جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۲:۰۶:۵۲
کد خبر: ۱۲۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۳
پیلاتس ورزشی کششی و قدرتی است که تنفس عمیق و ریوی، آن را از ایروبیک و یوگا متمایز می‌کند.

قنبرنژاد، مسوول کمیته پیلاتس‌ هیات ورزش‌های همگانی استان، اظهارکرد: پیلاتس ورزشی کششی و قدرتی است که در دامنه حرکات طبیعی بدن کار می‌کند. تنفس آن ریوی است و به صورت مجزا برای هر عضله‌ای انجام می‌شود.

وی درمورد استقبال مردم از این ورزش در استان گفت: گسترش این رشته ورزشی که از سال 85 وارد استان شده، بسیار عالی بوده و به صورت وسیع در شهرستان‌ها جا افتاده است. به جز اهواز این رشته ورزشی در ماهشهر، اندیمشک، دزفول، رامهرمز، آبادان، مسجدسلیمان و ایذه فعال است و استقبال خوبی هم از آن شده است.

قنبرنژاد بیان‌کرد: پیلاتس جنبه درمانی هم دارد. باتوجه به این‌که دامنه حرکتی در این ورزش زیاد وسیع نیست، فشاری به بدن وارد نمی‌شود و به طور مثال مهره‌های کمر آسیب نمی‌بینند. پیلاتس در تسکین دردهای مزمن هم موثر است و افرادی که MS دارند نیز به این ورزش می‌پردازند.

وی ادامه‌داد: این ورزش اثر مستقیمی روی عضلات دارد و بدون افتاده و شل کردن پوست، چربی‌سوزی را روی عضله انجام می‌دهد و عضلات را به شکل دوکی در می‌آورد. پیلاتس کشیدگی زیبایی در بدن ایجاد می‌کند، شکم را صاف، کمر را باریک، حجم ریه را افزایش و سیستم قلبی و عروقی را تقویت می‌کند و تاثیر مثبتی نیز بر آرامش اعصاب و روان دارد.

مسوول کمیته پیلاتس‌ هیات ورزش‌های همگانی استان گفت: این رشته ورزشی برای افرادی که مشکلات حاد بدنی دارند و به طور مثال دچار جا به جایی مهره کمر هستند توصیه نمی‌شود مگر این‌که از پزشک خود اجازه داشته باشند. همچنین فعالیت در این رشته ورزشی شرایط سنی ندارد و تمام افراد می‌توانند در آن شرکت کنند.

وی عنوان‌کرد: پیلاتس به سه صورت ایستاده، خوابیده و نشسته انجام می‌شود و در کمترین مکان، حتی در کمتر از یک متر مربع فضا هم می‌تواند صورت بگیرد. حتی به کفش یا لباس ورزشی خاصی نیاز ندارد و به سادگی انجام می‌شود. البته کار با چوب و دمبل هم صورت می‌گیرد.

قنبرنژاد گفت: وقتی فرد به دنیا می‌آید رشد طبیعی خود را طی می‌کند ولی وقتی به سن بلوغ می‌رسد دچار خمیدگی عضلات، افتادگی شانه و از این قبیل مسایل می‌شود؛ پیلاتس به فرد کمک می‌کند که وضعیت بدنی‌اش را اصلاح کند و در واقع علم کنترل بدن است.

وی با اشاره به سودجویی برخی باشگاه‌ها در نام‌گذاری رشته‌های ورزشی اظهارکرد: کاراته پیلاتس، ایروپیلاتس و یوگاپیلاتس وجود ندارد و برخی باشگاه‌ها برای سودجویی چنین عناوینی به کار می‌برند. تفاوت پیلاتس با این رشته‌های ورزشی در نحوه تنفس است. در پیلاتس تنفس از عمیق‌ترین نقطه بدن، به صورت جانبی و از ریه صورت می‌گیرد و موجب افزایش حجم ریه می‌شود. در حالی که در یوگا تنفس شکمی و از طریق دیافراگم انجام می‌شود. ورزش‌هایی مانند کاراته و تکواندو نیز تنفس عادی دارند و نمی‌توان این رشته‌ها را با هم مقایسه کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: