پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۲:۰۵:۲۲
کد خبر: ۱۰۲۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۱
مدیر مرکز حمایت از مخترعین و مبتکرین سازمان بسیج علمی استان فارس خبر داد :
سجاد نورزوی مدیر مرکز هدایت از مخترعین و مبتکرین سازمان بسیج علمی استان فارس از طراحی و ساخت دستگاه مراقب بیمار با قابلیت لمس سه بعدی جهت کمک به پرستاران و بیماران توسط خانم زهرا حیدری خبر داد .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری از استان فارس ، یکی از مهمترین پایه های تحقق اقتصاد مقاومتی از منظر مقام معظم رهبری توجه به مخترعان و مبتکران داخلی و حمایت های مادی و معنوی از آنها جهت رسیدن اختراعات آنها به چرخه تولید است. مخترعان و مبتکران زیادی در شیراز وجود دارد که اختراعات آنها می تواند نقطه عطفی برای خودکفایی در بخش های مختلف کشور باشد .

زهرا حیدری جوان مستعد و خلاق شیرازی توانسته است به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم نوآوری در کشور جامه عمل بپوشاند و قدرت خلاقیت خود را به کار گیرد و با بکارگیری قدرت خلاقیت خود محصولی بسازد که دارای قابلیت های مختلفی از قبیل کمک به بیماران و پرستاران در بیمارستان ها می باشد که این اختراع در کارگروه علمی سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس نیز مورد تأیید داوران قرار گرفته است .

جهت آشنایی بیشتر با این محصول مصاحبه ای را با سجاد نوروزی مدیر حمایت از مخترعی و مبتکرین سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس انجام داده ایم که در ادامه به آن می پردازیم .

با سلام ...لطفا برای شروع محصول ساخته شده را معرفی کنید .

دستگاه مراقب بیمار که توسط خانم زهرا حیدری از مخترعان جوان استان فارس طراحی و ساخته شده است و با قابلیت لمس سه بعدی جهت کمک به پرستاران و بیماران مورد استفاده قرار می گیرد.

این دستگاه در چه قسمت هایی مورد استفاده قرار می گیرد ؟

با توجه به اینکه تمام عملیات ها در این دستگاه به صورت وایرلس و بدون استفاده از سیم انجام می شود ، می تواند در تمامی بخش های بیمارستان بخصوص NICU و ICU و همچنین در منازل برای افراد معلول و جانبازان مورد استفاده قرار گیرد. همچنین برای کودکان و افرادی که نیاز به تعویض مرتب پوشک را در زمان های خاص دارند قابل برنامه ریزی می باشد.

به طورکلی دستگاه می تواند در تمام  وسایل الکترونیکی و مکان های مختلف اعم از بیمارستان مراکز اموزشی، ادارات، هتل ها و ساختمان ها استفاده گردد.

در مورد کارآیی و قابیلت های این محصول توضیح دهید .

 این دستگاه دارای قابلیت هایی از جمله کنترل عملیات دستگاه بدون لمس ( بدون استفاده از دست و با فاصله در حدود 10 سانتیمتر توانایی تنظیم دستگاه و یا ارسال دستور موردنظر بدون دخالت دست را دارد) ، کنترل سرم ها و کیسه های خونی، تشخیص به موقع ادرار و مدفوع کودک و افراد بزرگسالی که در بخش ICU هستن ( با این امکان که میزان رطوبت توسط پرستار کنترل شود) می باشد .

همچنین دستگاه توانایی تشخیص پر شدن کیسه های ادراری را دارد که به محض پر شدن به پرستار به صورت بی سیم خبر می دهد، از قابلیت های آن می توان به اعلام نتایج آزمایش به صورت بی سیم و سیستم احضار پرستار بی سیم اشاره کرد.

این دستگاه قابلیت سیستم احضار پرستار به صورت وایرلس را نیز داراست. با این توانایی که بیمار می تواند به صورت وایرلس با پرستار صحبت کند و همچنین درصورت نیاز به حضور پرستار با یک ریموت که نیاز به سیم ندارد، پرستار را احضار کند.

این محصول دارای چه ویژگی های خاصی می باشد که توانسته است در کارگروه علمی مورد تأیید داوران قرار گیرد ؟

دستگاه محافظ کودک و بزرگسال هوشمند به گونه ای طراحی شده که علاوه برکنترل سه وجهی دستگاه بدون لمس، کنترل هوشمند ادرار و مدفوع نوزادان و بزرگسالان، کنترل و تشخیص به موقع سرم و کیسه های خونی، همچنین تشخیص به موقع پر شدن کیسه های ادرای را داراست؛ علاوه بر ویژگی های  ذکر شده دارای سیستم احضار پرستار نیز می باشد؛ ضمن اینکه پرستار به وسیله یک صفحه نمایش، وضعیت دائم بیمار را بررسی می نماید.

یکی از مهمترین ویژگی های این دستگاه کنترل سه وجهی دستگاه بدون لمس می باشد

سیستم های الکترونیکی موجود در بازار جهت کنترل حرکت هایی مانند بالا و پایین، چپ و راست و عقب و جلو (کنترل سه وجهی) که توسط دست انجام می شود یا از کلید استفاده می کنند و یا لمسی هستند که در مکان هایی مثل بیمارستان ها و مکان هایی شبیه آن باید تماس های لمسی به خصوص برای جراحان به حداقل برسد و برای جلوگیری از عفونت و انتقال ویروس و بیماری برای پزشک و کمتر کردن آلودگی در اتاق جراحی نیاز هست که کنترل سه وجهی به صورت غیرتماسی انجام شود که این سیستم توانایی کنترل دستگاه ها، چراغ ها و هر سیستم الکترومکانیکی را به صورت غیر لمسی با رعایت فاصله ها و حرکات کنترل شده دارا می باشد.

تشخیص و کنترل پوشک از دیگر ویژگی های این محصول است

 از عمده مشکلاتی که در بخش NICU وجود دارد پرستاران بعد از پوشک کردن نوزادن، به موقع متوجه نمی شوند که کودک چه زمانی ادرار یا مدفوع می کند. وقتی پوشک خیس و کثیف برای مدت طولانی در پای بچه بماند و عوض نشود، می تواند باعث سوختگی پای نوزاد، ایجاد دانه های پوستی و همچنین عفونت شود. برای جلوگیری باید پوشک کودک بلافاصله بعد از مدفوع کردن، عوض گردد.این دستگاه قابلیت تشخیص ادرار و مدفوع را بلافاصله بعد از اینکه کودک  دارد و این امکان را دارد که میزان رطوبت توسط پرستار کنترل شود. همچنین برای کودکان و افرادی که نیاز به تعویض مرتب پوشک را در زمان های خاص دارند قابل برنامه ریزی می باشد.

این دستگاه در بخش هایICU  و CCU بزرگسال هم می تواند بسیاری از اعمال را انجام و کنترل کند

دستگاه توانایی تشخیص اتمام سرم و کیسه های خونی بیمار را دارد و بعد از تشخیص جهت تعویض سرم و رسیدگی پرستار را با سیستم وایرلیس به مرکز پرستاری خبر می دهد.

د‏ر برخي از بيماري ها، فرد بيمار كنترل تخليه ي ادرار خود را از دست مي دهد، لذا مجبور به استفاده از كيسه ي ادراري مي شود كه بعد از پر شدن، كيسه بايد تخليه شود و اگر تخليه به تاخير بيفتد، بيمار دچار مشكلاتي مي شود؛ به گونه اي كه سالانه ده ها نفر در جهان به علت پارگي مثانه و يا برگشتن ادرار به كليه جان خود را از دست مي دهند ‏در اين دستگاه به محض رسيدن ادرار به يك مقدار مشخص در داخل كيسه، آلارم به صدا در مي آيد و به سیستم پرستاری هشدار داده شده و با اين كار زمان تخليه ي كيسه را معلوم مي كند.

این محصول از چه قسمت هایی تشکیل شده است ؟

این دستگه از 6 قسمت کلی تشکیل شده است ؛ قسمت اصلی آن کنترل سه وجهی بدون لمس می باشد که در این بخش از یک حسگر یکبار مصرف ارزان قیمت استفاده شده که پرستار می تواند میزان رطوبت را تنظیم کرده و به میزانی که رسید به صورت بی سیم بخش پرستاری را مطلع سازد ؛ دراین بخش ، سیستم می تواند تنظیم گردد که اگر نیاز به تعویض پوشک به صورت زمان بندی باشد سیستم پرستاری را مطلع سازد.

بخش دوم دستگاه سیستم هشدار ادرار با کنترل میزان رطوبت است و در بخش دیگر اتمام سرم و کیسه خون بیمار تشخیص داده می شود ؛ در این قسمت به محضی که سرم و کیسه خون به میزان وزنی مشخص شده در برنامه برسد، دستگاه به صورت اتوماتیک تشخیص داده و به صورت وایرلس پرستار را جهت تعویض و یا آگاهی از اتمام سرم مطلع می سازد

بخش هشدار دهنده کیسه های ادراری نیز یکی دیگر از بخش های دستگاه است كه به محض رسيدن ادرار به يك مقدار مشخص در داخل كيسه، هشدار به صدا درمي آيد و به سیستم پرستاری هشدار داده شده و با اينكار زمان تخليه ي كيسه را معلوم مي كند.

در نهایت این دستگاه با داشتن بخش هایی که قابلیت اعلام نتایج آزمایش و احضار پرستار به صورت بی سیم را دارا هستند کار خود را به نحو شایسته و مطلوب انجام می دهد .

آیا محصول ساخته شده نمونه داخلی و خارجی دارد ؟

با بررسی های صورت گرفته این سیستم هیچ نمونه داخلی و خارجی ندارد و تنها نمونه های موجود سیستم های پردازش تعریف می باشد که البته با سیستم تفاوت دارد؛  زیرا روش اجرایی آن متفاوت است و معایب پردازش سیگنال تصویری نظیر خطای پردازش و نیاز به دوربین و قیمت بالا و سرعت پایین پردازش تصویر در این سیستم نمی گنجد که این محصول به دلیل کوچکی و ارزانی سیستم در همه جا کاربرد دارد .

در پایان به صورت مختصر در مورد مزایای این محصول اگر مورد خاصی وجود دارد بیان نمایید .

در سوالات مطرح شده جواب این سؤال به گونه ای پاسخ داده شده اما به صورت کلی قابلیت تشخیص و جلوگیری از عفونت با اعلام به سیستم پرستاری ، جلوگیری از سوختگی و حساسیت پوستی با تشخیص به موقع ، نمایش تمام عملیات دستگاه روی صفحه نمایش برای پرستار جهت کنترل بهتر ، قابلیت استفاده در منازل برای کودکان، افراد معلول و جانبازان ، قابیلت کنترل به صورت بی سیم ، نداشتن نمونه داخلی و خارجی ، هوشمند سازی خانه ها و مکان های عمومی ،کاهش زمان روند آموزش کادر پرستاری بیمارستان و کاهش هزینه‌های درمانی برای بیمار و بیمارستان از جمله مزایای این محصول می باشد .

 

نام:
ایمیل:
* نظر: