دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۶:۴۳:۵۹
کد خبر: ۲۱۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۲
مشاور دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به متوسط فاصله 3.5 ساله ازدواج تا تولد نخستین فرزند زوج‌های جوان، این عامل را از علل کاهش نرخ باروری کلی در کشور عنوان کرد.
دکتر محمد اسلامی که در ششمین کنگره تازه‌های تحقیقاتی باروری و ناباروری مرکز تحقیقات بهداشت باروری و ناباروری در خصوص سیاست‌های پیشنهادی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت برای ارتقاء نرخ باروری کلی سخن می‌گفت، اظهار کرد: اگر چه جمعیت کشور رو به افزایش بوده ولی نرخ پایین باروری کلی در کشور نگران کننده است.

به گفته وی، متوسط تعداد فرزندانی که هر زن در دوره باروری به دنیا می‌آورد از حدود 7 فرزند در اوایل دهه 1360 به 4.6 فرزند در سالهای 1369 -71 کاهش یافته و با تصویب قانون تنظیم خانواده در سال 72 با شیبی بیشتر طی سالهای اخیر به حدود 1.7 یا 1.8 در حال حاضر کاهش یافته است.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت بررسی علل کاهش میل خانواده‌های ایرانی به فرزندآوری اظهار کرد: با کاهش نرخ باروری در سه دهه اخیر تعداد فرزندان خانواده‌ها حدود 5 نفر کاهش یافته است.

اسلامی با اشاره به وجود حداقل 15 میلیون جوان در آستانه ازدواج در کشور که ازدواج بخش عمده‌ای از آنها با تاخیر مواجه شده اظهار داشت: اگر 12 میلیون نفر از این جمعیت ازدواج کنند شش میلیون زوج حاصل می‌توانند نگرانی‌های موجود در زمینه کاهش موالید را تا حد زیادی برطرف کنند.

وی تلاش درجهت کاهش میانگین سن ازدواج، تقویت برنامه‌های آموزشی حین ازدواج و فرهنگ‌سازی در این زمینه را از جمله سیاست‌های موثر در افزایش نرخ ازدواج عنوان کرد.

مشاور دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت تاکید کرد: سن ازدواج در کشور در حال افزایش است و درنتیجه فرصتهای مناسب باروری در خانواده‌ها کاهش می‌یابد.

اسلامی اظهار کرد: علاوه بر کاهش میزان ازدواج، میزان طلاق که حدود نیمی از موارد آن در پنج سال اول ازدواج رخ می‌دهد، رو به افزایش است که طبعا در کاهش موالید در کشور موثر خواهد بود.

وی با اشاره به وجود بیش از سه میلیون زوج نابارور در کشور که اغلب آنها یک فرزند هم ندارند، اظهار کرد: با کاهش هزینه‌های درمان ناباروری و افزایش پوشش بیمه‌ای خدمات درمان ناباروری می‌توان نرخ باروری را که حدود 1.8 است به میزان 0.2 یا 0.3 افزایش داد.

نام:
ایمیل:
* نظر: