پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۲۰:۳۰:۴۰
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۲۲۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۶
سوت قطار شیراز – اصفهان هر روز در این مسیر نواخته و مسافران این استان راهی پایتخت و مشهد مقدس می‌شوند
 بسیج مهندسین  فارس به نقل از  سرویس اجتماعی شیـــرازه : کسی نیست که مثنوی هفتاد من کاغذ مصایب راه آهن شیراز را نخوانده باشد، ساليان سال شيرازي‌ها چشم انتظار ورود قطار به شهرشان بودند، قطاري كه قرار بود این شهر را به پایتخت وصل کند. بالاخره سال پر ماجرای 88 از راه رسید و 13 خرداد‌ماه آن سال در خبرگزاري‌ها اعلام شد، «راه‌آهن به شيراز رسيد».

مدت کوتاهی پس از افتتاح این راه آهن معلوم شد که این راه‌آهن در برخی نقاط دچار مشکلات فنی است و ریل گذاری ها به صورت اصولی صورت نگرفته است.



گرچه آرزوی مردم فارس مبنی بر داشتن قطار در این استان محقق شد و مردم سرانجام صدای سوت قطار را در استانشان شنیدند، اما به نظر می‌رسد این موضوع برای مردم فارس هنوز دلچسب نیست.

این آرزو خیلی زود تحت الشعاع مشکلات فنی مسیر ریلی قرار گرفت. مسائلی نظیر مشکلات فنی ریل‌ها، سرعت بسیار کم قطار و... با تمام حرف و حدیث‌ها، سوت قطار شیراز – اصفهان هر روز در این مسیر نواخته و مسافران این استان راهی پایتخت و مشهد مقدس می‌شوند. طی این سال‌ها تلاش شد که این مشکلات و نقایص حل شود و در بسیاری از موارد نظیر مشکلات ریل‌ها و مسائل ایمنی به خوبی برطرف شد. اما پاره‌ای دیگر از مشکلات نیز وجود دارد که بعد از گذشت چند سال همچنان مردم فارس، قطار را در سبد وسایل نقلیه برای سفر قرار ندادند.

آن طور که انصاری مدیرکل راه آهن فارس می گوید، راه آهن شیراز- اصفهان از نظر متوسط سرعت استاندارد قطارها در رتبه دوم کشور است و روزانه از ساعت 14 مسافران را به مقصد تهران سوار می‌کند و شنبه‌ها و چهارشنبه‌ها 15:40 به مقصد مشهدالرضا حرکت می‌کند.

قطار از شیراز که حرکت می‌کند در ایستگاه‌های مرودشت، سیوند، سعادت شهر، پاسارگاد، دشت مرغاب، قادرآباد، دیدگان، شهیدآباد، صفاشهر، خرمبید، خان خوره، بیدبیدک، اقلید، آباده و سیدآباد توقف می‌کند تا از استان فارس خارج می‌شود.

ایستگاه‌هایی که برخی از آنها فقط در کلمه متوقف شده‌اند و چیزی جز یک کانکس نیستند. از جمله آنها ایستگاه مرودشت است که با ظرفیت‌های عظیم گردشگری کماکان خبری از ایستگاه به معنای واقعی نیست.

بارها دیده شده است که وقتی قطار به همین ایستگاه‌ها که می رسد برخی شیشه هایش شکسته است! هنوز هویت آنهایی که در مسیر عبور قطار از مرودشت به سمت سعادت شهر، اقدام به سنگ پرانی می‌کنند مشخص نشده است.

غیر از اعتراضاتی که به برخی کمبودها در نحوه سرویس دهی و کیفیت خدمات ارائه شده می‌شود، در مجموع رضایتی نسبی در این خصوص وجود دارد. گرچه وضعیت واگن ها، قدمت آن و همچنین خدمات ارائه شده در قطارهایی که به شیراز می آیند یا از ایستگاه صدرا حرکت می کنند در مقایسه با دیگر شهرها وضعیت خوبی ندارد، اما نکته مهم این است که قطاری که قرار بود امكان جابه‌جايي 4 ميليون مسافر و 5 ميليون تن بار در سال را فراهم آورد، اکنون چرا با این همه هزینه و هیاهو، فعالیتش به جابجایی روزانه چند صد نفر در مسیر تهران و مشهد خلاصه شده است؟



بلیط قطار شیراز-تهران و شیراز- مشهد در اندک زمانی در آژانس های مسافرتی به فروش می‌رود و همین موضوع  سبب رونق بازار برخی دلالان و واسطه ها شده است. سرویس دهی به مسافران آن هم روزانه یک بار برای تهران و هفته ای دومرتبه برای مشهد باعث شده تا استقبال از راه‌آهن فارس آنچنان که انتظار می‌رفت پررنگ نباشد. مسافرانی که در آرزوی سوار شدن برقطار را داشتند، سایر وسایل نقیله از جمله اتوبوس و... را بر آن ترجیح داده و عطای قطار را بر لقایش ببخشند.

قطاری که می‌توانست سهم عمده ای در جابجایی مسافر و بار برای فارس داشته باشد و در شرایط جوی نامناسب عصای دست مسئولین و مایه آرامش مسافران باشد حالا در گوشه‌ای عزلت گزیده است.

شیـــرازه پیشنهاد می کند مسئولین استان، برای رفتن به سفرهای کاری و شخصی به مرکز برای یک بار هم که شده 14 ساعت وقت بگذارند و مسیر شیراز تهران را به جای پرواز با قطار طی کنند. آن وقت شاید کسی تفاوت سرویس های منتهی به شیراز را نسبت به سایر قطارها (مثلا تهران - مشهد؛ تهران - اصفهان؛ مشهد - اصفهان) بهتر ببینند و برای رفع این تبعیض و تفاوت چاره ای بیابند.

خوب است نمایندگان مجلس برای سرکشی از حوزه های انتخابیه هر از گاهی با قطار به استان سفر کنند تا با کیفیت و وضعیت راه آهن آشنا شوند.
نام:
ایمیل:
* نظر: