع یکی از بسیجیان مخترع و عضو مرکز رشد مکانیک سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس می باشد که دغدغه صرفه جویی در مصرف گاز خانگی جرقه ساخت دستگاه هوشمند بخاری های گاز سوز را در ذهن او ایجاد کرده است .

وی در گفتگو با خبرنگار سازمان بسیج علمی استان فارس گفت : این دستگاه با استفاده از یک ریموت شعله بخاری را کنترل می کند و به صورت خودکار بر اساس دمای محیط ، شعله بخاری را تنظیم می کند .

وی افزود : این دستگاه که بر اساس دما کار می کند در مسیر ورودی گاز متان سیستم های گرمایشی قرار می گیرد و کنترل گاز را در دست می گیرد .

این مخترع جوان در ادامه با اشاره به نحوه کارکرد بخاری و سیستم های گرمایشی عنوان کرد : سیستم های گرمایشی امروزی بسیار ساده کار می کنند که کنترل دمای محیط با استفاده از آنها خیلی مشکل است و علاوه بر این بعضی از آنها به دلیل نداشتن ایمنی کافی منجر به بروز حوادث ناگوار و حتی فوت برخی از هم وطنان می شود . وی اضافه کرد : این سیستم ها به دلیل هوشنمند نبودن , علاوه بر خطر آفرین بودن ، مصرف انرژی و گاز را نیز بالا می برد که در استان های سرما خیز کشور این امر بیشتر مشاهده می شود .

زارع با اشاره به دیگر مشکلات سیستم های گرمایشی امروز و هدر رفت گاز کشور ، اظهار داشت : دستگاه اختراع شده توسط او می تواند این مشکلات را حل کند که با توجه به هوشمند بودن دستگاه اختراع شده ، نیازی به حضور افراد و سرکشی آنها برای تنظیم شعله نیست و خود دستگاه حساس به دمای محیط می باشد و شعله بخاری را بر اساس دما ، کم یا زیاد می کند به گونه ای که هدر رفت انرژی به حداقل ممکن می رسد .

این مخترع جوان و خلاق شیرازی که موفق شده است محصول خود را تجاری و روانه بازار نیز کند ؛ در پایان یاد آور شد : علاوه بر حل مشکلات ناشی از هدر رفتن گاز در بخش خانگی ، بخشی از این دستگاه مجهز به سنسورهای حساس به گازهای مضر می باشد که این سنسورها باعث جلوگیری از نشت گازهای مضر و بروز هر گونه خطرات احتمالی می شود .

نام:
ایمیل:
* نظر: