جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۵:۵۸:۲۰
کد خبر: ۱۸۴۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۵
عمود پرواز بدون سرنشین طیف نگار ویژه تحقیقات کشاورزی در موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی طراحی و ساخته شد.
سامانه عمود پرواز طراحی شده شامل دو بخش اصلی هوایی و زمینی است. بخش هوایی شامل اجزای مکانیکی پرواز، بوردهای پایش و کنترل، سیستم موقعیت‌یابی جهانی (GPS)، دوربین، سامانه تثبیت دوربین و باتری لیتیومی قابل شارژ است.

بخش زمینی نیز شامل رادیو کنترل هشت فرکانسه، ایستگاه گیرنده زمینی، سامانه پایش وضعیت پرواز و رایانه پرواز همراه با نرم‌افزار پایش و کنترل است. اجزا مکانیکی پرواز شامل پایه و بدنه و 12 موتور و ملخ است.

برای کنترل جداگانه هر یک از موتورها از یک سیستم کنترل سرعت مجزا استفاده شده است.

سامانه به گونه‌ای طراحی شده که در صورت از کار افتادن یک موتور و یا شکستن ملخ‌ها، ربات پرنده بتواند تعادل خود را حفظ و نقص حاصله را جبران کند. از جمله زیربخش‌های پایش و کنترل، سامانه اندازه‌گیری AHRS با سه عدد ژیروسکوپ، سه حسگر شتاب سنج، سه عدد مغناطیس سنج، بارومتر، حسگر ولتاژ، حسگرجریان و کنترلر PID هستند.

تمامی داده‌های به دست آمده توسط حسگرها و داده‌های مربوط به وضعیت باتری،‌ مصرف توان و ... نیز در این سامانه اندازه‌گیری و ثبت می‌شود.

سامانه تثبیت دوربین جهت کاهش اثرات منفی ناشی از حرکات عمود پرواز با قابلیت جبران حرکات محوری Pitch و Roll با استفاده از دو سر و موتور تعبیه شده است. این سامانه به گونه‌ای طراحی شده که امکان تغییر زاویه دوربین (زوایای صفر، 45 و 90 درجه) و کنترل جهت‌دهی آن در حین پرواز از ایستگاه گیرنده زمینی وجود دارد. ارتباط بخش‌های هوایی و زمینی سامانه عمود پرواز به صورت تله متری با برد یک کیلومتر است.

اطلاعات و تصاویر ضمن ارسال در وسیله پرنده ثبت و پس از پایان پرواز قابل بازیابی است. همچنین امکان ایجاد تغییرات از رایانه زمینی در رایانه پرواز به صورت بی‌سیم وجود دارد. نرم‌افزار طراحی شده برای ایستگاه کنترل زمینی قادر به پایش پارامترهای اندازه‌گیری شده و رسم گراف بوده و امکان اتصال به سیستم تله‌متری با قابلیت ارسال و دریافت داده و همچنین نمایش موقعیت تصویربرداری بر روی نقشه‌های Google را دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: