دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۴:۳۰:۱۵
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۲۶۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۳
وزیر نفت:
عرضه نفت خام در بورس،واردات بنزین از سال آینده، ساخت 100 جایگاه تک تلمبه‌ای بنزین، فرصت ٢٠ روزه به CNPC، آخرین وضعیت مطالبات نفت را در این صفحه بخوانید
بیژن نامدار زنگنه در حاشیه پنجمين جشنواره پژوهش و فناوري صنعت  د رجمع خبرنگاران گفت: هم اکنون ضرفیت تولید نفت کشور نزدیک 3میلیون و 700 هزار بشکه در روز است که برنامه ریزی کردیم که این میزان به 4 میلیون بشکه افزایش یابد.

وی تاکید کرد: اولویت اصلی وزارت نفت توسعه میدانهای مشترک است امیدواریم تا پایان سال بخش از این میدان وارد چرخه تولید قرار بگیرند.
 
وی در خصوص صادرات گاز به عمان گفت: همزمان با سفر رئیس جمهور به مسقط مذاکراتی هم با این کشور به منظور نهایی کردن برخی از مذاکرات گازی در دستور کار قرار گرفته است.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه پیش بینی می شود امروز ایران و عمان یک سند عملیاتی تعهد آور در زمینه صادرات گاز طبیعی امضا کنند، تصریح کرد: این سند گازی باید تعهدآور برای دو طرف باشد.

وی یادآور شد: در این زمینه مذاکرت اولیه صورت گرفته است و امیدواریم به زودی نهایی شود.

* عرضه نفت خام در بورس

زنگنه از عرضه نفت خام در بورس خبر داد و گفت: دستوراتی به منظور عرضه نفت در بورس صادر کرده ایم که به زودی چند هزار بشکه عرضه نفت در بورس آغاز می شود.

وزیر نفت با اعلام اینکه هم اکنون عملیات و کارهای تکنیکی به منظور عرضه نفت در بورس در حال انجام است، تبیین کرد: باید شرایط برای خرید و بارگیری نفت توسط بخش خصوصی از بورس فراهم شود.

وزیر نفت دباره دیپلماسی نفتی ایران گفت: در طول چند ماه گذشته از مدل جدید قراردادهای نفتی کشور رونمایی شده که  در حال بررسی نظرات کارشناسان داخلی و خارجی هستیم.

مقام عالی وزارت همچنین از تدوین بسته‌های جدید سرمایه گذاری در طرح‌های نفت و گاز کشور خبر داد و افزود: قرار است این طرح ها در قالب قراردادهای نفتی عملیاتی شود.

وی با اشاره به مذاکره و تعامل با شرکت‌های نفت و گاز خارجی، بیان کرد: مذاکره با شرکت‌های نفت و گاز خارجی ادامه دارد.

* واردات بنزین از سال آینده

وزیر نفت درباره این که آیا واردات  بنزین در سال آینده قطعی است ، گفت:قطعا سال آینده بنزین وارد می کنیم.

وی درباره این که چه میزان قرار است وارد شود، گفت: هنوز ارزیابی در این زمینه به پایان نرسیده است.

زنگنه  درباره افزایش قیمت بنزین و تعیین نرخ آن برای سال آینده گفت: درباره قیمت بنزین به سوالی پاسخ نمی دهم.

* ساخت 100 جایگاه تک تلمبه‌ای بنزین

وزیر نفت با اشاره به توافق انجام گرفته با شهرداری تهران برای ساخت جایگاه های سوخت تک تلمبه ای گفت: قرار است تا پایان اردیبهشت ماه سال 93 مطالعه ساخت این جایگاه ها و تدوین یک برنامه عملیاتی به پایان برسد.

به گفته این مقام مسئول، با توافقی که با شهرداری تهران انجام گرفته، ساخت 100 جایگاه تک تلمبه‌ای بنزین در تهران در دستور کار قرار گرفته است.

وی  با اشاره به افزایش نرخ کارمزد فروش سی.ان.جی، خاطرنشان کرد: افزایش نرخ کارمزد توجیه اقتصادی ساخت جایگاه‌های گاز با سرمایه گذاری بخش خصوصی را افزایش می‌دهد.

* فرصت ٢٠ روزه به CNPC

زنگنه درباره این که شرکت سی.ان.پی.س( CNPC) تا چه زمانی برای حضور در آزادگان فرصت دارد ، اظهار کرد: فکر نمی کنم بیش از ٢٠ روز وقت داشته باشد.

وی درباره این که اگر این شرکت ظرف این ٢٠ روز به تعهدات خود عمل نکند، چه برخوردی با این شرکت چینی می شود،  گفت: بعد از ٢٠ روز متوجه می شوید.

وزیر نفت درباره این که آیا اخراج این شرکت امکان دارد ، گفت:  همه جور امکانی وجود دارد.

* آخرین وضعیت مطالبات نفت

وی درباره آخرین وضعیت وصول بدهی‌های نفتی ایران، گفت: وزارت نفت هنوز پیگیری پرونده بابک زنجانی بوده و هنوز معتقد است که سهم هر ایرانی از پرونده بابک زنجانی حدود 110 هزار تومان است.

وزیر نفت در خصوص بدهی نفتی نیروی انتظامی به شرکت ملی نفت ایران، خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی حدود 190 میلیون دلار به شرکت ملی نفت ایران بدهی دارد که در حال پیگیری وصول این بدهی نفتی هستیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: