شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۶:۲۷:۱۴
کد خبر: ۱۰۳۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
رئیس بنیاد نخبگان فارس:
نخبه­شناسی، نخبه­پروری، نخبه­گماری جزء اهداف اصلی بنیاد ملی نخبگان است. همچنین بنا به همین سند تکریم از آن­ها نیز جز اولویت­های بنیاد می­باشد.

به گزارش سازمان بسیج علمی ، پزوهشی و فناوری استان فارس به نقل از روابط عمومی بنیاد نخبگان استان فارس، دکتر حبیب شریف رئیس بنیاد نخبگان استان فارس در مراسم پاسداشت نخبگی که به منظور تقدیر از چهار تن از دانشمندان شیمی استان توسط این بنیاد برگزار شد، گفت: نخبه­شناسی، نخبه­پروری، نخبه­گماری جزء اهداف اصلی بنیاد ملی نخبگان است. همچنین بنا به همین سند تکریم از آن­ها نیز جز اولویت­های بنیاد می­باشد.

وی افزود: هدف از تکریم، توسعه و ترویج فرهنگ تکریم، شناسایی اثرگذاری علمی و فرهنگی نخبگان جامعه، شناسایی رموز موفقیت آنها، زمینه‌سازی حضور هرچه بیشتر این افراد در جامعه به منظور اثرگذاری بیشتر، معرفی مشاهیر ایرانی در سطوح ملی و بین المللی و در نهایت الگوسازی شیوه زندگی علمی و فرهنگی این عزیزان است.

رئیس بنیاد نخبگان استان فارس افزود: عالم برجسته علم حدیث مرحوم علی اکبر غفاری، بر مبنای اصل حدیثی از کتاب شیخ صدوق(ره) (ج4ص868) از مدرک ابن عبدالرحمن فرمایشی از بزرگ دانشمند و مدرس جهان اسلام و افتخار مذهب شیعه امام جعفر صادق (ع) چنین بیان می کند:

"هرگاه قیامت بر پا شود، خداوند عزوجل مردم را در یک مکان مسطح بلند گردهم می آورد و در آنجا ترازوهایی قرارداده می شود و خون شهدا با مرکب (مداد) علما وزن می شود، پس مرکب علما بر خون شهدا رجحان می‌یابد."

دکتر شریف اضافه کرد: این است که وظیفه عالم بسیار سنگین است و بر همین پایه روند اجتماع خود را همیشه پی می گیرد، مشکلات آن را در می‌یابد، راه حل ها را می سازد و هماره اثر گذار در پیشرفت و رشد آن است.

وی بیان کرد: قطعاً پروردگار عالم توفیق خدمت را به کسی عطا خواهد کرد که سزاوارش باشد و این چنین است که دکتر حبیب فیروزآبادی، دکتر افسانه صفوی، دکتر هاشم شرقی و دکتر ناصر ایران پور از سوی ذات اقدس احدیت این توفیق را کسب می نمایند و چه خوب که این بزرگواران از این فرصت های گرانبها بهره مند گردیدند؛ فرصت خدمت به کشور، عشق ورزیدن به این مرز و بوم، عشق به جوانان، این طالبان علم و فضیلت. چهار دانشمندی که به مثابه چهار شمع فروزان در ظلمات شبانه می سوختند تا روشنی بخشند به فضای تاریکی ها.

این استاد نمونه کشوری اضافه کرد:  خداوند را شاکرم و بر خود می بالیم که این توفیق داده شد تا مراسمی را میزبانی کنیم برای تکریم و پاسداشت نخبگی بزرگان و فرهیختگانی که به بهترین شکل ممکن اثرگذاری خود را با تلاش، بلند همتی، صلابت و صراحت در سال‌های متمادی به رخ همگان کشیدند و از پیشگامان نخبه پروری و توسعه فعالیت‌های علمی در حوزه شیمی در سطح ملی و بین المللی بودند.

رئیس بنیاد نخبگان استان فارس در پایان با اشاره به فعالیت های بنیاد نخبگان استان فارس در ارتباط با تکریم از نخبگان گفت: کار زیبایی که از سال قبل در بنیاد نخبگان استان فارس آغاز شده است، تهیه و چاپ کتاب زندگی­نامه علمی – اجتماعی نخبگان، سرآمدان و مشاهیر استان فارس است که فعلاً از 16 تن از اساتید و برندگان جایزه علامه طباطبایی که بالاترین جایزه بنیاد نخبگان است، این کار آغاز گردیده است. وی یاد آور شد: پیش از این در مراسم تکریم دکتر ملک حسینی از کتاب ایشان رونمایی شد و در این مراسم نیز از کتاب رمان زندگی نامه این چهار عزیز بزرگوار رونمایی خواهد شد. امیدوارم که با این کار بتوانیم این عزیزان را به جوانان عزیز کشور بیش از گذشته بشناسانیم.

استاندار فارس نیز در این مراسم گفت: مسئولیت شناسی و مسئولیت پذیری بزرگان را وادار می کند تا در اوج قرار گیرند و به معنای واقعی کلمه به مدارج بالای انسانی و ایمانی عروج کنند.

مهندس سید محمد علی افشانی با بیان این که لفظ معلم بزرگ ترین عنوان برای اساتید مورد تقدیر دانشگاه شیراز است و این اساتید معلمان بزرگ کشور هستند، تصریح کرد: معلمی بالاترین مقام آدمی است و انسان به خاطر آموختن بر فرشتگان برتری پیدا کرد.

وی با اشاره به این که دانشمندان ما تمدن سازان جهان هستند و آنچه بشر در اختیار دارد حاصل کار دانشمندان است، ادامه داد: ثروت اصلی بشر دانش او است، این دانش ثروت تجمیع شده بشر است؛ همان گونه که زکریای رازی نقش دارد، دانشمندانی که امروز تقدیر می شوند هم در دانش بشری نقش دارند؛ همه دانش در طول تاریخ تجمیع شده و به عنوان ثروت در اختیار بشر قرار گرفته است.

مهندس افشانی با تاکید بر این که باید همانند دانشمندان بزرگ به خلق دانش، فراتر از کسب دانش دست زد، ادامه داد: دانشگاهیان باید تلاش کنند این دانش تبدیل به محصول شود تا نیازی از جامعه را رفع کند و علم از کلاس و دانشگاه به کارگاه برود؛ دانش باید در کارگاه باشد تا به نیازهای حقیقی جامعه پاسخ دهد.

وی از بنیاد نخبگان استان فارس و به ویژه دکتر شریف رئیس این بنیاد به دلیل برگزاری جلسات تقدیر از اساتید و دانشمندان بزرگ تقدیر کرد و گفت: در چند ماه اخیر این سومین مراسم تکریم از دانشمندان نخبه استان است که توسط این بنیاد برگزار می شود و من در آن ها حضور داشته ام.

شایان ذکر است در این جلسه با حضور مهندس افشانی استاندار فارس،دکتر شاهرضایی مدیر کل دفتر تکریم و الگوسازی از نخبگان بنیاد ملی نخبگان، دکتر شریف رئیس بنیاد نخبگان استان فارس، دکتر گشتاسبی راد سرپرست دانشگاه شیراز، دکتر مقدسی رئیس دانشگاه صنعتی شیراز و دکتر شمسی پور رئیس انجمن شیمی ایران از چهار کتاب رمان که بر اساس زندگی نامه علمی چهار تن از دانشمندان برجسته شیمی دانشگاه شیراز و برگزیده جایزه علامه طباطبایی(ره) بنیاد ملی نخبگان شامل: دکتر سید حبیب فیروزآبادی، دکتر هاشم شرقی، دکتر افسانه صفوی و دکتر ناصر ایران پور که به همت بنیاد نخبگان استان فارس به ترتیب با عناوین صید شاه ماهی، شور شرقی، افسانه کیمیا و جادوی کیمیا تهیه شده است، رونمایی شد.

تقدیر از این چهار دانشمند برجسته شیمی ایران در مجتمع فرهنگی و رفاهی دانشگاه شیراز با تشویق بی‌امان حاضران در جلسه همراه بود به‌ویژه هنگامی‌که پرفسور هاشم شرقی پیشکسوت شیمی کشور با چشمانی اشک‌بار و حالتی خاضعانه بر روی سن حاضر شد و تمام حاضران را به وجد آورد.

نام:
ایمیل:
* نظر: