جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۷
پژوهش جدید دانشمندان دانشگاه اوهایو نشان داده که باکتری‌های دهانی بویژه نمونه‌های موجود در زیر لثه‌ها مانند اثرانگشت منحصربفرد بوده و می‌تواند در شناسایی هویت افراد مورد استفاده قرار گیرد.
دانشمندان به جمع‌آوری نمونه‌های باکتری از بزاق، سطح دندان‌ها و زیر لثه‌ها پرداخته و در کل حدود 400 گونه مختلف از میکروب را در دهان 100 داوطلب حاضر در این پژوهش شناسایی کردند که به چهار گرایش قومی سیاه‌پوستان غیر اسپانیایی، سفیدپوستان، چینی‌ها و لاتینها تعلق داشتند.

تنها دو درصد از گونه‌های باکتریایی در همه افراد وجود داشتند که البته تمرکز آنها بسته به گرایش قومی متفاوت بود. همچنین هشت درصد از گونه‌های باکتری تنها در 90 درصد داوطلبان مورد مطالعه وجود داشتند.

علاوه بر آن، محققان دریافتند که هر کدام از گرایش‌های قومی حاضر در این پژوهش نماینده نشانه‌ای از جوامع میکروبی مشترک بودند.

به گفته محققان، هیچ دو فردی در این پژوهش مشابه نبودند و این روش دقیقا مانند اثرانگشت عمل می‌کند.

محققان از یک روش تعیین توالی عمیق دی‌ان‌ای برای دستیابی به دیدگاه عمقی بی‌سابقه‌ای از این جوامع میکروبی در محیط طبیعی‌شان استفاده کردند.

هنگامی که آنها یک دستگاه را برای طبقه‌بندی مجموعه میکروبها از زیر لثه‌ها بر اساس گرایشهای قومی آموزش دادند، جامعه باکتریایی ارائه شده می‌توانست قومیت فرد را با 62 درصد دقت پیش‌بینی کند.

این دستگاه طبقه‌بندی کننده توانست افراد آمریکایی-آفریقایی را بر اساس نشانه میکروبی‌شان تا 100 درصد بدرستی شناسایی کنند.

به گفته محققان، مهمترین نکته این پژوهش آن است که شاید جوامع میکروبی دهانی خاص هر قومیت، زمینه‌ساز بیماریهای آینده در افراد باشد.

این پژوهش در مجله PLOS ONE منتشر شده است.