شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۰:۵۲:۳۸
کد خبر: ۱۲۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰
رییس جهاد دانشگاهی با تشریح فعالیتهای این نهاد انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف علمی، پژوهشی، آموزشی، فرهنگی اظهار داشت: جهاد دانشگاهی ثابت کرده که می‌توان با دو بال تخصص و تعهد به پیشرفت‌های زیادی دست پیدا کرد و راه صدساله را یک شبه پیمود.
دکتر محمدحسین یادگاری که در آستانه سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی، اظهار داشت: 33 سال پیش آرمان‌های متعالی حضرت امام (ره) سبب شد جوانان داوطلب بار مسئولیت تحقق شعبه‌ای از جهاد در حوزه علم و فناوری و فرهنگ را در ساحت قدسی دانشگاه با تشکیل جهاد دانشگاهی بر دوش بگیرند. بعد از فرمان امام (ره) در 23 خردادماه 1359، جهاد دانشگاهی به منظور تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب در 16 مردادماه همان سال با تاکید بر انجام فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغاتی به منظور اسلامی شدن دانشگاه‌ها تاسیس شد و در سال‌های بعد با توجه به شرایط جدید دانشگاه‌ها مصوبه‌ای از شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر اینکه جهاد دانشگاهی پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی کشور باشد، به تصویب رسید.

رییس جهاد دانشگاهی در ادامه، توسعه امور فرهنگی در سطح جامعه از طریق همکاری با حوزه و دانشگاه، گسترش تحقیقات و شکوفایی استعدادها در جامعه برای خوداتکایی و گسترش طرح‌های کاربردی و نیمه صنعتی از طریق پیوند با مراکز تحقیقاتی را از اهداف عالیه این نهاد برآمده از انقلاب اسلامی عنوان کرد و با اشاره به پشتیبانی همه جانبه مقام معظم رهبری از جهاد دانشگاهی در طول فعالیت این نهاد اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه‌ای که در آخر سال 91 به منظور اعلام آمادگی در صحنه تحریم و رفع مشکلات خدمتشان ارسال شد در 11 اردیبهشت ماه 92 پاسخی به این نامه مرقوم کردند.

یادگاری با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش، آموزش، فرهنگ، کارآفرینی و اشتغال فعالیت‌های متعددی انجام داده است به فعالیت‌های سه سال اخیر این نهاد اشاره و خاطرنشان کرد: در بخش پژوهش و در حوزه فنی مهندسی ما به بخش نفت و گاز و طراحی و ساخت دکل‌های نفت ورود کردیم که سال گذشته بین وزارت نفت، وزارت دفاع و جهاد دانشگاهی برای ساخت 14 دکل حفاری قراردادی منعقد و قرار شد طی چهار سال آینده دانش ساخت این دکل‌ها بومی سازی شود.

رییس جهاد دانشگاهی از تدوین دانش فنی و تولید نمونه مهندسی منسوجات ضد آتش، طراحی و ساخت مهندسی سامانه لیزری، طراحی و راه‌اندازی شارژرهای فازهای 17 و 18 عسلویه، ‌پیاده سازی سامانه مانیتورینگ صوت ورودی فرستنده FM، طراحی و ساخت فرستنده‌های پرقدرت نظامی به عنوان بخشی از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی یاد کرد و ادامه داد: ما در بخش علوم پایه در سه سال اخیر بحث تولید نانوذرات مغناطیسی و اکسید آهن و در بخش گروه پزشکی کشت سلول‌ها و تولید فراورده های ضدسرطانی را دنبال کرده‌ایم.

یادگاری با بیان اینکه یکی از افتخارات جهاد دانشگاهی این است که پژوهشگاه رویان که زنده‌یاد دکتر کاظمی آشتیانی بنیان آن را گذاشت به مرکزی تبدیل شده است که از کشورهای مختلف برای استفاده از خدمات پژوهشگاه به آن مراجعه می‌کنند، افزود: ما با فعالیت‌های خود ثابت کردیم می‌توان با دو بال تخصص و تعهد به پیشرفت‌های زیادی دست پیدا کرده و راه صدساله را یک شبه پیمود.

یادگاری ادامه داد: جهاد دانشگاهی در حوزه آموزشی هم فعالیت‌های خوبی در بخش آموزش عالی، علمی کاربردی و آموزش‌های تخصصی پیشرفته داشته‌ و در شرایط کنونی جزو اولین گروه‌ها و نهادهایی هستیم که دانشجویان دکتری پژوهش محور را جذب کرده‌ایم.

وی در خصوص فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی هم اظهار کرد: از وظایف جهاد دانشگاهی در این حوزه، برنامه‌ریزی فرهنگی، ایجاد آمادگی فکری و منطقی در بین قشر جوان دبیرستانی و دانشگاهی و مقابله با غرب‌زدگی و انحرافات فرهنگی در چارچوب سیاست فرهنگی جهاد دانشگاهی است که از مصوبات شورای انقلاب فرهنگی محسوب می‌شود.

یادگاری افزود: تشکیل مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری قرآنی (ایکنا) از دیگر فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی است که در این راستا خبرگزاری ایکنا در رابطه با ارائه خبرهای خوب و دست اول به عنوان یکی از خبرگزاری‌های قرآنی کشور روزانه حدود 700 خبر از فعالیت‌ها و مجامع قرآنی را در قالب‌های تخصصی به 42 زبان توسط 29 شعبه داخلی، شش شعبه خارجی غربی و شرقی آسیا و اروپا تولید می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ایکنا تا امسال یک میلیون و 300 هزار خبر مخابره کرده است.

یادگاری افزود: برگزاری جشنواره کتاب سال، جشنواره پایان‌نامه‌های دانشجویی، انجام فعالیت‌های دانشجویی در حوزه بیداری اسلامی، راه‌اندازی پایگاه خبری- تحلیلی اینترنتی به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی از دیگر فعالیت‌های فرهنگی این نهاد است که از تمام دانشجویان جهان اسلام دعوت می‌کنیم تا دستاوردهای جهاد دانشگاهی را ملاحظه کنند.

وی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی با فعالیت‌های خود نشان داده است که نیروهای مسلمان هم می‌توانند فعالیت‌های چندین 100 ساله‌ غرب را یک شبه بپیمایند.

یادگاری تصریح کرد: با راه‌اندازی پایگاه جامع شهدای دانشجو، سازمان‌ دانشجویان ایران را فعال کردیم.

یادگاری با اشاره به حوزه‌های اشتغال مصوب اساسنامه جهاد دانشگاهی اظهار کرد: ما توانستیم با انجام مطالعه و تحقیق در توانمندسازی و فرهنگ‌سازی اشتغال نقش داشته باشیم.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: مشارکت در حوزه‌های مربوط به فارغ التحصیلان دانشگاهی با انجام کارهای سه سال اخیر، تهیه و تدوین سند توسعه و اشتغال و سرمایه‌گذاری در شش استان کشور، تدوین 23 دوره مهارت‌آموزی، برگزاری بیش از 130 دوره مهارت‌آموزی، برگزاری 30 دوره تربیت مربی و مشاوره کارآفرینی از دیگر فعالیت‌های جهاد دانشگاهی است.

وی در پایان با اشاره به این تعبیر مقام معظم رهبری که جهاد دانشگاهی را مولود مبارک انقلاب توصیف کرده اند، گفت: ما جهادگران جهاد دانشگاهی در تمام امور پشتیبان ولایت فقیه و نگاه‌دار دستاوردهای انقلاب اسلامی و حافظ آن هستیم. هر چه داریم با خلوص، قدر این نعمت بزرگ جمهوری اسلامی را با دیده جان و دل و عمل و اخلاص بدانیم و نگاه‌دار آن باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: