دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۴:۳۲:۰۸
کد خبر: ۲۰۱۵۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۳
پروژه «کارخانه‌ای در یک روز» فناوری رباتیک را برای کارخانه‌های کوچک و متوسط به ارمغان می‌آورد.
پروژه جدید که در ماه اکتبر آغاز شده، این هدف را با ساخت ربات‌های سازگار انجام می‌دهد که ظرف 24 ساعت با سیستم‌های محل کار یکپارچه می‌شوند.

تاکنون موسسه‌های کوچک و متوسط به خوبی از مزایای فناوری رباتیک در مقایسه با سازمان‌های بزرگ، برخوردار نبوده‌اند.

این مراکز به نیروی کاری متکی‌اند که از تعداد معدودی ماشین‌های بزرگ و تعداد زیادی نیروی انسانی تشکیل شده که وظایف ساده و تکراری را انجام می‌دهند.

عملیات دسته‌ای در موسسه‌های کوچک و متوسط مانند بسته‌بندی یا بررسی کیفیت میوه فصلی، از دوره های تولید کوچکی برخوردارند.

چون طراحی و آموزش یک ربات برای اجرای این وظایف هفته‌ها یا حتی ماه‌ها زمان می‌برد، هزینه‌های این فرآیند به طور کلی بیش از پول صرفه‌جویی شده است.

تیم تحقیقاتی حاضر در پروژه «کارخانه در یک روز» (Factory-in-a-Day ) در نظر دارد این شکاف را با طراحی تیمی از ربات‌های دارای مهارت‌های از پیش‌تعریف‌شده پر کند.

به منظور دستیابی به یکپارچگی یک روزه، ابتدا فرآیند کاری توسط یک یکپارچه‌کننده سیستم برای تعیین اینکه کدام نقش‌ها را می‌توان با ربات انجام داد، شروع می‌شود.

سپس اجزای سخت‌افزاری خاص برای برآورده کردن نیازهای مشتری به صورت سه بعدی چاپ و بر روی ربات نصب می‌شوند.

در مرحله بعد، ربات به کارخانه منتقل شده و پس از اتصال به نرم‌افزار ماشین‌آلات، وظایف لازم از جمله چگونگی گرفتن اجسام به آن آموزش داده می‌شود.

برای تحقق اهداف مطلوب، محققان چندین دستاورد را در حوزه فناوری رباتیک و طی انجام پروژه مد نظر قرار داده‌اند.

با در نظر گرفتن ایمنی به عنوان دغدغه اصلی، این تیم علمی به سوی طراحی بازوها و چنگال‌های ربات‌های ایمن، مجهز به پوست حسگر و رفتارهای دینامیک اجتناب‌کننده از تماس حرکت می‌کند.

همچنین به منظور اتصال به ماشین‌آلات محیط کار، محققان در حال مطالعه بر روی طراحی نرم‌افزاری هستند که سازگاری لازم را با ربات‌ها و ماشین‌آلات‌ موجود داشته باشد.

علاوه بر این، تیم علمی امیدوار است بتواند ماژول‌های سخت‌افزاری هسته استاندارد (مانند بازوها و چنگال‌های سازگار) را با توانایی استفاده از چاپ سه‌بعدی برای بخش‌های خاص تکمیل کند.

این در حالی است که ساخت نرم‌افزار آموزش‌دهنده سریع برای یک برنامه‌ریزی در محل کار بدین معناست که فقط باید پارامترهای کوچک توسط انسان‌ها آموزش داده شود.

در حالی که اتحادیه اروپا در گذشته گام‌هایی را جهت توسعه ربات‌های صنعتی برای کارخانه‌های کوچک و متوسط برداشته، پروژه «کارخانه‌ در یک روز» نخستین برنامه به منظور اجرایی کردن این هدف با داشتن چنین بازه زمانی است.

به این پروژه، 15 میلیون دلار از سوی اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از پروژ بزرگتری به نام «کارخانه آینده» اختصاص داده شده و یک کنسرسیوم بین‌المللی متشکل از 16 شریک از قبیل موسسه‌های تحقیقاتی مانند فرانهوفر و دانشگاه صنعتی مونیخ نیز در میان حامیان آن گزارش شده‌اند.

نام:
ایمیل:
* نظر: