کد خبر: ۱۴۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۴
روش برخورد با مردم

پیام زینب (س) - تمام خصوصیات فردی و اجتماعی که برای رسیدن به محبوبیت لازم است را می توان در این کلام امیر المومنین (ع) خلاصه کرد . بطوری که حضرت در وصیت خود به امام حسن (ع) می فرمایند : فرزندم در برخورد با دیگران خود را میزان قرار ده آنچه را برای خود می پسندی برای دیگران نیز بپسند و آنچه را بر خود نمی پسندی بر آنان نیز مپسند ، ستم نکن همچنان که دوست نداری به تو ستم شود ، نیکی کن همچنان که دوست داری به تو نیکی شود و آنچه را از دیگران زشت می شماری از خود نیز زشت شمار ( دشتی ، 1381، ص 241).

نکته ای که حضرت اشاره می فرمایند و ما را به آن توجه می دهند این است که شما دوست دارید مردم چگونه و بر اساس چه روشی با شما رفتار کنند ، هر چه را برای دیگران پیشنهاد می کنیم همان بهترین روش است که شما نیز بر همان اساس با آنان رفتار کنید . اگر دوست دارید با شما مهربان باشند ، اگر دوست دارید با شما صادق باشند ، اگر دوست دارید به شما احترام گذاشته و با شما همدل باشند ، اگر دوست دارید به دیدار شما آمده و به عهد و پیمان خود وفادار باشند و ... همین اصول را هم شما در رفتار خود با دیگران پیاده کنید قطعاً خواهید دید که در روابط خود موفق بوده و مردم در مجالست و نزدیک شدن به شما تمایل نشان می دهند .

این دستورالعملی است که اگر بتوانیم در تمامی مراحل زندگی ، در ارتباط میان اعضای خانواده و در ارتباط های اجتماعی به مرحله اجرا در آوریم ، زندگی موفقی خواهیم داشت .  زیرا آدمی به این مرحله از زندگی نخواهد رسید مگر آنکه خودخواهی ها ، خود بینی ها و ... را کنار بگذارد و در بعضی مواقع دیگران را برخود ترجیح داده و ایثار کند و نسبت به مردم فداکار باشد . حضرت حتی این نکته را هم در بیان خود متذکر می شوند که در انجام امور محبت آمیز پیش قدم باشیم ، آنجا که می فرمایند : نیکی کن همچنان که دوست داری به تو نیکی شود .

بنابراین کسی که هر چیز را برای خود دوست داشت برای دیگران نیز بخواهد و حتی دیگران را بر خود ترجیح دهد و در انجام این امور پیشتاز باشد ، بالطبع مردم نیز به دیده عظمت و احترام به او می نگرند و رشته محبت بین آن ها ایجاد شده و محبوب نزد آنان خواهد بود . البته با رعایت این نکته که در عمل خود خلوص نیت داشته باشید .

پس به این نتیجه کلی می رسیم که بهترین شیوه ی جذب قلوب دیگران و رسیدن به درجه محبوبیت نزد مردم ( خانواده و جامعه ) ، کسب محبوبیت نزد خداوند متعال و اصلاح کردن رابطه بین خود و خدا می باشد . چرا که شرط رسیدن به این مقام طبق آیات و روایات ائمه ( علیهم السلام ) ایمان و عمل صالح می باشد . پس مؤمنانی نزد خدا محبوبند که ایمان و آثار آن در دل و جان آن ها رسوخ کرده و در اعمال و کردار به مرحله بروز و ثبوت رسیده است و محبوبان حقیقی چون رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار ( علیهم السلام ) را الگوی زندگی خود قرار داه و متصف به صفات الهی شده اند و شرط اخلاص و بندگی را در زندگی فراموش نکرده اند و چیزی را جز برای محبوب و معشوق ( الله) خود نمی خواهند و ... لذا خداوند نیز آنان را دوست می دارد و به آن ها عشق می ورزد . چنین افرادی یقیناً محبوب نزد مردم نیز خواهند بود . "چون که صد آید نود هم پیش ماست" و خداوند قادر و متعال عشق و محبت آن ها را دل بندگان خود قرار می دهد . به طوری که اگر خود می خواستند به این هدف دست یابند ، شاید نمی توانستند .

خداوند متعال می فرماید :

اگر با تمام آنچه در زمین است می خواستی بین آن ها الفت و محبت و دوستی برقرار کنی ، نمی توانستی ، ولی خداوند بین قلوب آنان الفت و محبت ایجاد کرد ( سوره انفال ، آیه 63) .

منبع : کتاب هوش هیجانی حمید رضا حاتمی / معصومه حاتمی

انتهای متن / 224224

نام:
ایمیل:
* نظر: