جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۹:۱۳:۵۲
آخرین اخبار
یادداشت و گفتگو
کد خبر: ۱۰۱۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
به منظور آشنایی مردم با قوانین اصناف
‌قرارگاه امر به معروف و نهی از منکر سپاه جهرم به منظور ارتقاء سطح دانش عمومی، صیانت از ارزش های اسلامی و کاهش آسیب های اجتماعی قانون نظام جامع اصناف را منتشر نموده است....
به گزارش تنویر جهرم، امید حریری مسئول قرارگاه امر به معروف سپاه آن شهرستان با اعلام اجرایی شدن طرح "نسیم محبت" که در آن با شیوه‌ی تذکر لسانی و اقناعی با متخلفان در سطح صنفهای مختلف برخورد خواهد شد بیان داشت: به منظور ارتقاء سطح دانش عمومی، صیانت از ارزش های اسلامی و کاهش آسیب های اجتماعی قانون نظام جامع اصناف را منتشر نموده است که در زیر با آن آشنا خواهیم شد.

قانون نظام صنفی چیست؟

آیا با قانون جامع نظام صنفی آشنا هستید؟

آیا می دانید بر اساس ماده12قانون نظام صنفی کشور، هر شخصی که میخواهد در هر واحد صنفی به کسب و کار بپردازد ، باید پروانه کسب داشته باشد.

آیا می دانیدبر اساس ماده 16 قانون نظام صنفی کشور، فعالیت واحد های صنفی، بدون پروانه کسب تخلف محسوب میشود.

آیا می دانیدکارت مباشرت چیست و به چه کسی مباشر می گویند؟

آیا می دانستیدبر اساس قانون نظام صنفی کشور کلیه کسانی که به عنوان همکار یا اپراتور و یا فروشنده(شاگرد) در واحدهای صنفی، مغازه ها و فروشگاهها مشغول به کار هستند باید کارت مباشرت داشته باشند.

آیا می دانید بر اساس ماده 638 قانون مجازات اسلامی مصوب 1375، هر کس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرام می نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه و یا 74 ضربه شلاق محکوم می گردد.

آیا می دانید بر اساس ماده 640 قانون مجازات اسلامی مصوب1375،هرکس نوشته یا طرح، گراور، نقاشی، تصاویر،مطبوعات، اعلانات، علایم، فیلم، نوار سینما و یا به طور کلی هر چیز که عفت و اخلاق عمومی را جریحه دار نماید، و یا برای تجارت و توزیع در معرض انظار عمومی گذارد به حبس از سه ماه تا یک سال و جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا شش میلیون ریال و تا 74 ضربه شلاق یا یکی از دو مجازات مذکور محکوم خواهند:

آیا میدانید بر اساس ماده 1 قانون فروشندگان لباس مصوب 1365، كساني كه عالماً لباس­ها و نشانه‌هايي كه علامت مشخصه گروههاي ضد اسلام يا ضدانقلاب است توليد كنند يا وارد كنند و يا بفروشند و يا در‌ملاء عام و انظار عمومي از آنها استفاده نمايند مجرم شناخته مي‌شوند و البسه و اشياء مذكور در حكم قاچاق محسوب مي‌شود.


آیا میدانید بر اساس ماده  2قانون فروشندگان لباس مصوب 1365مجازات تعزيري توليدكنندگان داخلي و واردكنندگان و فروشندگان و استفاده‌كنندگان البسه و نشانهاي مذكور در ماده 1 به شرح زير خواهد‌بود:
1 - تذكر و ارشاد.
2 - توبيخ و سرزنش.
3 - تهديد.
4 - تعطيل محل كسب به مدت سه ماه تا شش ماه در مورد فروشنده و جريمه نقدي از 500 هزار ريال تا يك ميليون ريال در مورد واردكننده و‌توليدكننده، 10 تا 20 ضربه شلاق يا جريمه نقدي از 20 تا 200 هزار ريال در مورد استفاده‌كننده.
5 - لغو پروانه كسب در مورد فروشنده و 20 تا 40 ضربه شلاق يا جريمه نقدي از 20 تا 200 هزار ريال در مورد استفاده‌كننده.
‌دادگاه با توجه به شرايط و حالات مجرم دفعات و زمان و مكان وقوع جرم و ديگر مقتضيات، مجرم را به يكي از مجازاتهاي مذكور محكوم مي‌نمايد.
‌‌

آیا می دانید بر اساس تبصره 1 ماده فوق  دادگاه می تواند، توليدكننده را ملزم به تعطيل خط توليد مخصوص و انطباق آن با ضوابط اسلامي مي‌نمايد.

آیا می دانید بر اساس ماده 3قانون فروشندگان لباس مصوب 1365 دست­فروشاني كه به توزيع و فروش البسه و نشانهاي موضوع ماده 1 مي‌پردازند مجرم شناخته مي‌شوند و براي بار اول كالاهايي كه در‌اختيار دارند ضبط می گرددو در صورت تكرار جرم بار اول دويست و پنجاه هزار تا پانصد هزار ريال و دفعات بعد پانصد هزار‌ريال تا يك ميليون ريال جريمه خواهند شد.لازم به ذکر است که سقف جریمه های نقدی موارد فوق مطابق به شاخص های اقتصادی روز محاسبه می گردد.
‌‌

آیا می دانید بر اساس ماده 4 قانون فروشندگان لباس مصوب 1365، كساني كه در انظار عمومي وضع پوشيدن لباس و آرايش آنان خلاف شرع و يا موجب ترويج فساد و يا هتك عفت عمومي باشد، توقيف و‌خارج از نوبت در دادگاه صالح محاكمه و حسب مورد به يكي از مجازاتهاي مذكور در ماده 2 محكوم مي‌گردند.
آیا میدانستیدبر اساس ماده 5 قانون فروشندگان لباس مصوب 1365 فيلم و عكس و پوستر و چيزهايي كه شبيه آنها هستند بر اساس ماده 104 قانون مجازات اسلامي معدوم خواهد شد.لازم به ذکر است که سقف جریمه های نقدی موارد فوق مطابق به شاخصه های اقتصادی روز می باشد.

 امید است شهروندان عزیز با بهره مندی از قانون فوق در جهت احقاق حقوق شهروندی کوشا باشند. شهروندان گرامی می توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در سطح اماکن عمومی و تجاری که  مصادیق قانون فوق باشد، به سامانه پیامکی"همه مسئولیم"گزارش نمایند.

قرارگاه امر به معروف و نهی از منکرناحیه مقاومت بسیج سپاه جهرم

شماره سامانه پیامکی همه مسئولیم :6600071821 

نام:
ایمیل:
* نظر: