کد خبر: ۲۶۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۸





پیام زینب(س)، به یکی ا ز ایستگاه های صلواتی شهر فاو رسیده ایم که بسیار بزرگ تر و مجهز تر از صلواتی های دیگر و متعلق به کمیته امداد است. آن طرف تابلویی است که رویش نوشته شده، رزمندگان خسته نباشید. انگار به موقع رسیده ایم .شاید باورتان نشود ولی دارند فالوده ی صلواتی می دهند . پیر مرد ظرف را درون یخچال انباشته از فالوده فرو می برد و یکی یکی پیاله های چیده شده را پر می کند هر رزمنده پیاله ای بر می دارد و صلوات می فرستد.

·        غواص ها ساعت 20:30 به آب زده بودند و قبل از آغاز عملیات برخی موانع مصنوعی ساحل اروند را خنثی کرده بودند و زیر پای دشمن منتظر آغاز عملیات بودند.

·        برخی می گفتند طرح عبور از اروند خودکشی محض است مگر می شود چند هزار رزمنده جلوی چشم عراقی ها از عرض یک کیلومتری اروند خروشان بگذرند. اما این کار با همت و ایمان رزمندگان و تدبر فرماندهان جنگ امکان پذیر شد.

·        گذشتن از اروند برای شناسایی سخت بود، نیروهای شناسایی باید را باران نم نم می بارید و جاده ها را کمی خراب و لغرنده کرده بود ، اما موج ملایمی هم در اروند می ساخت که استتار غواص ها را آسان می کرد.

·        رادارها، پروژکتورها، دوربین ها، گل و لای، سیم خاردار و خورشیدی ها را رد می کردند، در خاک دشمن این طرف و آن طرف می رفتند، اطلاعات جمع می کردند، کمترین بی احتیاطی باعث می شد کسی اسیر یا شهید شود. اتفاقی که ممکن بود کل عملیات را به خطر اندازد.

·        عملیات ساعت 22:10 بیستم بهمن ماه سال 64 شروع شد .

·        نیروهای ایرانی در ساحل زیادند، سیم های خاردار هم زیاد. نیروها با آموزشی که دیده اند بی محابا از سیم خاردارها می گذرند  و سیم خاردارها به بدنشان می گیرد اما بی توجه، خونین جلو می روند. ساعت 23 خط اول ساحل به طور کامل زیر پای رزمندگان است.

·        موفقیت رزمنده ها چنان غیر منتظره بود که نیروهای پشتیانی که قرار بود صبح یا شب دوم عملیات وارد کار شوند تا مراحل بعدی را تأمین کنند، ساعت 12 شب وارد منطقه کردند تا کارشان را آغاز کنند

·        عملیات فریب بسیار مؤثر بود و دشمن تا 3 روز باور نکرده بود فاو منطقه اصلی عملیات است و به هورالهویزه و ام الرصاص حساس تر بود.

·        روز اول فاو کامل سقوط کرد و رزمندگان 950 اسیر به عقب فرستادند و هر لحظه با پیدا شدن کسانی که در نخلستان ها پراکنده و مخفی شده بودند، تعدا اسیر ها بیشتر می شود.

·        غواص های خط شکن از اروند گذشتند ، ساحل را پاک سازی کردند و بقیه نیروها با قایق به ساحل فاو رسیدند. تا عراقی ها به خودشان بیایند، فاو سقوط کرد و ارتباط عراق با دریا قطع شد. ارتش بعث هر چه توان داشت برای باز پس گیری فاو گذاشت، اما فاو در دست رزمندگان ایرانی ماند.

برگرفته از کتابچه آب های نا آرام/ سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و بسیج

انتها/224224

نام:
ایمیل:
* نظر: