يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۳:۵۲:۲۱
کد خبر: ۲۴۸۲۷
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۲
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، نتایج مطالعه کوهورت استان گلستان را برای مشاوران و مدیران منطقه مدیترانه شرقی (امرو) سازمان بهداشت جهانی تشریح کرد.
دکتر رضا ملک زاده در دیدار با جمعی از مشاوران و مدیران سازمان بهداشت جهانی منطقه امرو (مدیترانه شرقی) از جمله دکتر ماری پاورلکینی، معاون مدیرکل سازمان بهداشت جهانی و دکتر ثمین صدیقی، مدیر نظام‌های سلامت این سازمان علاوه بر تشریح این مطالعه به پرسش‌های آنان در زمینه‌های مختلف تحقیقات و پژوهش در نظام سلامت ایران پاسخ داد.

بر اساس این گزارش، نتیجه مطالعات کوهورت در گلستان افزایش طول عمر و کاهش بیماری‌های مزمن است. این مطالعه نوعی مطالعات طولی و مشاهده‌ای است و کاهش 80 درصدی ابتلا به بیماری‌های مزمن و افزایش طول عمر به میزان 10 سال از نتایج آن است.

بنا بر اظهار دکتر ملک زاده، این تحقیقات برای اولین بار در کشور در استان گلستان انجام شد که نتایج آن از نظر بین‌المللی قابل توجه است.

وی تصریح کرد: در این مطالعات 50 هزار نفر از سال 79 در گنبدکاووس شرکت داشته‌اند، 4 هزار نفر در این مطالعات فوت کرده‌اند و 7 هزار نفر هم مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

ملک زاده ادامه داد: نتایج این تحقیقات در دو بخش اهمیت دارد که بخش اول تاثیر مصرف تریاک را بررسی می‌کند، بر همین اساس مشخص شد تریاک 5 نوع بیماری و سرطان را عامل می‌شود و حتی از سیگار هم خطرناکتر است که به دلیل شیوع در ایران و آسیای میانه عامل بیماری‌هایی مانند سرطان حنجره، ریه، مری و معده است.

وی اضافه کرد: نتیجه دوم درباره نوشیدنی‌های داغ مانند چای است که سرطان‌هایی مانند مری و معده را به وجود می آورد، در نقاطی که مصرف نوشیدنی داغ بویژه چای فراوان است، سرطان شایع‌تر است.

از نتایج این مطالعه در حوزه بهداشت دهان هم این است که افرادی که مسواک نمی‌زنند و دندان‌های خرابی دارند، بیشتر به بیماری‌های سرطان مری و معده دچار می‌شوند.

ملک زاده گفت: این نتایج اولین بار در دنیا به دست آمده و تا 80 درصد در کاهش بیماری‌های مزمن و پیشگیری از آن‌ها مفید است.

وی بیان کرد: از نتایج مفید دیگر این تحقیقات، 10 سال افزایش عمر و پاسخگویی به نیازهای بخش سلامت است.

بر اساس این گزارش، این مطالعات توسط سازمان بهداشت جهانی به رسمیت شناخته شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: