کد خبر: ۱۹۶۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۴
یادداشت/

انفعال در مقابل فرهنگ مهاجم خسارت‌بارترین نوع برخورد است

مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

پیام زینب(س) - جنگ نرم در برابر جنگ سخت، شامل هر گونه اقدامات و تبلیغات رسانه ای است که جامعه هدف را نشانه می گیرد. در جنگ نرم هدف آن است که بدون به کارگیری خشونت و با فراهم کردن شرایط مناسب به پیروزی رسید. در جنگ سخت هدف تصرف سرزمین دشمن و نابودی نیروهای او است اما در جنگ نرم با بمباران خبری و تبلیغاتی، در نظام سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حاکم تزلزل و بی ثباتی تزریق کرده و اندیشه و تفکر جامعه هدف را از پای در می آورند.
از مهمترین ابزارهای جنگ نرم، تهاجم فرهنگی است. فرهنگ مانند یک رودخانه است که اگر چه در ظاهر، یک کلیت ثابت به نظر می رسد، اما هر لحظه در حال تغییر است. البته این روند بسیار کند و آرام و تقریباً غیر قابل لمس اتفاق می افتد. دشمنان با جنگ نرم در حوزه فرهنگ معمولاً به دنبال دستیابی به روش های تحقق تغییر سریع و جهت دار فرهنگ هستند.

یکی از بسترهای مهمی که منجر به بحث جنگ نرم و قدرت نرم و گسترش آن در سطح جهان شد, پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود انقلابی که نه بر اساس قدرت سخت بلکه با تأکید بر قدرت نرم شکل گرفت. چرا که آمریکا با وقوع انقلاب اسلامی ایران و به دنبال آن فرو ریختن یکی از ستون های حافظ منافع خود در منطقه؛ مانع جدی پیش روی خود دید لذا از تمام ظرفیت های سخت و نرم خویش برای مواجه با این نظام استفاده کرد.

از آنجایی که اقدامات نظامی، تروریستی و تحریم اقتصادی نتوانست انقلاب اسلامی را در مقابل استکبار جهانی به زانو در آورد، آمریکا برای مهار قدرت جمهوری اسلامی از تهاجم گسترده ی فرهنگی و به دنبال آن جنگ نرم استفاده نمود.

رسانه ها پل ارتباطی و بلکه وسیله تسلط بر افکار، اراده و احساسات بشریت دوران معاصر به شمار می آیند. قدرت ها نیز بیشترین استفاده را از رسانه ها در جنگ نرم می برند، البته دشمنان باید باید بدانند که تهدیدهایی که به درون فرهنگ کشور ما نفوذ می کنند هر چند تلفات معدودی از جامعه می گیرند اما نهایتاً راه به جایی نمی برند. تردیدی نیست که مسئولان فرهنگی و به ویژه رسانه ملی، در این زمینه وظیفه سنگینی بر عهده دارند اما در این راستا نقش والدین هم غیر قابل انکار است. در واقع مادران نقش مهمی در جلوگیری از آسیب دیدن فرزندانشان دارند. برای تحقق این مهم می توان موارد زیر را یادآور شد:

- تقویت بنیان های فکری خود و فرزندان

معمولاً خطا و اشتباه ناشی از تشخیص اشتباه است مگر این که پای لجبازی یا تعهد برای بی اعتنایی یا تخریب در کار باشد. هر گونه تصمیم گیری که مقدمه ی عمل است بایستی با شناخت دقیق موقعیت و شرایط با بهره گیری از بصیرت صورت گیرد. بصیرت نوعی دانایی و شناخت عمیق همراه با هوشیاری و زیرکی است که امکان فراتر رفتن از سطح و دیدن و کشف لایه های پنهان و درونی حوادث و امور را به فرد می دهد. فرد بصیر علاوه بر اطلاع و آگاهی ار نفع و ضرر حوادث و امور به صلاح و فساد نهفته در آن نیز واقف است. لذا مادران باید نسبت به بالابردن بصیرت و شناخت از جامعه پیرامون همچنین ابزار و لوازمی که در اختیار می گیرند اقدام کرده و به تقویت بنیان های فکری فرزندان بپردازند.

- استفاده از قدرت ارتباط معنوی :

در معنویت مثبت، رابطه حقیقی بین خداوند تبارک و تعالی از راه تمامی اعمال و رفتارها برقرار می شود. چنانچه رابطه بین انسان و خداوند برقرار شود و انسان خداوند را بر اعمال خود ناظر ببیند به سمت پرتگاه ها و لغزشگاه ها گام بر نمی دارد بلکه به سمت معرفت و ایمان و جهاد با نفس حرکت می کند و دیگر غوغاهای محیط، وسوسه های اغواگران، تقلید نیاکان و فرهنگ های غلط و طاغوتی آن ها را از مسیرشان منحرف نمی سازد.

- برنامه ریزی برای غنی کردن اوقات فراغت:

پر کردن اوقات فراغت خود و فرزندان با سرگرمی های سالم و مبنی بر باورها و ارزش های اسلامی، از راه های مقابله با جنگ نرم و بازدارنده از افتادن در دام های شیطانی و خطرناک است .


 زینب پارسایی


انتها/224224

نام:
ایمیل:
* نظر: