کد خبر: ۲۰۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۴
نگاهی به کتاب «ثارالله، خون حسین در رگ‌های اسلام»
کتاب «ثارالله، خون حسین در رگ‌های اسلام» علاوه بر شخصیت شناسی امام حسین(ع)، مقتل‌نگاری، گزیده‌هایی از مقتل امام حسین (ع) و یاران او، رثا و سوگواری، همراه با تحقیقی درباره اربعین حسینی است.
مداحان فارس: کتاب «ثارالله، خون حسین در رگ‌های اسلام» نوشته مرحوم آیت‌الله حاج شیخ حسین عندلیب همدانی است.

در این کتاب علاوه بر 4 فصل شخصیت شناسی امام حسین (ع)، مقتل‌نگاری، گزیده‌هایی از مقتل امام حسین (ع) و یاران او، رثا و سوگواری، تحقیقی درباره اربعین حسینی و دو سخنرانی از آیت‌الله حاج شیخ حسین عندلیب همدانی نیز اشاره شده است.

روش ارائه مطالب این کتاب به گونه‌ای است که در آغاز هر درس ابتدا یک روایت، زیارت، شعر یا بخش‌هایی از مقاتل بیان می‌شود.

از ویژگی‌های دیگر این کتاب سیر نگارش و نحوه فصل‌بندی مطالب آن است تا آنجا که بر اساس سیر زیارت عاشورا نویسنده پیش از آنکه به مصائب و مراثی سیدالشهدا و اصحابش بپردازند، با شخصیت شناسی آن بزرگوار، سیره و خصائص و ویژگی‌هایشان آغاز کرده است. نکته ای که بسیاری از مقتل نویسان از آن غفلت کرده‌اند.

استناد مولف بر آیات و احادیث و متون دینی و روایی معتبر، کتاب را بیش از پیش از آنکه فقط کتابی تاریخی و روایی معرفی کند، مد نظر  مجامع علمی، اندیشمندان و صاحب نظران قرار می‌دهد. همچنین نقل نکته‌های دقیق و عمیق علمی درباب حدیث و تفسیر و فقه و کلام و مقتل شناسی، مکان شناسی و جغرافیای کربلا و عاشورا، وقایع نگاری، برداشت‌های تحقیقی عالمانه و به دور از دریافت ‌و نظرهای شخصی،‌ کتاب را در حد اثری قابل بحث و تدریس در کرسی حوزه و دانشگاه بالا برده است.

از همین رو است که آیت الله استادی این کتاب را یکی از آثار مهم درباره عاشورا می‌داند.

در فصل اول کتاب از شخصیت امام حسین(ع) سخن رفته است

در فصل دوم گزارشی از کتاب‌های مقتل ارائه شده است.

فصل سوم، که مفصلتر از دیگر فصل‌ها است، درباره قیام عاشورا و شهادت امام حسین(ع) و یاران اوست.

سرانجام در فصل چهارم به رثا و سوگواری پرداخته شده است.

پاره‌ای از مطالب کتاب عبارتند از:

معنی جمله«کل یوم عاشورا و کل ارضٍ کربلاء» ، جامعیت امام و جمع همه ارزشها در وجود او، امام و فتوحات خلفا، علت خوداری مسلم بن عقیل از ترور ابن زیاد، شهدای کوفه، بی اساس بودن این مطلب که شُرَیح فتوا به قتل امام حسین(ع) داده بود، بی اساس بودن این مطلب که امام حسین احرام حج را به عمره مفرده تبدیل کرد و اثبات اینکه امام ، محرم به احرام عمره مفرده بود و اساساٌ محرم به احرام حج نشده بود، نادرست بودن این سخن که اهل بیت امام حسین (ع) را ، غیر از امام سجاد(ع)، بر شتران بدون محمل سوار کردند، محل دفن سر امام و ……

این کتاب ویژگی‌ها منحصر به فردی دارد که می‌توان آنها را به شرح زیر شمرد.

1- بهره گیری از نکات تفسیری به این معنا که در بخشی از کتاب با استناد به روایات و تفسیر و تاویل آیات، نکات تفسیری را بیان می‌کند.

2- برداشت‌های ادبی که مولف در کتاب تشبیه‌های کلامی در سخنان امام را آورده و خواننده را به تامل در سخنان آن حضرت وا داشته است

3- رجال و صحابه شناسی که نویسنده در این کتاب بهره فراوانی از این علم برده و به معرفی نقش آفرینان کربلا و عاشوار پرداخته است.

4- آشنایی با جامعه شناسی عرب و آداب و رسوم که باعث شده مولف با توجه به ساختار جامعه آن روز مسلمانان به تحلیل وقایع و تشریح آنها بپردازد.

5- برداشت‌ها و مطالب اخلاقی اعتقادی که نویسنده در جای جای مقتل سعی بر آن دارد تا به تبلیغ و نشر معارف بپردازد و در حین نقل ماجرا با جمله‌های کوتاه تذکر دهد و موعظه کند.

6- مکان شناسی و جغرافیای کربلا که بحث‌های علمی و دقیق نویسنده از مکان‌های مختلف در مسیر کربلا و شرح و توصیف آنها تعجب خواننده را بر می‌انگیزد

7- برداشت‌های عالمانه از واقعه کربلا که این برداشت‌ها از آسیب نظرها و گمان‌های بی پشتوانه دور است  و با استناد به روایات و نقل‌های معتبر و با استدلال به بیان نکاتی پرداخته است.

8- وقایع نگاری حوادث پیراون عاشورا که نویسنده بحث‌هایی در باره شخصیت آن حضرت و اصحاب بزرگوارش بیان داشته است.

9- استفاده از نکات آماری که مثلا در هر حمله چه تعداد به شهادت رسیدند و مدت اقامت در هر منزل چه میزان بود و اطلاعات ضروری و مهم از این دست که نویسنده کتاب را آنها غنی تر کرده‌است.

کتاب «ثارالله، خون حسین در رگ‌های اسلام» دارای 519 صفحه است که در کتاب‌نامه آن، نام 360 کتاب به عنوان منبع آمده است.

کتاب «ثارالله، خون حسین در رگ‌های اسلام» با همکاری معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز مطالعات راهبردی خیمه تهیه شده است.

شما می‌توانید این کتاب را با قیمت 9500 تومان و بدون پرداخت هزینه‌ی پستی پس از تماس با مرکز پخش خیزش نو به شماره تلفن 66977580 در هر کجای کشور بدون هزینه ارسال و پست دریافت کنید.


منبع: خبرگزاری فارس
نام:
ایمیل:
* نظر: