دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۴:۳۰:۴۴
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۲۳۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۰
قسمت اول گزارش
پس از نهضت سواد آموزی نیازمند نهضت مهارت آموزی هستیم

اولین کنفرنس ارتباط صنعت و دانشگاه به میزبانی بسیج مهندسین استان فارس امروز در سالن آزادی  برگزار شد.

در این همایش چهره های شاخص دانشگاه و صنعت حضور داشتند .

پس از قرات آیاتی چند از کتاب نور "فرآن کریم " واجرای سرود جمهوری اسلامی مهندس کریمی ریاست محترم بسیج مهندسین استان فارس و رییس کنفرانس سخنان خود را با درود به ارواح طیبه شهدا ، روح پر فطوح امام خمینی (ره) ، سخن ارزشمند مقام محظم رهبری و شعار سال و تبریک ایام دهه فجرآغاز نمودند . ایشان ضمن خوشامد گویی به حاضران و تشکر از دانشگاه شیراز ، اتاق تعاون و شرکت شهرکهای صنعتی فارس گزارش کوتاهی از روند اجرایی کنفرانس ارایه نمودند.


ایشان با اشاره به آرزوی دیرینه استان برای صنعتی شدن و عدم تحقق این آرزو از یک سو  و دغدغه های صنعتگران و پتانسیل موجود در سازمان ارزشی و مردم نهاد بسیج مهندسین موجب شد خود را موظف بداند تا قدمی برای تحقق این آرمان بردارد که نتیجه تلاشی شبانه روزی ایشان ودبیر همایش وهمکاری هیات اجرایی کنفرانس ، حاصل این تلاش می باشد .

اولین سخنران دکتر عباسی مدیر کل کار – رفاه و اموراجتماعی بود که سخنانش را با آمار بی کاری از سال 88 تا کنون و برآورد سال 93 آغاز نمود .اعلام بیکاران تحصیلکرده که نزدیک به 40 درصد جامعه فاقد شغل می باشد یکی از مباحث این جلسه بود که از علل مناقشه دانشگاه و صنعت است .  علل وجود چنین رقمی را وابسته به دو عامل دانسب 1-انتظارات بالای فارغ التحصیلان که شابستگی خود را فراتر از شغلها می دانند .2- ناهماهنگ بودن جمعیت فارغ التحصیلان با نیاز کاری جامعه ،


راهکار ارایه شده دکتر عباسی نهضت مهارت آموزی است و اگر دانشگاهی پاسخگوی این نیاز جامعه نباشد محکوم به نابودی خواهد بود .از دیگر راهکارها ایجاد روحیه کار جمعی و آموزش های ایجاد تعاونی توسط دانشگاه است .

دکتر شیخی مسول دفتر همکاری و ارتباط دانشگاه و صنعت به عنوان نماینده دانشگاه سخنران بعدی این جلسه بود .ایشان گفتند :ما در دانشگاه در مسیر ارایه مقاله و تولید علم حرکت می کنیم نه مهارت آموزی و همین علتی است که سالانه 75 هزار نفر نیروی تحصیلکرده در رده بالا از کشور خارج می شوند .ما در تولید علم نانو رتبه 8 جهان را داریم اما در استفاده از فراورده های نانو رتبه ما دو رقمی است .الگو و سیاستهای ما در دانشگاه خارجی است . وزارت علوم می گوید اگر شیخی مقاله ندارد بی سواد است پس من هم به دنبال مقاله می روم نه مهارت ! برای مثال ما در ای تی نیاز مند تخصص امنیت اطلاعاتیم اما بیشتر دانشگاههای ما نرم افزار و رباتیک و هوش مصنوعی تربیت می کنند .


تقاضای من از بخش خصوصی تمایل نشان دادن برای جذب کارآموز است تا بازی برد برد در تعامل دانشگاه و صنعت ایجاد شود . امیدوارم روزی را شاهد باشیم برای تحول در دانشگاهها . ما میزبان شما و طرحهایتان در دفتر همکاری هستیم .

پایان بخض اول کنفرانس

224/224ش

نام:
ایمیل:
* نظر: