کد خبر: ۱۰۷۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳
حمایت از معلولین برای افزایش اشتغالزایی در بین آن ها

به گزارش بیکافارس از تسنیم؛ انوشیروان محسنی بندپی ظهر جمعه پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه رشد آسیبهای اجتماعی با پیشرفت سریع تکنولوژی و فضای مجازی بسیار زیاد شده است، اظهار کرد: در این شرایط باید یک نگاه علمی و کارشناسی برای مقابله و کنترل آسیبهای اجتماعی در برنامه‌ریزی سازمان بهزیستی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اعتیاد، طلاق و حاشیه نشینی از جمله آسیب‌هایی هستند که تأکید ویژه مقام معظم رهبری را به‌همراه داشته‌اند، یادآورشد: باید برنامه‌ریزی و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی به‌نحوی کاربردی باشد که گویا این آسیب اجتماعی در خانواده خودمان اتفاق افتاده است.

رئیس سازمان بهزیسیتی کشور با اشاره به راهبردهایی که در دستور کار این سازمان است خاطرنشان کرد: سه راهبرد به منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در دستور کار سازمان بهزیستی قرار گرفته است.

محسنی بندپی با بیان اینکه باید شرایطی را فراهم کرد که شاهد کاهش معلول‌زایی در کشور باشیم، تصریح کرد: یکی از این راهبردها پیشگیری از بروز و شیوع آسیبهای اجتماعی معلولان بوده‌ است؛ که در همین راستا در این سازمان، توسعه غربالگری برای کاهش ناشنوایی و کاهش تنبلی چشم و غربالگری ژنتیک ازدواج را با تکمیل پرسشنامه انجام دادیم.

وی با اشاره به اینکه اعتیاد یکی از مسائل جدی است، گفت: بیش از ۹۰ درصد از افرادی که پرسشنامه مطرح شده را تکمیل کردند جدی‌ترین مشکل کشور را اعتیاد قلمداد کردند به همین منظور سازمان بهزیستی کشور ۵ هزار تیم اجتماع محور را در ۵ هزار محله ای که دارای ریسک بالا در زمینه اعتیاد بودند، مستقر کرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: در بحث اعتیاد، پذیرش معتادان متجاهر با همکاری قوه قضاییه را داشتیم که شرایطی را فراهم کرد تا بتوانیم نسبت به این آسیب اجتماعی اقدام خوبی را به عمل آوریم؛ به طوریکه سازمان بهزیستی در ۲ هفته گذشته جزو برترین سازمانهایی شد که خدمات درمانی وپیشگیری و توانمندی را درقبال معتادان انجام می‌دادند.

محسنی بندپی با اعلام اینکه ۱۵۰ اورژانس اجتماعی با به کارگیری ۱۵۰۰ روانشناس، مددکار و کارشناس علوم اجتماعی در سراسر کشور مستقر هستند یادآور شد: باید شرایطی را فراهم کنیم که نسبت به کنترل و مهار آسیب‌های اجتماعی اقدامات همه جانبه‌ای در سراسر کشور داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در بعد اشتغال توانستیم ۴۸ هزار معلول را اشتغال‌زایی کنیم؛ و راهبرد دیگر سازمان بهزیستی توانمندسازی در خصوص بهبودسازی معلولان در همه ابعاد بود که با کمک وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرح خانه‌دار شدن خانواده‌هایی بود که دارای دو معلول به بالا هستند، اجرایی شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه مستمری مددجویان تحت پوشش در دو نهاد حمایتی کمیته امداد و سازمان بهزیستی ۳.۴ برابر افزایش یافته است گفت: سازمان بهزیستی کشور در بحث فرهنگی ۲ سال متوالی میزبان برگزاری مسابقات قرائت و حفظ نابینایان جهان اسلام بود.

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیتهای ارزشمند نیکوکاران یکی دیگر از راهبردهای سازمان بهزیستی است، خاطرنشان کرد: در این راستا علاوه بر نگاه به‌خود و مسئولیت خود باید نسبت به هرکسی که در جامعه وجود دارد مسئول باشیم بنابراین مشارکتهای خیرین و استفاده از ظرفیتهای آنها یکی دیگر از راهبردهای این سازمان است.

ارائه طرح معافیت همسران معلولین از خدمت سربازی به مجلس 

عضو اصلی هیات مدیره سازمان جهانی معلولین از ارائه طرح معافیت همسران معلولین از خدمت سربازی به مجلس شورای اسلامی خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، علی همت محمود نژاد در ضیافت افطاری مددجویان بهزیستی شهرستان قرچک طی سخنانی گفت: معلولین شهروندان درجه دو نیستند و نباید با نگاه متکدی به معلولین نگاه کرد.

وی با تاکید بر اهمیت حمایت دولت از معلولین افزود: بایستی حقوق معلولان از بیت المال پرداخت شود، در سالجاری با تلاش های فراوان توانستیم دولت را متقاعد کنیم که یارانه بیشتری برای افراد معلول واریز شود.

عضو اصلی هیات مدیره سازمان جهانی معلولین اضافه کرد: قانون حمایت از معلولین را به مجلس فرستادیم و امیدواریم تا دو ماه آینده تصویب شود، در صورت تصویب این طرح، هر جوانی که با دختر معلول ازدواج کند از خدمت سربازی معاف می شود.

وی با اشاره به لزوم حمایت از معلولین برای تهیه مایحتاج اولیه گفت: داشتن ویلچر و عصا حق هر معلولی است، معلولین فرشته های جامعه ما هستند، فرهنگ جامعه باید برای پذیرش معلولین آماده شود.

محمود نژاد با اشاره به مفاهیم انسان دوستانه قرآن کریم، گفت: بهترین تعابیر حقوق بشری برآمده از قرآن است، همه باید به عامل به قرآن باشیم، قرآن بهترین منبع برای دفاع از حقوق انسان ها است.

حمایت از معلولین برای افزایش اشتغالزایی در بین آن ها 

علی همت محمود نژاد در این باره گفت: بر اساس لایحه سال ۱۳۹۰ که از طریق وزارت کار به مجلس شورای اسلامی ارسال شد، قرار بود توجه ویژه‌ای به وضعیت اشتغال معلولان شود که متاسفانه در آن مقطع، مجلس به این موضوع ورود پیدا نکرد.

وی افزود: بر همین اساس، تصمیم گرفته شد که در اصلاحیه لایحه قانون حمایت از حقوق معلولان، به اشتغال این قشر توجه و در نهایت شرایط لازم برای از بین رفتن بیکاری و یا کاهش آمار آن در میان معلولان فراهم شود.

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران با تاکید بر غیر قابل قبول بودن آمار بیکاری در بین معلولان تصریح کرد: نرخ بیکاری در معلولان ۳ و نیم برابر بیشتر از افراد عادی است و این آمار به هیچ وجه قابل قبول نیست، زیرا معلولان توانایی هایی دارند که با تکیه بر این توانایی‌ها می‌توان برای آن‌ها ایجاد اشتغال کرد.

محمود نژاد با اشاره به علل بیکاری در میان قشر معلول کشور خاطرنشان کرد: عدم حمایت از بخش خصوصی در حوزه اشتغال معلولان و پرداخت نشدن سهم حق بیمه کارفرمایانی که اقدام به جذب افراد معلول در کارگاه‌های خود می‌کنند از جمله مواردی است که باعث شده کارفرمایان استقبالی از جذب نیروهای معلول نداشته باشند.

وی افزود: بعد از مسکن، بزرگترین مشکل معلولان اشتغال است که در این زمینه باید تمهیداتی از سوی دستگاه‌های مسئول اتخاذ شود.

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران با اشاره به بی توجهی برخی وزارتخانه‌ها به جذب نیروهای معلولان اذعان کرد: برخی از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها از جمله وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت که بیشترین گزینش استخدامی را دارند به موضوع به کارگیری معلولان و قانون ۳ درصد جذب معلولان توجهی ندارند.

محمود نژاد با ارائه راهکاری برای افزایش آمار اشتغال معلولان بیان کرد: حمایت ویژه از کارگاه‌های زودبازده به منظور جذب نیروهای معلول و ارائه تسهیلات به این کارگاه‌ها می‌تواند راهکاری مناسب برای افزایش آمار اشتغال معلولان باشد.

وی با بیان اینکه ” جذب معلولان در برخی از کارگاه‌ها می‌تواند به نسبت سایر افراد در اولویت قرار گیرد” گفت: در برخی از کارگاه‌ها از قبیل: کارگاه هایی که آلودگی صوتی در آن‌ها وجود دارد افرادی از جمله ناشنوایان می‌توانند بهترین گزینه برای استخدام باشند.

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران ادامه داد: نیروهای معلول می‌توانند برای فعالیت در حوزه صندوق داری و یا اوپراتوری بهترین گزینه‌ها باشند و لازم است تن‌ها دغدغه جذب نیرو در کشور وجود داشته باشد.

محمودنژاد با انتقاد از دانشگاه آزاد در جذب معلولان تحصیل کرده تصریح کرد: از ۵ سال پیش و با وجود مکاتباتی که با دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با استخدام ۱۵۰ نفر از معلولان با مدرک دکتری شده است تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و امیدوار هستیم با تغییراتی که در دانشگاه آزاد صورت گرفته، نسبت به جذب این معلولان اقدام شود.

وی تاکید کرد: اکنون برخی از معلولان حتی با مدرک دکتری نیز در استخدام‌ها با مشکل مواجه هستند و لازم است برای جذب این افراد تمهیدات ویژه تری اندیشیده شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: