کد خبر: ۱۱۴۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از احداث شهرک بازاریابی کشاورزی در این استان خبر داد.



به گزارش بیکافارس، محمدمهدی قاسمی عصر امروز در کارگروه اقتصاد مقاومتی استان فارس از احداث شهرک بازاریابی محصولات کشاورزی در زمینی به مساحت 52 هکتار خبر داد و اظهار داشت: با وجود اینکه مجوز احداث این شهرک صادر شده اما تاکنون سرمایه‌گذاری برای آن پیدا نشده و به تازگی یک نفر متقاضی در حال پیگیری این موضوع است. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر بازار مرغ در استان فارس اشباع شده است و مازاد ظرفیت، بنگاه پرورش مرغ در این استان وجود دارد، گفت: برای اینکه عرضه و تقاضا مرغ با یکدیگر هماهنگ باشند به جای 6 دوره جوجه‌ریزی در سال 4 دوره جوجه‌ریزی انجام می‌شود.

قاسمی با بیان اینکه هدف جهاد کشاورزی برای تولید پنبه در سال 95 معادل 48 هزار و 149 تن بوده اما 50 هزار و 142 تن محقق شده است، افزود: در سال 96 هدفگذاری ما تولید 50 هزار و 870 هزار تن است که تاکنون نزدیک به 12 هزار تن محقق شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان کرد: برنامه سال 95 برای احداث و تکمیل شبکه‌های زهکشی و آبیاری 3 هزار و 427 هکتار بود اما به دلیل عدم تخصیص تسهیلات 436 هکتار محقق شد.

وی خاطرنشان کرد: اصلاح و نوسازی 12 هکتار از گلخانه‌های موجود، کاهش زمان فرآیند صدور پروانه تاسیس گلخانه، کاهش حداقل سطح برای تاسیس گلخانه از 5 هزار متر به یک هزار متر، تشکیل و راه‌اندازی ستاد و کمیته‌های فنی گلخانه و معرفی 66 طرح احداث گلخانه در سطح 43 هکتار از جمله اقدامات مهم برای افزایش سطح گلخانه‌‌های استان فارس است.

قاسمی با بیان اینکه هدفگذاری سال گذشته برای احداث گلخانه 300 هکتار بود که فقط 104 هکتار آن محقق شد، افزود: امسال هدفگذاری ما 450 هکتار است و تاکنون 58 هکتار از آن محقق شده است.

وی با بیان اینکه میزان تولیدات کشاورزی در استان فارس ظرفیت خوبی برای احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی ایجاد کرده است ولی در حال حاضر ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی در استان 6.5 میلیون تن است، گفت: در حال حاضر ظرفیت سردخانه‌ای استان فارس 300 هزار تن است اما با توجه به تولیدات کشاورزی حداقل به 800 هزار تن ظرفیت سردخانه‌ای نیاز داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همچنین از اختصاص 8 میلیارد تومان یارانه کشمش به کشاورزان استان فارس خبر داد.

بسته‌بندی مناسب حلقه مفقوده صادرات بخش کشاورزی

اسماعیل تبادار، استاندار فارس، نیز در این کارگروه با بیان اینکه نگاهمان به مسائل استان فارس نباید جزیره‌ای و منفرد باشد و خوشبختانه امروز در استان فارس نگاه‌ها در یک زمینه قرار گرفته است، اظهار داشت: برای پیشبرد اهدافمان باید براساس نیاز جامعه به تربیت نیروی انسانی خلاق و نخبه توجه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه استان فارس از سال‌های پیش تاکنون در بسته‌بندی و فرآوری محصولات کشاورزی مشکل داشته است و الان هم هنوز این مشکل وجود دارد، افزود: برای اینکه محصولات ما ارزش افزوده داشته باشند باید نیروهای علمی، دانشگاه‌ها، افراد با ایده و نخبگان را وارد میدان کنیم و برای داشتن بسته‌بندی مناسب و در شان صادرات استان فارس از آنها کمک گرفت.

تبادار با تاکید بر ایجاد زمینه مناسب برای کشت گلخانه‌ای، آبیاری تحت فشار و کشت محصولات کم‌آب‌بر، عنوان کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه هر منطقه توجه شود.

شناسایی یک هزار دانش‌آموز نخبه در استان فارس

حبیب شریف، رئیس بنیاد نخبگان استان فارس، نیز در این کارگروه با بیان اینکه در همه کارگروه‌های استان فارس باید نخبگان جوان استان که در واقع آینده‌سازان کشور هستند عضو شوند تا تجربه کسب کنند، اظهار داشت: اگر به فکر توسعه پایدار هستیم باید خودکفایی و اقتصاد دانش‌بنیان را مد نظر داشته باشیم و اقتصاد دانش‌بنیان نیز با به کارگیری نخبگان جوان محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه برای رشد یک کارآفرین در استان فارس 6 رکن اصلی در نظر گرفته شده است، افزود: شناسایی، آموزش، شبکه‌سازی، سرمایه، تسهیل‌گری دولتی و ارتقا جایگاه کارآفرینی این 6 رکن هستند.

شریف بیان کرد: تاکنون یک هزار دانش‌آموز نخبه در مناطق مختلف استان فارس شناسایی شده و تعدادی از آنها از طریق مجمع خیرین نخبه‌پرور بورس شده‌اند.

عدم اعتماد به محصولات دانش‌بنیان در دستگاه‌های دولتی

المیرا کیومرثیان، جوان‌ترین کارآفرین استان فارس، نیز در این کارگروه اظهار داشت: تامین سرمایه برای شرکت‌های دانش‌بنیان، بازاریابی و فروش محصولات دانش‌بنیان و کمک به تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان باید مورد توجه همه مسئولان قرار گیرد.

وی گفت: عدم اعتماد دستگاه‌های دولتی به محصولات دانش‌بنیان یکی از مشکلات پیش روی این شرکت‌هاست این در حالی است که این محصولات کاملا از نظر علمی تایید شده هستند و دستگاه‌های دولتی باید در پروژه‌های خود از آنها استفاده کنند.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر: