برخورد با خطوط برق حدود 10 درصد از سوانح هوایی نروژ را تشکیل میدهد و تلفات انسانی ناشی از آن، هزینههای گزافی را برای نیروی هوایی این کشور به دنبال داشته است.
عملکرد سیستمهای هوشمند کنونی در این زمینه رضایتبخش نبوده است؛ بنابراین ایده هشدار به بالگردها و هواپیماهای جدید با استفاده از یک سیستم جیپیاس محور، نشاندهنده فناوری نوین و جایگزینی برای سیستمهای کنونی «اجتناب از برخورد» (OCAS) است که در نروژ، آمریکا، کانادا و بسیاری از کشورهای دیگر در حال استفاده هستند.
سیستم «اجتناب از برخورد» مبتنی بر فناوری راداری است که در نزدیکی مانع قرار دارد و سیگنال هشدار را برای خلبان در یک فرکانس رادیویی مخابره میکند.
در حال حاضر، هدف شرکت نروژی طراحی نسخه تجاری سیستم جیپیاسمحور جدید گزارش شده است.