يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۷:۵۷:۵۸
کد خبر: ۱۰۳۳۹
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۸
روسای 23 انجمن علمی حوزه کشاورزی وعلوم زیستی کشور طی نامه‌ای ضمن تبریک به دکتر حسن روحانی، رییس جمهور منتخب ابراز امیدواری کردند که در دوره جدید افراط و تفریط جای خود را به شایسته سالاری، قانون گرایی، بهره‌گیری از نظرات علمی پژوهشگران و اندیشمندان، پرهیز و از فناوری هراسی و دانایی ستیزی و پرهیز از رویکردهای شخصی و سلیقه‌گرایی در حوزه‌هایی علم و فناوری بدهد.
روسای انجمن‌ها در این نامه با اشاره به رکورد واردات 16 میلیارد دلاری محصولات کشاورزی در سال گذشته از مشکلات موجود بر سر راه پژوهش‌های کشاورزی سخن گفته و حمایت و آمادگی این مجموعه بزرگ علمی برای هرگونه همکاری با رییس جمهور منتخب برای تحقق اهداف سند چشم انداز نظام در افق 1404 را اعلام کرده‌اند.

در این نامه آمده است: «ملت شریف ایران تحت هدایت‌های داهیانه رهبر فرزانه انقلاب، حماسه‌ای دیگر را آفرید، حماسه‌ای سیاسی که مسیر تحقق حماسه‌ای اقتصادی را نیز هموار خواهد کرد. حسن اعتماد ملت بزرگوار ایران به حضرتعالی با قریب چهار دهه سابقه مبارزاتی و انقلابی و همچنین تجربه گران‌سنگ حضور در همه دولت‌های پس از پیروزی انقلاب تا سال 1384 و به ویژه تجربه یک دهه گذشته در مسند یک مجموعه پژوهشی فاخر و پویا یعنی مرکز تحقیقات استراتژیک، این نوید را به جامعه علمی کشور می‌دهد که دوران تدبیر و عقلانیت فرا رسیده و قرار است افراط و تفریط جای خود را به شایسته سالاری، قانون گرایی، بهره‌گیری از نظرات علمی پژوهشگران و اندیشمندان، پرهیز و از فناوری هراسی و دانایی ستیزی و پرهیز از رویکردهای شخصی و سلیقه‌گرایی در حوزه‌های علم و فناوری بدهد.

رئیس جمهور محترم!

انجمن‌های علمی که مجموعه‌های عظیمی از سرمایه‌های معنوی و علمی فرهیخته نظام را در خود جای داده‌اند، شبکه گسترده‌ای از متخصصان را تشکیل می‌دهند که با وجود تاکیدهای مکرر مقام معظم رهبری و الزام قانونی مبنی بر حمایت از آن‌ها طی سال‌های اخیر به شدت تضعیف شده و در مواردی نیز با پیش کسوتان و نخبگان این انجمن‌های علمی برخوردهای خشن و ناشایسته‌ای صورت گرفته است.

انتظار به حق جامعه علمی کشور از حضرتعالی این است که در انتخاب همکاران و مشاوران علمی خود توجه بیشتری به قابلیت‌های علمی و حسن شهرت مدیران و مشاوران علمی خود داشته باشید و در سطوح میانی و پایین تر اجازه ندهید، گرایش‌های سیاسی افراد مبنایی برای عزل و نصب‌ها قرار گیرد.

رجای واثق داریم که زمینه‌ای فراهم شود تا همه دولت‌های فعلی و آتی با هر گرایش سیاسی، نخبگان علمی را به عنوان مشاورینی امین به خدمت بگیرند و موجب شوند تا این سرمایه عظیم اجتماعی با احساس امنیت سیاسی خود را بی نیاز از هر نوع سیاسی کاری به مفهوم مذموم آن بداند و از این رهگذر موجب شکوفایی هرچه بیشتر علم و فناوری شود.

جناب آقای رئیس جمهور!

عدم بهره مندی از فناوری‌های نو و عدم توجه به پژوهش‌های کشاورزی و سرمایه گذاری ناکافی موجب تهدید جدی امنیت غذایی و به تبع آن استقلال کشور شده و به طور خلاصه در سالی که مقام معظم رهبری آن را سال حمایت از تولید ملی کار و سرمایه ایرانی نامگذاری کرده بودند، بالاترین رکورد واردات محصولات کشاورزی در طول تاریخ کشور (بیش از 16 میلیارد دلار) رقم خورد. در سال‌های اخیر مقابله بی‌امانی با تولید ملی به خصوص تولید دانش بنیان به ویژه در عرصه‌های کشاورزی صورت گرفت اما راه واردات محصولات کشاورزی بالاخص محصولات تراریخته با وجود سختی دسترسی به ارز هموارتر شد و در بسیاری موارد تیشه به ریشه تولید در کشور زد و باعث سیل عظیم بیکاران در کشور شد.

جناب آقای دکتر روحانی!

حضرتعالی در خلال فعالیت‌های انتخاباتی خود به نامه یکی از انجمن‌های علمی در مورد برنامه‌های دولت آتی خود در حمایت از فناوری‌های نوین و مهندسی ژنتیک و حمایت از انجمن‌های علمی پاسخ دادید. خواسته این انجمن‌ها به عنوان نمایندگان جامعه علمی کشور چیزی فراتر از اجرای همین میثاق نیست.

فرصت را برای تجدید مراتب احترام مغتنم شمرده ضمن تبریک مجدد کسب رای اعتماد مردم شریف و علم دوست ایران و ضمن آرزوی موفقیت روزافزون برای شما و همکارانتان برای تحقق اهداف مقدس معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران، امام راحل (ره)، آمادگی انجمن‌های علمی حوزه کشاورزی و علوم زیستی کشور با عضویت ده‌ها هزار نفر از برجسته‌ترین دانشمندان و متخصصان کشور را برای حمایت و هرگونه همکاری با حضرتعالی برای تحقق اهداف سند چشم انداز نظام در افق 1404 اعلام می‌کنیم.»

نامه انجمن‌های علمی حوزه کشاورزی و علوم زیستی به امضای انجمن‌های علوم زراعت و اصلاح نباتات، ژنتیک، بیوتکنولوژی، زیست شناسی، ایمنی زیستی، علوم خاک، متخصصین نیشکر، انجمن علمی زنبور عسل، انجمن سازگاری با خشکی و خشکسالی، انجمن پروتئومیکس ایران، انجمن علمی اقتصاد کشاورزی، انجمن علمی حشره شناسی، انجمن فیزیولوژی گیاهی ایران، انجمن علوم علف‌های هرز، انجمن علمی بذر، انجمن علوم باغبانی،انجمن کشاورزی بوم شناختی، انجمن مهندسی آبیاری و آب، انجمن بیماری شناسی گیاهی، ترویج کشاورزی، کنه شناسی، انجمن علمی توسعه روستایی و انجمن مهندسی ماشین‌های کشاورزی و مکانیزاسیون رسیده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: