دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۲:۱۷:۲۳
کد خبر: ۱۵۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۲
معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: معیارهای بنیاد در شناسایی استعدادهای برتر با معیارهای انتخاب طرح های برتر در جشنواره های علمی کشور متفاوت است و صرف کسب رتبه در جشنواره های علمی به معنای بهره مندی از مزایای بنیاد ملی نخبگان نیست.

دکتر آریا الستی خاطرنشان کرد: جشنواره‌های علمی کشور هر یک متولی مشخصی داشته و بر اساس اهداف خاصی طراحی شده‌اند و معیارهای متفاوتی برای انتخاب برگزیدگان خود دارند که بنیاد هیچ گونه دخالتی در این روندها ندارد و صرفا برای شناسایی استعدادهای برتر، برگزیدگان تعداد محدودی از جشنواره های معتبر علمی کشور را ارزیابی می‌کند.

وی با بیان این که هیچ جا قید نشده که اگر فردی برگزیده جشنواره‌ای شد خود به خود مشمول حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان شود، اظهار داشت: در جشنواره ای مثل خوارزمی هدف کشف طرح‌های برتر است و در دبیرخانه و داوری طرح ها توجهی به شناسایی افراد نمی شود ولی ماموریت بنیاد کاملا متفاوت است و شناسایی افراد مستعد مطرح است نه ارزیابی و داوری طرح ها. از این لحاظ باید نقش افراد در اجرای طرح های برتر جشنواره برای بنیاد کاملا محرز شود.

الستی در پاسخ به این سوال که آیا موردی بوده که طرح برگزیده یک جشنواره علمی توسط فرد دیگری اجرا شده باشد، اظهار داشت: بله مواردی بوده که دخالت جدی برگزیدگان جشنواره ها در اجرای طرح‌هایی که به نام آنها در جشنواره ارائه شده برای بنیاد محرز نشده است. البته معمولا حدود 90 تا 95 درصد طرح های برگزیده چهار جشنواره رازی، خوارزمی، فارابی و شیخ بهایی که برگزیدگان انها از سوی بنیاد ارزیابی می شوند چنین مشکلی ندارند و در مواردی تکراری بودن طرح های ارائه شده در جشنواره های مختلف، اشکال در فرآیند داوری جشنواره ها یا مغایرت معیارهای جشنواره با معیارهای بنیاد به عدم احراز نخبگی برخی برگزیدگان جشنواره ها از سوی بنیاد ملی نخبگان منجر شده است.

وی در ادامه با بیان این که بنیاد ملی نخبگان ظرف حدود یک هفته پس از دریافت اطلاعات برگزیدگان جشنواره ها از دبیرخانه آنها نسبت به شناسایی و اعلام افراد واجد شرایط بهره مندی از تسهیلات بنیاد اقدام می‌کند، اظهار داشت: در مورد جشنواره خوارزمی جوان امسال که گلایه هایی مطرح شد، مشکل ناشی از تاخیر در ارسال اطلاعات برگزیدگان از سوی دبیرخانه جشنواره بود که پس از رفع این مشکل طی یک هفته‌ افراد واجد شرایط را اعلام کردیم.

مغایرت معیارهای داوری برخی جشنواره ها با معیارهای شناسایی استعدادهای برتر

الستی در توضیح مغایرت معیارهای داوری برخی جشنواره ها با معیارهای شناسایی استعدادهای برتر گفت: مثلا در جشنواره شیخ بهایی که یکی از چهار جشنواره مورد تایید بنیاد است سه مسابقه مختلف برگزار می شود که فقط یکی از این سه مسابقه در حوزه فعالیت بنیاد بوده و بررسی می‌شود. اتفاقا در همین مسابقه یک طرح برگزیده ویژه شده بود که ارائه دهنده آن را به دلیل مغایرت آن با ضوابط بنیاد نپذیرفتیم. البته انتخاب جشنواره با توجه به رویکرد کسب و کار و تجاری سازی آن کاملا صحیح بوده ولی از دید نخبگی و استعداد برتر با ضوابط بنیاد انطباق نداشته است.

وی در ادامه به مبتکران و استعدادهای برتر توصیه کرد به هیچ وجه با انگیزه دریافت تسهیلات بنیاد در جشنواره های علمی کشور که فی‌نفسه با ارزش هستند شرکت نکنند.

الستی که در نشست خبری هفتمین همایش ملی نخبگان جوان در جمع خبرنگاران سخن می گفت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا در خصوص فعالیتهای پژوهشی معاونت پژوهش و برنامه ریزی بنیاد و میزان توجه و بهره گیری از دستاوردهای تحقیقاتی در حوزه شناسایی و حمایت از نخبگان گفت: وظیفه معاونت پژوهشی و برنامه‌ریزی بنیاد، انجام پژوهش و برنامه‌ریزی در حوزه‌های مرتبط با فعالیت بنیاد از قبیل روش‌های کشف و حمایت از نخبگان است که در این راستا سند راهبردی کشور در امور نخبگان و برنامه راهبردی بنیاد و عمده آیین‌نامه‌های حمایتی بنیاد در این معاونت تدوین شده و بازنگری‌ آیین‌نامه‌ها هم در این معاونت انجام می‌شود.

انعقاد تنها 16 قرارداد جذب نخبگان در شرکت‌های دانش بنیان در قالب طرح شهید تهرانی مقدم

معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان در ادامه در پاسخ به سوالی درباره طرح شهید تهرانی مقدم (جذب نخبگان در شرکتهای دانش بنیان و پرداخت 80 و 60 درصد از حقوق آنها توسط بنیاد طی دو سال اول) گفت:

تعداد متقاضیان طرح زیاد بوده ولی تا به حال 16 قرارداد بین شرکت‌های دانش بنیان و افراد واجد شرایط منعقد شده است.

وی خاطرنشان کرد: بنیاد ملی نخبگان، طی سه، چهار سال گذشته حدود 65 میلیارد تومان قرارداد بین صاحبان اختراع و طرح‌های ویژه با بخش خصوصی منعقد کرده است.

تدوین آیین نامه جذب استعدادهای برتر هنری

الستی در ادامه درباره روند جذب نخبگان قرآنی، هنری و ادبی گفت: جذب نخبگان قرانی و هنری را آغاز کرده ایم و تدوین آیین‌نامه جذب نخبگان ادبی هم آغاز شده است.

وی همچنین درباره جذب برگزیدگان مسابقات رباتیک در بنیاد گفت: یکی از رویکردهای بنیاد، وسعت نظر به رویدادها و فعالیتهای انگیزشی، علمی، هنری، فرهنگی و ادبی است.

البته بنیاد در حال حاضر صرفا رویکرد صفر و یک دارد و اساس حمایت آن بر استعداد برتر بودن یا نبودن افراد است و در بین جشنواره ها و رویدادهای علمی، فرهنگی متعدد کشور فقط برگزیدگان چهار جشنواره را بررسی می‌کند که لازم است این رویکرد اصلاح و ذهنیت عضویت در بنیاد که اساسا وجود ندارد در اذهان اصلاح شود. در این صورت هر رویدادی در حد خود واجد اهمیت است ولی به هر حال نمی توان رویدادی مثل مسابقه رباتیک را در کنار جشنواره خوارزمی قرار داد و نیاز به آیین‌نامه‌های ویژه است.

نام:
ایمیل:
* نظر: