يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۷:۴۲:۴۵
کد خبر: ۱۰۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۶
با حضور رییس‌جمهور
پس از هفت سال انتظار و وعده های مکرر مسوولان، سرانجام گلخانه تراریخته فردا در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی افتتاح می شود.
احداث و بهره برداری از گلخانه‌های تراریخته بخشی از زنجیره تحقیقات و تولید گیاهان تراریخته در کشور است که طی هفت سال گذشته بارها از سوی مسوولان بیوتکنولوژی کشاورزی کشور وعده داده شده بود و همچنان که معاون علمی و فناوری رییس جمهور خبر داده بود سرانجام در آخرین روزهای دولت دهم شاهد افتتاح رسمی آن خواهیم بود.

گلخانه تراریخته به گلخانه‌ای گفته می‌شود که محصولات دست ورزی شده ژنتیکی قبل از رها سازی در طبیعت در شرایطی کاملا کنترل شده و دور از محیط خارجی در آن کشت و بررسی می‌شوند.

وقفه طولانی در راه اندازی گلخانه تراریخته با وجود تصویب قانون ملی ایمنی زیستی و تولید محصولات تراریخته متعدد از قبیل برنج، پنبه و چغندر قند در کشور از جمله موانع تولید انبوه و تجاری سازی گیاهان تراریخته در کشور بوده است. به زعم برخی کارشناسان، از آن جا که ساخت این قبیل گلخانه ها فناوری چندان پیچیده ای نداشته و سالهاست که نمونه‌های متعددی از این گلخانه ها در کشورهای مختلف پیشرفته و حتی در حال توسعه به بهره برداری رسیده‌اند، شاید تاخیر طولانی در احداث گلخانه تراریخته در کشور را هم بیش از هر چیز باید متاثر از همان عواملی دانست که ایجاد سایر حلقه های توسعه بیوتکنولوژی کشاورزی و تجاری سازی محصولات زراعی حاصل از مهندسی ژنتیک در کشور از جمله تدوین و تصویب و اجرای قانون ملی ایمنی زیستی را با وقفه‌های طولانی مواجه کرده بودند.

نام:
ایمیل:
* نظر: