کد خبر: ۱۶۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۴
ویژه عید سعید غدیر
خدایا حق را به گرد علی بچرخان ، هر جا که علی باشد ، یعنی تغذیه حقائق از علی است رشد کمالات از این منبع است

پیام زینب (س) - « علی مع الحق و الحق مع علی ، اللهم در الحق معه حیث  مادار » این روایت را از کتاب علامه بزرگ ، علی شناس قرن « امینی » قدس الله سره نقل می کنم ، وی می گوید : « شنیدم قاضی دایره الحقوق بغداد کتابی درباره ی علی نوشته است ، مشتاق دیدن کتاب شدم ، سرانجام با زحماتی میسر شد ، از او درباره ی کتاب سؤال کردم اما او از دادن کتاب دریغ ورزید ، خواست مرا به آزمایش گذارد ، اما چون نمی خواهم وقت را بگیرم از این قسمت ها می گذرم » ، مرحوم امینی از نویسنده می پرسد کتابت چگونه است و با چه مطلبی شروع کرده ای ؟ او می گوید : مطلع کتاب این روایت است « علی مع الحق و الحق  مع العلی،  اللهم در الحق معه حیث مادار»  . خدایا بگردان حق را به گرد محور علی هر کجا که باشد .

نویسنده به نکته لطیف از روایت توجه نداشته است ، لذا آقای امینی با یک ضربه او را از پای در می آورد ، می گوید : تصور کرده ای که زبده ترین روایت را درباره علی در مطلع دیباچه کتاب آورده ای ؟ در حالی که نظیر این روایت درباره عمار هم از پیغمبر (ص) صادر شده است ؛ " عمار مع الحق و الحق مع العمار اللهم ادره مع الحق حیث مادار." قاضی سخت پریشان می شود چرا که در اولین مطلب کتابش مغلوب علامه امینی می شود ،  وقتی امینی پریشانی او را می بیند می گوید :  برای حسن انتخاب تبریک می گویم ، خدایت تو را خوب هدایت فرمود ، چرا که بهترین روایت در شأن علی (ع) در دیباچه کتاب آورده ای ، قاضی هم تعجب می کند  می گوید : الان می گفتی  نظیر این روایت درباره ی عمار آمده  ولی حالا می گویی انتخابت ، انتخاب احسن است ، این چطور ممکن است ؟ می گوید : به ذیل روایت نظر کن پیامبر (ص) درباره عمار می فرماید : " عمار با حق است  و حق با عمار است ، خدایا هر جا حق باشد و هر جا فضیلت باشد عمار را به گرد آن درآور و حق را محور عمار قرار بده " اما درباره ی علی (ع) سخن بدین گونه است : علی با حق است ، حق با علی است ، خدایا هر جا علی است ، حق را گرد علی درآور و علی را محور حق و حقایق گردان " الحق معه حیث مادار" ، خدایا حق را به گرد علی بچرخان ، هر جا که علی باشد ، یعنی تغذیه حقائق از علی است رشد کمالات از این منبع است " ،" لا هم عیش العلم و موت الجهل " .

العقل نور و انت معناه

و الکون سر و انت مبداه

و الخلف جمعهم لنا جمعوا

الکل عبد و انت مولاه

این دریافت مردم است البته با ارشاد رسول اکرم (ص) و کلام خدای متعال بی حساب نمی آید ، که اگر علی را به خلافت و ولایت نصب نکنی فما بلغت رسالته " رسالت را نرسانده ای "

منبع :کتابچه غدیریه /آیت اله خز علی / حکومت اسلامی / بنیاد نهج البلاغه

انتهای متن/224224

نام:
ایمیل:
* نظر: