کد خبر: ۱۱۰۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
اقتصاد مقاومتی یکی از کلیدواژگانی است که رهبر معظم انقلاب طی چند سال اخیر بر آن تاکید فراوان کرده اند؛ اقتصادی که موجب رشد و بالندگی کشورمان می شود و چرخ اقتصاد مملکت را به بهترین نحو خواهد چرخاند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج کارگری ،علاوه بر اقتصاد مقاومتی امسال تولید و اشتغال هم به این کلیدواژه اضافه شده و هر کس می تواند به نوبه خود برای عملی شدن این کلیدواژگان قدم بردارد.

* زنان؛ سرمایه گذارانی موفق اما ریسک گریز و محتاط هستند

در میان انبوه کسانی که در حوزه اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال دستی در آستین دارند، سهم زنان هم زیاد است، برخی ها گمان می کنند که مردان سرمایه گذاران بهتری نسبت به زنان هستند در حالی که زنان می توانند سرمایه گذاران بهتری نسبت به مردان باشند؛ نمونه این ادعا بانوی ثروتمند قریش، حضرت خدیجه کبری (س) است که از ثروتمندترین و موفقترین تاجران عصر خود بود.

شاید دلیل اینکه می گویند زنان سرمایه گذاران خوبی نیستند این باشد که زنان ترس بیشتری از سرمایه گذاری های پرخطر دارند که با بررسی های انجام شده در رفتار مالی زنان مشخص شده که زنان بیشتر بر روی خانواده تمرکز می کنند و به همین خاطر از امور مالی پرخطر اجتناب کرده و ریسک گریز هستند.

یک ادعای دیگر آن است که زنان بیش از آنکه به فکر سرمایه گذاری باشند، به فکر پس انداز کردن هستند و در این مورد هم بررسی ها نشان داده زنان با درآمد بالا نسبت به زنان با درآمد کمتر، علاقه بیشتری به سرمایه گذاری در بازار بورس که بسیار ریسک پذیر است، دارند و لذا درآمد کمتر و بی اطمینانی آن ها نسبت به کسب درآمد قابل توجه در آینده عاملی است تا کمتر به سراغ سرمایه گذاری بروند.

اما در این میان هستند زنانی که با اندک درآمدی روزگار می گذرانند و با راه اندازی واحدهای تولیدی و واحدهایی که نیاز به سرمایه گذاری دارند، طی طریق کرده و از یکسو باعث رونق اقتصاد خانواده خود شده و از سوی دیگر با ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای دیگران باعث رونق اقتصاد خانواده دیگران هم می شوند که تعداد این زنان قابل توجه است.

* لازمه رسیدن به توسعه پایدار در کشور اهمیت دادن به توانمند‌سازی زنان است

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری استان اصفهان معتقد است: بانوان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و سهم بسزایی در اقتصاد، دانش، توسعه، تربیت نیروی انسانی و انسجام خانواده دارند بنابراین اگر می‌خواهیم به توسعه پایدار در کشور برسیم باید به توانمند‌سازی زنان در جامعه اهمیت دهیم و برای نجات جامعه روی زنان سرمایه گذاری کنیم.

سهیلا اثنی عشران، در آخرین روزهای سال گذشته به ورود 52 درصدی زنان برای تحصیل در مقطع دکترا به دانشگاه ها اشاره کرد و از رونمایی سامانه بانک اطلاعاتی زنان شاغل در استان اصفهان با هدف شناسایی زنان شاغل خبر داده و گفته است: این سامانه در خصوص شناسایی زنان شاخص، بررسی آمار مربوط به حوزه زنان و توانمندی های آنها و شناسایی مراکز مربوط به حقوق شهروندی حوزه زنان است.

* میراث فرهنگی به دنبال فرصت سازی برای ورود بانوان به حوزه سرمایه گذاری است

جلال تاجیک، مدیر کل مناطق نمونه گردشگری سازمان میراث فرهنگی نیز با حضور در جمع بانوان سرمایه گذار در حوزه گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان تأکید کرد: بدون شک یکی از راهکارهای اساسی برای توسعه گردشگری کشور، سپردن این فعالیت ها به بخش خصوصی است، روی همین اصل امروز 99 درصد طرح های توسعه گردشگری کشور به بخش خصوصی سپرده شده است که با توجه به استقبال بانوان لازم است بگویم هم اکنون 35 طرح سرمایه گذاری مصوب سازمان میراث فرهنگی در حوزه های گردشگری و صنایع دستی در استان اصفهان، توسط بانوان انجام می شود.

تاجیک تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی با تمام توان، به دنبال هم افزایی، جلب همکاری، اشاعه دوستی و در نتیجه فرصت سازی برای بانوان برای حمایت از آنها در راستای ورود به حوزه سرمایه گذاری است.

* 300 زن سرمایه گذار عضو اتاق اصفهان/ برگزاری دومین همایش «شهر فیروزه ای با دختران توانا» در اصفهان

مریم خضری، مدیر دفتر معاونت امور بانوان اتاق بازرگانی، صنایع معادن استان اصفهان نیز در گفتگویی، درباره آخرین وضعیت زنان سرمایه گذار در استان اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر زنان توانمند بسیاری در استان اصفهان وجود دارند که برای خود کار تولیدی و فعالیت اقتصادی دارند که در این بین تنها حدود 300 نفر به عضویت در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان اصفهان در آمده اند اما تعداد واقعی زنان فعال اقتصادی استان بیش از این تعداد است.

وی در رابطه با فرصت ها و چالش های پیش روی این زنان، ابراز کرد: فعالیت اقتصادی این بانوان باعث شده تا دیگر زنان نیز به فعالیت اقتصادی ترغیب شوند اما به طور کلی می توان گفت که مهمترین دغدغه و چالش برای زنان سرمایه گذار و دارای فعالیت اقتصادی در بخش خصوصی نداشتن بازار فروش برای محصولاتشان است که لازم است دولت برای این مهم اقدام لازم را انجام دهد تا این بانوان دچار ورشکستگی اقتصادی نشوند.

مدیر دفتر معاونت امور بانوان اتاق اصفهان با اشاره به فعالیت های اقتصادی زنان استان بیان کرد: زنان سرمایه گذار و فعال اقتصادی بیشتر در حوزه های گردشگری، صنایع دستی و گاه تولیدات صنعتی فعالیت دارند به عنوان نمونه در حوزه گردشگری زنانی هستند که آژانس های گردشگری راه اندازی کرده اند یا در حوزه صنایع دستی به تولید انواع صنایع دستی از فرش گرفته تا ظروف مینا و خاتم کاری مشغولند و در حوزه تولیدات صنعتی و صنایع نیز زنانی هستند که کارگاه های تراش سنگ و تولید پوشال و … را دایر کرده اند.

وی در خصوص برنامه های اتاق بازرگانی برای بانوان فعال در عرصه اقتصاد گفت: پس از شناسایی و جذب این بانوان اتاق اصفهان آموزش هایی در حوزه کارآفرینی، بازاریابی، فروش و تغییر تفکر به این عزیزان ارائه می کند ضمن اینکه اتاق سعی دارد با برقراری تعامل بین این بانوان موجبات پیشرفت و تعالی آن ها را فراهم کند.

خضری در پایان از برگزاری دومین همایش «شهر فیروزه ای با دختران توانا» در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان اصفهان در سوم مرداد ماه سال جاری خبر داد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: