شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۷:۵۸:۰۶
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۲۵۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۴
فصل پنجم
ایرانی ها همواره برای میهمانان داخلی وخارجی کشورشان احترام واهمیت خاصی قائل بوده اند.با ورود اسلام به ایران این اعتقادات به اخلاق اسلامی نیز آمیخته شد و میهمان حبیب خدا گشت
فصل پنجم: اصول وآداب تشریفات
 
مهمانداری درآیین اسلام وایران

 خداوند در آیه 159 سوره آل عمران به حضرت محمد(ص) می فرماید: مرحمت خدا تورا با خلق مهربان و خوشخوی گردانید و اگر تندخو وسخت دل بودی مردم از اطرافت پراکند می شدند."

ما باچنین آیینی زندگی می کنیم که خوشخویی وخلق مهربان آدمی را سبب جلب وجذب مردم می داند.

ایرانی ها همواره برای میهمانان داخلی وخارجی کشورشان احترام واهمیت خاصی قائل بوده اند.با ورود اسلام به ایران این اعتقادات به اخلاق اسلامی نیز آمیخته شد و میهمان حبیب خدا گشت.

 

مردمداری وتشریفات

تشریفات به مراسمی گفته می شود که باشکوه برگزار شود.تمامی این امکانات در جهت ایجاد،حفظ وگسترش،پایگاه واحترام واعتبار وخوشنامی است.روابط عمومی ها به عنوان فراهم کننده بستر ارتباطات وبه جریان انداختن اطلاعات سازمانی در خط مقدم قرار دارند.روابط عمومی ها پرستیژ،احترام،اعتبار و خوشنامی سازمان ها هستند وهرتصویری از سازمان که در ذهن مخاطبان وجود دارد نتیجه عملکرد روابط عمومی است.پس رکن اساسی ارتباطات سازمانی چه در بیرون سازمان وچه در درون آن واحد،روابط عمومی است.

 

جایگاه تشریفات در روابط عمومی

تشریفات،شکوه وتزئین واحترامی است که در فرآیند ارتباطات اتفاق می افتد وبایستی جایگاه خودرا در روابط عمومی پیدا کند.لذا با توجه به اینکه تشریفات در روابط عمومی عمدتا مربوط به مراسم می باشد،در زیر مجموعه مراسم قرار می گیرد.عموما روابط عمومی ها واحدی با نام مراسم وتشریفات ایجاد می کنند.

با این نگاه تشریفات در روابط عمومی به هرنوع مراسمی ارتباط پیدا می کند ومراسم می تواند از برگزاری یک جلسه گفت گو تا برگزاری یک همایش      بین المللی را در بر گیرد.

حداقل نیرویی که تشریفات لازم دارد عبارت است از:

1)مترجم همزمان

2)کارشناس روابط بین الملل

3)کارشناس روابط عمومی

4)مهماندار

 

مراحل تشریفات

فرآیند تشریفات به طور کلی پنج مرحله دارد:

الف-استقبال

ب-حمل ونقل

ج-اسکان

د-پذیرایی

ه-بدرقه

 

ارتباطات غیر کلامی در تشریفات

توجه به ارتباطات غیرکلامی ضروری است وکارشناسان روابط عمومی به خوبی بایستی از این ارتباطات بهره گیرند.

کانال های غیرکلامی را می توان به انواع مختلف تقسیم کرد:

1-زبان بدن(حرکت گفتاری                     2-صدا های آوایی(شبه صوتی)

3-فضا(مجاورت)                                4-زمان(زمانی)

5-شامه(بو)                                       6-زیبایی شناسی(موزیک و رنگ)

7-مشخصات فیزیکی"شکل بدن،اندازه و رنگ پوست"

8-مصنوعات"لباس،لوازم آرایشی،عینک ها،جواهرات"

 

یکی دیگر از نکات مهم ارتباطات غیرکلامی که در تشریفات بسیار موثر است مکان برگزاری و برقراری ارتباط است.

 

در اینجا لازم است بعضی از آدابی را که در ارتباطات رودررو موثر تر هستند را یادآوری کنیم.

الف:سلام واحوالپرسی

ب:دست دادن

ج:لباس وپوشش ظاهری

د:نحوه معرفی وآشنایی

 

تشریفات هنر روابط عمومی است،همچنانکه ارتباط علم روابط عمومی است اما متاسفانه در ادبیات روابط عمومی به تشریفات توجه چندانی نشده است.

تشریفات کاری است که علاوه بر مهارت های ارتباطی سلیقه هم می خواهد و از همین روی می توان گفت تشریفات یعنی مراسم باشکوه.

با این همه متاسفانه در روابط عمومی تشریفات را با خدمات اشتباه گرفته اند.در حالی که تشریفات،ارتباطات بصری از نوع مستقیم است وبه شدت تحت تاثیر ارتباط غیرکلامی است وهنر روابط عمومی محسوب میشود.

خلاصه کتاب توسط خانم راحله امینی فرد تهیه گردیده شده است

224/224


نام:
ایمیل:
* نظر: