کد خبر: ۱۰۴۴۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۰
رفع مشکلات متعدد علاوه بر اجرای اقتصاد مقاومتی نیاز به دولتمردانی با روحیه انقلابی و مدیریت جهادی دارد و این امر مستلزم وحدت همه‌جانبه نیروهای انقلابی ممکن خواهد بود.
به گزارش اساتید فارس، غلامرضا صفرپور در یادداشتی با عنوان ویژگی‌های ریاست جمهوری تراز انقلاب اسلامی نوشت: ازآنجایی‌که نظام جمهوری اسلامی بر اساس جمهوریت و اسلامیت یا مردم‌سالاری و دین با مقبولیت مردمی و مشروعیت الهی بنانهاده شده است.

انتخابات سازوکار حضور و مشارکت سیاسی مردم در عرصه تصمیم‌گیری و تعیین مسئولین نظام جمهوری اسلامی از ولی‌فقیه گرفته تا ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای شهر روستا هست و چون مردم، نظام را از آن خود می‌دانند. بارها نشان داده‌اند که هر جا برای نظام احساس خطر نموده‌اند با حضور خود آن تهدید را خنثی کرده‌اند که نمونه بارز آن 8 سال دفاع مقدس هست و همچنین در فتنه 88 که عده‌ای فریب‌خورده در داخل با حمایت بیگانگان سعی دانستند جنگ احزاب دیگری را در ایران اسلامی رقم بزنند. در نهم دی‌ماه 88 با حضور حماسی خود، جمهوری اسلامی را ویروس‌های آلوده سیاسی پاک‌سازی نمودند و نمونه اخیرشان حضور میلیونی در راهپیمایی 22 بهمن سال گذشته بود.

تاکنون این ملت ولایت مدار انقلابی در این مدت 38 سال حدود 35 انتخابات قابل‌قبول را پشت سر گذاشته که تقریباً سالی یک‌بار مردم به‌پای صندوق رأی رفته‌اند و مردم‌سالاری نظام را عملاً به رخ جهانیان کشانده‌اند؛ و قطعاً در 29 اردیبهشت سال جاری با حضور حماسی خود در انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا نشان خواهند داد که دیگر، اصحاب فتنه و جمل دیگر در بین آن‌ها جایگاهی نخواهد داشت و بنا به توصیه حضرت امام نخواهند گذاشت که انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد.

در این مدت 38 سال با همه فراز و نشیب‌ها، انقلاب اسلامی از مسیر اصلی خود خارج و منحرف نشده است اما دولت‌های برآمده از انقلاب چندان عملکرد درخور توجهی با گفتمان انقلاب اسلامی نداشته‌اند. هرچند که دولت‌ها به‌مراتب ارزش و کارکردی در سطوح مختلفی قرار می‌گیرند اما متأسفانه هیچ‌یک از گفتمان‌های حاکم بر دولت‌ها به‌ویژه بعد از جنگ تحمیلی هم‌تراز انقلاب اسلامی نبوده‌اند. هر یک از آن‌ها هرچند خدمات قابل‌توجهی به کشور کرده ولی با ضرایب مختلفی به ورطه التقاطی افتاده و نسبت به مکتب لیبرالیستی غرب مرزبندی مشخصی نداشته‌اند... دولت‌های چهارگانه بعد از جنگ تحمیلی در گفتمان پردازی از نگاه همه‌جانبه و متوازن محروم بوده؛ و تک‌بعدی به اداره کشور پرداخته‌اند. برای مثال دولت مرحوم هاشمی با گفتمان سازندگی (توسعه اقتصادی) به بهانه بازسازی مناطق جنگی، توسعه لیبرالیستی را در پیش گرفت که منجر به شکاف طبقاتی و اشرافی گری شد؛ و خاتمی با گفتمان اصلاحات (توسعه سیاسی) که زمینه ولنگاری فرهنگی در کشور ایجاد کرد. احمدی‌نژاد با گفتمان عدالت‌خواهی (تحول اقتصادی) متأسفانه به‌ویژه در دوره دوم توفیق چندانی همراه نداشت و روحانی نیز با گفتمان اعتدال و با شعار تدبیر و امید وارد صحنه شدند و با نگاه توسعه برون‌زا تلاش خود در تعامل با غرب قرارداد که منجر به امضاء قراردادی موسوم به برجام شد که به اعتراف خود دولتمردان فرجامی برای کشور نداشت درنتیجه می‌توان گفت که دولت‌های بعد از جنگ تحمیلی یک مسیر واحد و مشترک در مسیر پیشرفت و توسعه کشور طی نکردند و دولت بعدی موفق به ادامه روند دولت قبلی نبود و به عبارتی. دیگر دولت‌ها مکمل یکدیگر نبوده؛ و در یک‌راه و مسیری متفاوت و بعضاً در تضاد باهم پیش‌گرفته و این گسست گفتمانی میان دولت‌ها موجب شد برنامه‌های نیمه‌تمام و هیجیک از آن‌ها به سرانجامی نرسد.

 مقام معظم رهبری برای رفع این نقیصه و با درایت سند چشم‌انداز 20 ساله ابلاغ نمودند که تا حدی بتواند درحرکت دولت‌ها وحدت و هماهنگی ایجاد شود که این امر هم به‌خوبی تحقق نیافت.

بازخوانی و مطالعه گفتمان‌های دولت‌ها ازاین‌رو ضرورت و اهمیت پیدا می‌کند که نقاط مثبت و منفی آن‌ها موردبررسی، تجزیه‌وتحلیل قرار گیرد که بتوان مسیر دولت دوازدهم را نیز مشخص و تعیین کرد و با یک بررسی اجمالی کارکرد دولت‌های قبلی متأسفانه آن‌طور که شایسته و بایسته مردم شریف ایران باشد، نبوده است. اگر دولت‌های گذشته به دغدغه مقام معظم رهبری و مطالبات و نیازهای مردم توجه جدی نشان می‌دادند امروزه با این مشکلات و معضلات به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی شاهدان نبودیم.

انقلاب اسلامی در آستانه آغاز پنجمین دهه حیات طیبه خود قرار داشته و تا رسیدن به افق‌های طرح‌ریزی‌شده از سوی امامین انقلاب همچنان فاصله دارد. مقام معظم رهبری با برشماری مراحل پنج‌گانه فرایند انقلاب اسلامی عنوان نمودند که در مرحله دشوار تحقق دولت اسلامی قراردادیم (06/08/83) بدیهی است برای تشکیل دولت اسلامی قوه مجریه نقش اساسی وبی بدیلی می‌تواند ایفا نماید؛ و این امر زمانی به منصه‌ی ظهور می‌رسد که کارگزاران دولت با رویکرد اسلامی، انقلابی و جهادی به اداره کشور بپردازند؛ که بارها از سوی مقام معظم رهبری به‌ویژه بعد از برجام به مسئولین امر تذکر داده و توصیه نموده‌اند. روحیه انقلابی و مدیریت جهادی باید رمز تحول و دال مرکزی الگوی پیشرفت بومی ایرانی _ اسلامی و به‌مثابه گفتمان فراگیر در بین خواص، کارگزاران نظام قرار گیرد؛ و به فرموده مقام معظم رهبری «ما هر جا انقلابی عمل کردیم پیش رفتیم ...هر جا از انقلابی گری و جهادی غفلت کردیم عقب ماندیم ... هر جا انقلابی بودیم _ جهادی حرکت کردیم بر روی آن ریل حرکت کردیم پیش رفتیم هر جا کوتاهی کردیم و غفلت کردیم عقب ماندیم، می‌توانیم برسیم به‌شرط اینکه انقلابی حرکت کنیم و انقلابی پیش برویم» (14/03/95)

البته روحیه انقلابی وقتی مؤثر خواهد بود که اردوگاه انقلابیون از تشتت و اختلاف پرهیز و همدلی و هم‌زبانی و وحدت بر آنان حاکم باشد؛ و بر اساس آیه قرآن (ولا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم)

و یا اینکه اگر کفران نعمت الهی (امروزه نظام. جمهوری اسلامی) صورت گرفت بر اساس آیه قرآن (لم یک مغیرا نعمة انعمها علی قوم حتی یغیروا ما بانفسهم «انفال /53»)

 یکی از آثار اختلاف و تشتت در بین نیروهای انقلاب امیدواری دشمن به موفقیت ترفندها و سناریوهایی است که برای تسلط بر این کشور طرح‌ریزی کرده و آن‌ها وضعیت کشور ر رصد نموده و چشم طمع به ضعف‌ها و کاستی‌های نیروهای انقلابی دوخته است تا از غفلت آنان بهره‌برداری کند همان‌طور که در فتنه 88 با عوامل نفوذی خود 8 ماه کشور را در بحران فروبرد.

امروزه کشور در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در ابعاد اقتصادی- فرهنگی-اجتماعی با مشکلات و معضلات عدیده‌ای روبروست. مشکلاتی همچون رکود اقتصادی، فساد اقتصادی، رانت‌خواری، تبعیض، بیکاری، اشرافی گری، ولنگاری فرهنگی، افزایش سن ازدواج _اعتیاد، طلاق و... و رفع این مشکلات علاوه بر اجرای اقتصاد مقاومتی نیاز به دولتمردانی با روحیه انقلابی و مدیریت جهادی دارد؛ و این امر مستلزم وحدت همه‌جانبه نیروهای انقلابی ممکن خواهد بود. امروزه نظام در آستانه دهه پنجم خود توانسته است با تدبیر مقام معظم رهبری در منطقه راهبردی غرب آسیا به یک قدرت منطقه‌ای دست پیدا کند. دولت تراز انقلاب اسلامی باید دولتی باشد که این موقعیت بسیار ارزشمند را به‌خوبی درک کرده و قادر به تثبیت این جایگاه باشد تا از قبل آن کشور به یک قدرت مؤثر بین‌المللی برسد.

در بعد داخلی نیز با اولویت قرار دادن حل مشکلات اقتصادی و رسیدگی به معیشت مردم و توجه به ساخت قدرت درونی کشور و اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال را سرلوحه کار خود قرار دهد. دولت آینده می‌بایست عقلانیت، معنویت، پیشرفت و عدالت را همراه با روحیه انقلابی و مدیریت جهادی مبنای کار خود قرار داده و در جهت آن‌ها گام بردارد و این‌طور نباشد که به بهانه «عقلانیت، معنویت و آرمان‌گرایی» را رها کند و یا به بهانه پیشرفت، عدالت را قربانی نماید. متأسفانه همان‌طور که ذکر شد دولت‌های قبلی شاهد تک‌بعدی نگریستن به مؤلفه‌های ذکرشده که دغدغه مقام معظم رهبری و مردم هم هست بوده‌ایم دولت‌های قبلی باید چراغ راه آینده دولت آینده باشد نهایت اینکه به فرموده مقام معظم رهبری در فروردین سال 96 در حرم رضوی مدیریت فعال، متدین، انقلابی و کارآمد راه‌حل مشکلات کشور است.

بنابراین انتخابات ریاست جمهوری برای ملت فهیم و صبور و بصیر فرصتی برای گزینش دولتمردانی هم‌تراز انقلاب اسلامی است که. منویات و دغدغه‌های رهبری و مردم را اجرایی کردده و مشکلات و معضلات ذکرشده را رفع کنند این افراد کسانی باید باشند که دارای شاخص‌ها و ویژگی‌های زیر باشند.

* پای بندی به اصول و آرمان‌های مکتب امامین انقلاب

* اعتقاد و التزام عملی به‌نظام ولایی

* فصل‌الخطاب دانستن ولایت‌فقیه در همه مسائل (ولایت محور باشند)

* پرچم‌دار جهاد کبیر و استکبارستیز باشند.

* انقلابی و جهادی عمل کردن

* پرهیز و مقابله با موضوع رانت‌خواری ویژه خواری و اشرافی گری

* دارای روحیه ساده زیستی، خدمتگزاری و تجربه مدیریتی

* ترجیح منافع ملی بر منافع باندی و جناحی

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: