دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۴:۳۵:۳۹
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۱۵۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۸

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،‌ با ملی شدن صنعت نفت ایران و افزایش تمایل کشورهای جهان برای خرید نفت ایران و در پی آن، افزایش نگرانی دولتمردان غربی از پیشرفت فعالیت‌ صلح آمیز هسته‌ای ایران، تحریم‌های آمریکا علیه ایران آغاز شد.

با وجود تمایل شرکت‌های نفتی آمریکایی به همکاری با ایران، روسای جمهور وقت آمریکایی به اقدامات یک‌جانبه خود علیه ایران ادامه دادند و شرکت‌های نفتی این کشور را از همکاری با ایران مایوس کردند.

جایگاه نفت و گاز ایران در جهان کجاست؟

"نیویورک تایمز"، طی گزارشی در سال 2012 صنعت نفت و گاز ایران را همواره به عنوان موتور محرک رشد اقتصادی جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد. ایران در سال 2012 میلادی با صادرات 2.5 میلیون بشکه نفت در روز به عنوان دومین صادرکننده بزرگ نفت اوپک محسوب شد که بیش از 1.5 میلیون بشکه آن به کشورهای آسیایی صادر می‌شود.

چین، ژاپن، هند،‌ کره جنوبی و ترکیه مهم‌ترین خریداران نفت ایران هستند که به ترتیب 22 درصد، 14 درصد، 13 درصد، 10 درصد و 7 درصد نفت خود را از طریق ایران تامین کرده‌اند.

بر اساس گزارش "فایننشال پست"،‌ شرکت تحقیقات دریایی IHS"" طی گزارشی در دسامبر 2011 اعلام کرد؛ درآمد نفتی ایران با وجود تحریم‌های غرب تا 100 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.


بعلاوه مقامات ایرانی نیز اعلام کرده‌اند؛ درآمدهای سالانه نفت و گاز ایران تا سال 2015 به 250 میلیارد دلار خواهد رسید.

"مکزیک" اولین کشور تحریمی آمریکا / تحریم نفت ایران چگونه آغاز شد؟

اگر بخواهیم به طور دقیق‌تری به مبحث تحریم نفت و در مجموع چگونگی آغاز آن در جهان نگاه کنیم، باید گفت که تحریم نفت جهان نخستین بار در سال 1943 علیه مکزیک صورت گرفت. در آن سال زمانیکه مکزیکی‌ها صنعت نفت خود را ملی کردند، دولت آمریکا به مخالفت با آنان برخاست و این کشور را تحریم کرد.

پس از مکزیک این بار نوبت به ایران رسید. با ملی شدن صنعت نفت ایران تحریم‌های آمریکا علیه این کشور آغاز شد. اين تحريم به حدی جدي بود که آمريكا و انگليس، كشتي‌هايي را كه از بنادر نفتي ايران نفت بارگيري مي‌كردند، مورد حمله قرار مي‌دادند. نکته جالب توجه این است که درست همان زمان کشورهای ژاپن و ایتالیا لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران را آغاز و از ایران نفت بارگیری کردند.

امروز تحریم ایران صورت دیگری به خود گرفته است، کشورهای غربی دیگر برای قطع رابطه نفتی ایران با سایر کشورها، نفتکش‌ها را مورد حمله قرار نمی‌دهند؛ بلکه نقل و انتقالات پول را نشانه گرفته‌ و غیرمستقیم وارد عمل شده‌اند.

هر چند تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران،بر میزان صادرات تاثیر گذاشته است، اما موجب نشد تا مشتریان نفتی‌ ایران کنار بکشند. درست زمانیکه تحریم‌های آمریکا تشدید شد،‌ بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران (ژاپن، کره جنوبی، هند و چین) علیه آمریکا اعتراض کردند تا به این وسیله معافیت از تحریم‌ها آغاز شود. آمریکا تا کنون 4 بار کشورهای واردکننده نفت ایران را از تحریم معاف کرده است.

      

دولت آمریکا در سال‌های اخیر با مطرح کردن بیش از پیش کشورهای عربی مانند عربستان و عراق به عنوان دارندگان ذخایر عظیم نفتی، نگاه و ذهن جهانیان را به سمت نفت این کشورها سوق داد تا زمینه را برای تحریم هر چه بیشتر نفت ایران فراهم کند. در همین خصوص، باراک اوباما در تاریخ 30 مارس 2012 مدعی شد ؛ "نفت کافی برای تحریم ایران موجود است و کشورها نباید نگران تامین نفت مورد نیاز خود باشند." شاید باراک اوباما زمان گفتن این جمله باید بیشتر فکر می‌کرد تا با گذشت زمان، گفته‌های وی به توهمی بیش تبدیل نشود چراکه اکنون خود شرکت‌های نفتی آمریکایی ابراز تمایل همکاری با صنعت نفت ایران را دارند.

بله؛ این بار نوبت به التماس آمریکا رسیده است!

چند روز پیش خبرگزاری رویترز طی گزارشی از تمایل شدید شرکت‌های نفتی آمریکایی برای ورود به بازار نفت ایران خبر داد.

 

شرکت‌های آمریکایی "کونوکو"، "شورون"، "اکسون موبیل" و "آنادارکو" از سال 1979 که بخش انرژی ایران ملی شد برای حضور در ایران علاقه نشان دادند و این در حالیست که شرکت‌های آمریکایی طی سال‌های اخیر با وجود تلاش‌های صورت گرفته برای ورود به بازار نفت ایران، ناکام مانده‌اند.

"کونوکو" و "شورون" از جمله مهم‌ترین شرکت‌‌های نفتی آمریکایی هستند که در دهه 2000 برای فعالیت در میدان نفتی "آزادگان" و همچنین برای توسعه میدان گازی "پارس جنوبی" علاقه نشان دادند و خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران شدند، ‌اما سیاست‌های ضد ایرانی "جورج بوش" امید آنها را ناامید کرد.

بر همین اساس، در جریان سفر هیئت ایرانی به نیویورک، شرکت‌های نفتی آمریکا نیز که چندین دهه است اجازه فعالیتی در ایران ندارند،‌ برنامه‌ریزی‌هایی برای دیدار با بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت انجام داده بودند که البته سفر وی در دقایق آخر لغو شد.

به طوریکه مدیر یکی از شرکت‌های نفتی آمریکا در این ‌خصوص گفت: ایران از پتانسیل قابل ملاحظه‌ای در حوزه نفت برخوردار است و ما همچنان خواستار مذاکره با وزیر نفت ایران در مورد انجام فعالیت‌های اکتشافی در این کشور هستیم.

وی همچنین افزود: زمانی که تحریم‌ها لغو شود، مطمئنا مایل به سرمایه‌گذاری در ایران خواهیم بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: