دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۰:۱۹:۲۷
کد خبر: ۱۳۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۱
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از تصویب سند جامع نقشه علمی کشاورزی کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
دکتر جهانگیر پرهمت که امروز در نشستی خبری در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) سخن می‌گفت با اشاره به این که پیش‌نویس نقشه جامع علمی کشاورزی سال گذشته در این سازمان تهیه شده است، خاطرنشان کرد: بررسی و تصویب این سند هم اکنون در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد که امیدواریم به زودی آن را تصویب و برای اجرا به دستگاه‌های کشور ابلاغ کند.

به گفته وی طبق آنچه که وزیر جدید جهاد کشاورزی در برنامه خود به مجلس شورای اسلامی اعلام کرده، رویکرد مدیریت جدید این وزارتخانه، افزایش تولید بخش کشاورزی بر مبنای دانش و فناوری است بنابراین ترویج و تحقیقات در این بخش به عنوان موتور محرکه و مغز متفکر بخش کشاورزی بیش از پیش مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اقدامات گسترده سالهای گذشته برای فراهم کردن زیرساخت‌های کشاورزی دانش بنیان اظهار کرد: هم اکنون در زیر مجموعه‌های جهاد کشاورزی بستر خوبی برای کشاورزی دانش بنیان فراهم شده است که با توجه به محورهای اصلی بخش کشاورزی در دولت یازدهم از جمله افزایش بهره‌وری، استفاده از فناوری‌های نوین به کارگیری روش‌های پیشرفته، افزایش بهره‌وری و عملکرد در واحد سطح و تامین به موقع نهاده‌ها، می‌تواند برای پیشبرد اهداف مثمرثمر باشد.

سازمان تات، نگین تحقیقات کشور

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج، شبکه منسجمی را در حوزه پژوهش‌های کاربردی کشاورزی ایجاد کرده است، گفت: طبق آمار وزارت علوم هم اکنون 30 درصد تحقیقات کشور مربوط به حوزه کشاورزی است که فعالیت گسترده‌ی متخصصان این حوزه را نشان می‌دهد.

پرهمت افزود:‌ هر چند که ما بر افزایش تحقیقات کشاورزی و کاربردی کردن نتایج پژوهش‌ها در این حوزه تاکید داریم اما در شرایط فعلی نیز آمار پژوهش‌ها نشان می‌دهد که کشاورزی نگین تحقیقات کشور است.

ایران در رتبه چهاردهم تحقیقات کشاورزی دنیا

به گفته رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی هم اکنون کشور طبق آمار مراجع بین‌المللی در رتبه چهاردهم تحقیقات کشاورزی دنیا و رتبه نخست منطقه قرار دارد.

وی با تاکید بر این که کشاورزی کشور از نظر وسعت اراضی و منابع پایه‌ی تولید در محدودیت کامل است، تصریح کرد: هم اکنون کشور از نظر منابع آب در محدودیت شدید قرار دارد که با وجود شرایط کنونی افزایش تولید و عملکرد در گرو مدیریت جامع و معرفی ارقام جدید مقاوم به تنش‌های محیطی و آفات و بیماری‌هاست.

آغاز کاربردی کردن پژوهش‌های حوزه کشاورزی و احداث مراکز رشد

پر همت درباره تخصیص مراکز رشد تخصصی حوزه کشاورزی از سوی این سازمان توضیح داد:‌ از سال گذشته فعالیتهای سازمان تات برای راه‌اندازی این مراکز آغاز شد که هم اکنون هفت مورد آن با حضور 35 شرکت فعالیت خود را آغاز کرده‌اند که امیدواریم تبدیل به بازوی پرقدرت فناوری‌های نوین کشاورزی در کنار موسسات و مراکز تحقیقاتی باشند.

فعالیت شش قطب کشاورزی و 336 ایستگاه تحقیقاتی در کشور

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به فعالیت 24 موسسه تحقیقاتی زیر مجموعه سازمان تات خاطرنشان کرد:‌ در کنار این موسسات اصلی 336 ایستگاه تحقیقاتی و 931 آزمایشگاه تحقیقاتی نیز مشغول به فعالیت هستند که زیرساخت‌های اصلی کشاورزی دانش بنیان را شکل می‌دهند.

به گفته وی همچنین 34 مرکز تحقیقات استانی و 33 مرکز آموزش جهاد کشاورزی در کشور ساختار اصلی حاکمیتی را برای مدیریت مد نظر سازمان تات تشکیل داده‌اند.

به گزارش ایسنا، معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بیش از 30 کانون هماهنگی دانش و صنعت کشاورزی طی سالهای گذشته تاسیس شده است که 19 مورد آن مستقیما توسط سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و سایر آنها با همکاری دیگر دستگاه‌های دولتی مدیریت می‌شوند.

به گفته رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با مجوز وزارت علوم، تحقیقات وفناوری، شش قطب کشاورزی در کشور راه‌اندازی شده است که به صورت توانمند آماده ارائه خدمت برای توسعه‌ی دانش و فناوری‌های نوین کشاورزی هستند.

هزار و 795 دستاورد تحقیقاتی حاصل کار سال گذشته متخصصان در واحدهای سازمان تات

معاون وزیر کشاورزی با اشاره به تهیه 15 استاندارد در تولید نهال و بذر خاطرنشان کرد: این استانداردها هم اکنون توسط مراجع به تصویب رسیده و برای اجرا به بهره‌برداران حوزه کشاورزی ابلاغ شده است. ضمن این که هزار و 300 استاندارد برای حد مجاز باقیمانده سموم در محصولات تهیه شده که برای تصویب و ابلاغ در اختیار سازمان استاندارد قرار گرفته است.

پرهمت افزود: تاکنون هزار و 400 تعرفه تولید بذر و نهال و خدمات آزمایشگاهی و عمومی تصویب شده و مورد استفاده بخش کشاورزی قرار گرفته‌اند.

به گفته وی در سال 91 فعالیت تحقیقاتی بر روی هشت هزار و 529 طرح انجام شده که از این میان شش هزار و 417 طرح از سالهای گذشته ادامه داشته‌اند.

پرهمت خاطرنشان کرد: سازمان تات در سال گذشته هزار و 795 دستاورد تحقیقاتی داشته است که در قالب معرفی ارقام و فناوری‌های نوین و پیشرفته و نیز استانداردها و معیارها مورد استفاده بخش کشاورزی کشور قرار گرفتند.

وی با بیان این که در سال گذشته 16 رقم جدید به کشاورزان کشور معرفی شده است، اظهار کرد:‌ در سال 91 سازمان تات توانست 53 دستاورد ملی خود را رونمایی کند و در سال جاری نیز هشت دستاورد علمی تا کنون رونمایی شده است.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی هم اکنون 12 دستاورد جدید تحقیقاتی این سازمان آماده رونمایی است که سه مورد آن مربوط به ارقام جدید سویا، جو و چغندرقند است و باقی آن به حوزه‌های گیاه‌پزشکی، علوم شیلاتی، جنگل‌ها و مراتع اختصاص دارد.

سازمان تات زیرساخت‌های خوبی را برای تولید محصولات ترارریخته ایجاد کرده است

رییس سازمان تحقیقات‌، آموزش و ترویج کشاورزی با تاکید بر این که این سازمان در زمینه‌سازی برای فعالیت بیوتکنولوژی‌ها و تولید محصولات تراریخته کوتاهی نکرده است، تصریح کرد: سازمان تات در 10 سال گذشته پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی را ایجاد کرده و بیشترین حمایت ممکن را از آن داشته است اما این که کشور از این محصولات در مواد غذایی استفاده کند، بحث دیگری است!

پرهمت ادامه داد: کشور در زمینه تحقیقات محصولات تراریخته از امکانات و ظرفیت خوبی برخوردار است و بزرگترین تجهیزات آزمایشگاهی را در این زمینه دارد، چنانچه سال گذشته گلخانه بزرگی برای این حوزه به بهره‌برداری رسید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بدون اشاره به علت جلوگیری از تولید محصولات تراریخته در کشور به رغم کشت این قبیل محصولات در بسیاری از کشورهای جهان و واردات گسترده این محصولات به ایران و همچنین وقفه هفت، هشت ساله در طرح احداث گلخانه تراریخته به رغم اجرای هفت ماهه طرح و افتتاح سریع آن در آخرین روزهای دولت دهم اظهار داشت: در بحث گسترش تحقیقات در زمینه محصولات تراریخته کوتاهی نخواهیم کرد اما استفاده از محصولات آن طبق مقررات کشور خواهد بود.

اجرای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای 320هزار نفر از کشاورزان کشور

رییس سازمان تات با تاکید بر اهمیت فعالیت ترویجی و آموزشی در حوزه کشاورزی درباره آموزش‌های سال گذشته این سازمان توضیح داد: در سال 91، 326 هزار و 234 نفر از بهره‌برداران کشاورزی کشور مشمول آموزش‌های فنی و حرفه‌یی شدند که نیروی کار آینده‌ی کشاورزی را شکل خواهند داد.

به گفته وی، طرح مدرسه در مزرعه نیز در سال گذشته در 311 هزار هکتار اراضی کشاورزی کشور اجرا شده که با احتساب اراضی سالهای پیش از آن این طرح تا کنون در بیش از 500 هزار هکتار از اراضی کشور اجرا شده است که سهم قابل توجهی در تولید سالم و افزایش عملکرد داشته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که تولید محصولات کشاورزی در سال 91 طبق آمار وزارتخانه 118 میلیون تن اعلام شده است، خاطرنشان کرد: در طول 35 سال گذشته میزان تولید محصولات کشاورزی در کشور چهار و نیم برابر شده است و این در حالی است که سطح زیر کشت تنها 20 درصد افزایش داشته است.

به گفته وی این میزان از رشد با وجود محدودیت کشور در منابع پایه‌ی کشاورزی مرهون تحقیقات کاربردی در این حوزه است.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: هم اکنون بسیاری از کشاورزان ما از محصولات بیولوژیک و آلی به جای سموم شیمیایی استفاده می‌کنند که ارتقاء محصولات کشاورزی را به دنبال داشته و مستقیما نتیجه پژوهش‌های کاربردی در این حوزه است.

هر گونه تغییر کاربری در اراضی کشور بر مبنای پژوهش‌های علمی انجام شود

معاون جهاد کشاورزی با تاکید بر این که هر گونه تغییر کاربری باید بر اساس ظرفیت و تناسب اراضی و پتانسیل علمی باشد تصریح کرد: تبدیل اراضی مرتعی و جنگلی به کشاورزی و یا عکس آن باید یک نگاه مدیریتی جامع به منابع و حوزه آبخیز داشته باشد.

به گفته وی طرح توسعه اراضی کشاورزی که در دولت دهم مطرح شده بود با تصدی‌گری سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور پیش می‌رود اما پیشنهاد سازمان تات این است که مطالعات کاملی پیرامون ظرفیت‌های محلی و منطقه‌یی در این زمینه انجام شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: