يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۷:۱۹:۲۰
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۲۴۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۷
فصل چهارم:
ارتباطات مجموعه ای از مهارت هاست. اما مهم ترین آنها درک نقطه نظرهای طرف مقابل وتفهیم نقطه نظرهای خویش است

فصل چهارم:ارتباطات انسانی


در عصری که هرلحظه شاهد تغییرات شگفت انگیز است،ارتباطات حرف اول را میزند.تحقیقات نشان می دهد که حدود 75 درصد از اوقات روزانه ما به نحوی در تماس و ارتباط با دیگران می گذرد.به همین دلیل کیفیت زندگی هرکس بستگی به کیفیت ارتباطات او با دیگران دارد.

ارتباطات مجموعه ای از مهارت هاست. اما مهم ترین آنها درک نقطه نظرهای طرف مقابل وتفهیم نقطه نظرهای خویش است.

 

الف:انواع ارتباطات انسانی

 

1:ارتباطات کلامی

مجموع روابطی که از طریق گفتن وگفت وگو حاصل می شود ارتباط کلامی گویند

کلمات در پیامی که به دیگری منتقل می کنند تاثیر فراوانی دارند

یک کلمه باید دقیقا مفهوم مورد نظر ما را در بر داشته باشد نه کمتر ونه بیشتر.

کلمات باید روشن و صریح باشند

 

گفتن

سخن گفتن فن یا هنری است که آدمی به وسیله آن بر دیگران تاثیر می گذارد.

گفتن در بین مهارت های چهارگانه بیشترین کاربرد را دارد و برای برقراری ارتباط عاملی مهم تلقی میشود.

نکاتی که در هنگام سخن گفتن باید رعایت کنیم:

1)خوب گوش کردن ما را برای بهتر گفتن آماده میکند.

2)هنگام گفت وگو به دیگران نیز فرصت گفتن بدهید.

3)سعی کنید از نظرات بزرگان هنگام سخن گفتن نقل قول کنید.

4)در سخن گفتن از دیگران تقلید نکنید.

 

شنیدن

سرچشمه بسیاری ازمشکلات روزمره،عدم توجه به سخنان دیگران است.چرا که بیشتر اوقات بدون اینکه بدانیم دیگری درباره چه چیزی سخن خواهد گفت،فکر میکنیم همه چیز می دانیم.

چگونه از این مهارت بهتر وبیشتر بهره مند شویم: 

1)بپذیریم که دیگران هم حق حرف زدن دارند.

2)از قطع کردن حرف دیگران خودداری کنیم.

3)اگر ابهامی درباره سخنان گوینده دارید از او سوال کنید.

 

خواندن

خواندن سومین مهارت ارتباطی است که به طور طبیعی آدمیان از شش سالگی آن را شروع می کنند.توانایی خواندن امتیازی است که انسانها را به دو دسته باسواد و

بی سواد تقسیم می کند.

نکات مهمی که به ما کمک می کند تا با درست خواندن به سوی یکی از اساسی

ترین نمادهای خودشکوفایی یعنی نوشتن حرکت کنیم عبارتند از:

-تکرار در مطالعه ابزاری مهم در یادگیری است.

-خواندن بدون یادداشت برداری عامل مهم فراموشی است.

-پیش از مطالعه از صرف غذاهای سنگین وچرب خودداری کنید.

-خواننده باید آنچه را که میخواند بفهمد.

 

نوشتن

زبان وخط عمده ترن شیوه های ارتباط کلامی است وانسان ها برای بیان احساسات بیشتر از زبان و برای ابراز افکار عمدتا از خط یاری می طلبند.توسعه علمی جهان نیز مدیون اختراع چاپ است که به تکثیر و توسعه افکار و نوشته های آدمیان انجامیده است.

 

نوشتن سخت ترین مهارت ارتباطی است اما چگونه بهتر بنویسیم:

1)مدت کوتاهی قبل از آغاز نوشتن،درباره موضوع فکر کنید.

2)برای خوب نوشتن به طور گسترده مطالعه کنید.

3)از نوشتن کلماتی که معنای آن را نمی دانید خودداری کنید.

4)غلط املایی و یا انشایی در نوشته تاثیر منفی بر خواننده دارد.

 

علاوه بر مهارت های ارتباطی اشاره شده مهرت های دیگری نیز در زندگی روزمره ما نقش ایفا می کند که به آن "تجربه" می گویند.

تجربه مهارت اجتماعی است به این مفهوم که هر فردی در لحظات زندگی و فعالیت های خود همواره با سه گروه از آدمیان ممکن است ارتباط برقرار کند:

1-مافوق       2-همسطح     3-مادون

تجربه یعنی اینکه هر انسان در ارتباط با افراد مختلف از چه میزان"تعادل اجتماعی" برخوردار است.

 

2:ارتباطات غیرکلامی

به طور کلی ارتباطات غیرکلامی عبارتست از کلیه پیام هایی که افراد علاوه بر خود کلام، آنها را نیز مبادله می کنند. سه لایه محوری ارتباطات غیرکلامی که بایستی به طور جدی مورد مطالعه قرار گیرد موارد زیر است:

1)محیط زمانی

2)وضعیت جسمانی(قد و وزن و شاخص های خاص

3)فعالیت های فیزیکی غیر کلامی

 

طرز قرار گرفتن،راه رفتن،ایستادن،حرکات،چهره وچشم ها،لحن صدا،طرز لباس پوشیدن و......همگی نشانه های ارتباطات غیرکلامی هستند.


خلاصه کتاب توسط خانم راحله امینی فرد تهیه گردیده شده است

224/224



برچسب ها: اصول ، روابط ، عمومی
نام:
ایمیل:
* نظر: