جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۶:۰۸:۲۱
کد خبر: ۲۲۴۴۹
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۳
پیشانی‌بند هوشمند Aurora با اندازه‌گیری امواج مغزی و حرکات چشم در هنگام خواب، امکان اثرگذاری بر روی رویاها را فراهم می‌کند.
«خواب REM» مرحله‌ای در خواب است که با حرکات سریع چشم همراه بوده و اکثر رویاها در این مرحله روی می‌دهند؛ محققان نمونه اولیه‌ای از یک پیشانی‌بند هوشمند را طراحی کرده اند که با اندازه‌گیری فعالیت امواج مغزی و حرکات چشم، قادر به تشخیص ورود به این مرحله از خواب است.

با برنامه‌ریزی پیشانی‌بند Aurora پیش از خواب، این دستگاه امکان اثرگذاری فرد در هنگام خواب و دیدن رویاهای زنده‌تر و برخاستن فرد در زمان مناسب را فراهم می‌کند.

حسگرهای تعبیه شده بر روی پیشانی‌بند، اقدام به اندازه‌گیری امواج مغزی، حرکات چشم و بدن می‌کنند و با تشخیص مرحله خواب REM، مجموعه‌ای از نورهای ‌ال‌ای‌دی قرمز، سبز و آبی در توالی‌های برنامه ریزی شده به همراه موسیقی انتخابی پخش می‌شوند.

نورهای ‌ال‌ای‌دی بعنوان منبع بصری در زمان خواب عمل کرده و امکان درک لحظه خواب دیدن را برای کاربر فراهم می کنند.

با این حال متخصصان خواب معتقدند که این دستگاه به جای بر طرف کردن مشکلات خواب، مشکلات بیشتری برای فرد ایجاد خواهد کرد.

دکتر «راشل سالاز» از محققان مرکز خواب در دانشگاه جان هاپکینز تأکید می‌کند: دستگاه‌های زیادی وجود دارند که مدعی کمک به خواب بهتر یا بیدار کردن فرد در زمان دیدن کابوس هستند، اما این دستگاه‌ها نمی توانند بدرستی مراحل مختلف خواب را تشخیص دهند.

به گفته «سالاز»، در مرحله خواب REM‌ که اغلب رویاها روی می‌دهند، باید حرکات عضلات و چشم به همراه فعالیت امواج مغزی اندازه‌گیری شوند، اما چطور یک پیشانی‌بند ساده با چند حسگر می‌تواند تمامی این اندازه‌گیری‌ها را انجام دهد.

همچنین قرار گرفتن بیش از حد در معرض نورهای ‌ال‌ای‌دی ‌در طول روز و سپس در هنگام خواب باعث بروز اختلال در بدن شده و تابش این نورها منجر به بی‌خوابی فرد خواهند شد.

محققان بدنبال جذب سرمایه برای تجاری‌سازی طرح پیشانی‌بند هوشمند Aurora هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر: