دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۹:۳۵:۴۳
کد خبر: ۱۰۱۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸
فارس
شاخص های مهم علم سنجی در حوزه پژوهشی دانشگاه های منطقه آمایشی پنج کشور، در دانشگاه علوم پزشکی شیراز بررسی می شود.

به گزارش سازمان علمی بسیج علمی ،پژوهشی فناوری استان فارس ،به نقل از خبرگزاری "وب دا" در شیراز، رییس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، گفت: هدف از برگزاری این کارگاه این است که بحث علم سنجی را در دانشگاه های علوم پزشکی از حالت تئوری به عملی تبدیل کنیم و شاخص های علم سنجی را به صورت کاربردی در عرصه های مدیریتی علوم پژوهشی و ارتقای پژوهش های کیفی در دانشگاه به منصه عمل و ظهور برسانیم.


دکتر "پیام کبیری" افزود: به عبارت دیگر علم سنجی، ابزاری است که باید در خدمت پیشرفت و هدفمندسازی پژوهش قرار گیرد و هدف این است که از ابزار علم سنجی و نحوه استفاده و به کارگیری آن در هدفمندسازی و ارتقا و کیفی سازی پژوهش ها در دانشگاه ها استفاده کنیم.

او اضافه کرد: انتظار می رود برگزاری این کارگاه ها بتواند پژوهش های دانشگاه ها را هدفمندتر کند و کمک کند تا پژوهش های ما از یک پژوهش تئوری به یک پژوهش عملی تبدیل شود.


رییس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت، ادامه داد: جامعه هدف این کارگاه مدیران امور پژوهشی دانشگاه های منطقه آمایشی پنج کشور، کارشناسان علم سنجی، اعضای شورای پژوهشی و پژوهشگران برتر دانشگاه های منطقه هستند.

تلاش وزارت بهداشت برای توسعه زیرساخت های پژوهشی؛ چشم اندازی به سوی آینده ای پربار

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در این خصوص، گفت: در مدت دو تا سه سال گذشته، حوزه معاونت پژوهشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، کارهای زیربنایی و اساسی را آغاز کرده است که آثار آن در آینده بیشتر از امروز مشاهده می شود.

دکتر "سید بصیر هاشمی" افزود: یکی از کارهای بزرگی که در ابتدا کلید خورد، برنامه راهبردی پنج ساله است که به همه دانشگاه ها اعلام شد.

او با بیان اینکه در این برنامه راهبردی، خط مشی چند سال آینده معاونت پژوهشی مشخص شد، ادامه داد: یکی از این حوزه ها که برای تحکیم و تاکید فعالیت های پژوهشی استادان دانشگاه در نظر گرفته شده است، برنامه علم سنجی است و اینکه استادان از وضعیت علمی پژوهشی و مقاله های خود، آگاه شوند و به سمت کیفی شدن پیش برویم.


او اضافه کرد: برنامه "آی سید"(ISID) یکی از کارهای بزرگی بود که انجام شد و استادان متوجه شدند که آثارشان در جایی ثبت می شود و افراد دیگر آنها را می بینند و رصد می کنند.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: استادان باید توجه کنند که پژوهش بخشی از کار آنان است و باید سی درصد از وقت آنان به کارهای پژوهشی اختصاص داده شود.

دکتر هاشمی یادآور شد: مساله بعد، مربوط به لیست ژورنال های نامعتبر بود که استادان از این نکته آگاه نبودند که اگر مقاله ای را در جایی چاپ می کنند، با ارزش است که بتوانند آن را ارایه دهند، هزار مجله نامعتبر از نظر وزارت بهداشت و درمان در این زمینه مشخص شد که باعث شد استادان بدانند مقاله ها را در جاهای معتبر چاپ کنند.

این کارگاه دو روزه، در دانشکده دندانپزشکی شیراز، هم اکنون در حال برگزاری است.

نام:
ایمیل:
* نظر: