جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۳:۲۸:۱۸
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۲۶۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۱

مواضع مهندسين بسيجي در خصوص مسائل سياسي و اقتصادی چیست؟

دیدگاه مهندسين بسيجي در خصوص مسائل سياسي، اهتراز از ورود به دسته بندي ها و درگيري هاي جناحي و حمايت از مواضع و آراء مقام عظماي ولايت در جهت تقويت اركان نظام اسلامي بوده و خواهد بود. در مورد مسائل اقتصادي سياست كلي اين جامعه تشويق مجموعه هاي مهندسي بسيجي و كمك و حمايت و هدايت آنها براي حضوري مناسب در زمينه هاي فني اقتصادي بوده و همچنين پرهيز از ورود اين مجموعه به صورت مستقيم و حقوقي در اين عرصه ها مي باشد.

جامعه مهندسین بسیجی چه اهدافی را دنبال می کند؟

اهداف هفت گانه جامعه مهندسين بسيجي شامل تشكل مهندسين متعهد و بسيجي، توسعه فرهنگ و ارزش هاي اسلامي و ترويج تفكر بسيجي در عموم فعاليت هاي مهندسي، حفظ و بهره برداري از تجربيات مهندسي دفاع مقدس، مشاركت در رشد و ارتقاي توان فني و مهندسي در طرح هاي توسعه و عمران كشور، مشاركت فعال در تشكل هاي فني و مهندسي كشور، ارائه خدمات علمي و فرهنگي و مشاوره حرفه اي به اعضاء و بهره گيري از توان مهندسين بسيجي در حوادث غير مترقبه تدوين و تصويب شده است.

 

تاکنون چند نفر عضو بسیج مهندسین و در چه قالب های سازماندهی شده اند؟

در طول مدت فعاليت­ بسیج مهندسین کازرون در حدود400 نفر از مهندسان داوطلب، به عضويت بسیج مهندسین درآمدند كه اميد است با فعاليت مؤثر و همچنین برنامه هاي حفظ  و انسجام، تشكل قابل ملاحظه اي از مهندسان متعهد را داشته باشيم. به منظور حضور مؤثر و هدفمند اعضاي جامعه مهندسين در عرصه هاي فني مهندسي كشور سازماندهي اعضاء در قالب چهار گروه تخصصي: عمران، صنعت و معدن، انرژي، كشاورزي بوده كه كليه اعضاي مهندس بسيجي به تناسب رشته تحصيلي و گرايشات شغلي در اين گروه ها سازماندهي شده و با توجه به برنامه هاي مربوط به گروه ها در زمينه هاي مربوطه به بحث و بررسي و تبادل نظر و دستيابي به راه كارهاي اجرائي بهينه و همچنين ارائه يك الگوي بسيجي متخصص در سطح جامعه تلاش مي نمايند.

آقای مهندس شفیعی بفرمائید در جامعه کنونی ضرورت علم و علم آموزی تا چه اندازه است؟

ضرورت علم و علم آموزي در جامعه و دنیای کنونی برکسی پوشیده نیست و رشد و بالندگي هر جامعه اي، در گرو وجود هرچه بيشتر افراد عالم و آگاه در آن است. اين مسئله به ويژه براي متوليان و دست اندرکاران مربوطه در هر کشور و جامعه ای از اهميت فوق العاده اي برخوردار است. زيرا علم، همان طور كه باعث پیشرفت کشورها می شود، در ابعاد معنوي نيز اين قابليت را دارد تا جایگاه معنوی انسان ها را بالا ببرد. ببینید ما الان در دهه عدالت و پیشرفت قرار داریم و امروز عرصه رقابت در مغز افزار، نرم افزار و عرصه دانش است و هر کسی که ادعای بسیجی بودن دارد، باید مثل پیشتازان دوران دفاع مقدس، علم و ظرفیت های خودش را به میدان بیاورد. خوشبختانه در سراسر کشور امروز نقش عالمان بسیجی پررنگ است و بسیاری از ظرفیت هایی که در کشور به ثمر نشسته و پیشرفت هایی که به ثبت رسیده، حاصل تفکر بسیجی در علم است که امیدواریم این انگیزه رو به پیشرفت باشد. دغدغه ای که در کشور وجود دارد و رهبر معظم انقلاب هم بر آن تأکید دارند این است که می توان با مدیریت جهادی تمام مشکلات را بر طرف کرد. امروز اگر این مدیریت توان در کشور ما شکل بگیرد و ظرفیت های علمی به دغدغه ها و نیازمندی های جامعه مرتبط شوند، ما شاهد موفقیت های صد درصدی خواهیم بود. امروز میزان بهره ما از ظرفیت ها به میزانی است که توانستیم آنها را به مسئله های کشور گره بزنیم و مورد حمایت قرار دهیم. من معتقدم با یک رویکرد جهادی و ترویج و تشویق انگیزه ها به حرکت جهادی در علم، می شود بسیاری از مسائل و دغدغه ها را در کشور پایان داد.

نظر شما در رابطه با مشکلات اقتصادی و نقش بسیج در این خصوص چیست؟

دشمن امروز به خیال خود ما را به واسطه مشکلات اقتصادی و از سر ناچاری به پای میز مذاکره نشانده است اما اگر مشکل امروز ما اقتصاد، رفاه و تأمین نیازمندی‌هایمان است. آیا راه و چاره آن در بیرون از کشور وجود دارد که برخی از مردم و کسبه کوچه و بازار راه حل آن را در برقراری ارتباط با آمریکا می‌بینند. ببینید در منطقه غرب آسیا 25 کشور با جمعیتی بالغ بر 530 میلیون نفر زندگی می‌کنند که فقط صادرکننده مواد خام اولیه هستند اما 75 درصد درآمد نفت متعلق به کشورهایی است که با تکیه بر فناوری با ارزش افزوده‌ای به مراتب تا صد برابر و بلکه بیشتر کالاهای تولیدی از نفت را به ما می‌فروشند این در حالی است که 46 درصد از فقرای جهان مسلمان هستند که عمدتاً مربوط به همین منطقه هستند. باید نقاط قوت استان‌ها را برای فضای پیشرفت و رقابت با این کشورها شناسایی کنیم و با اصلاح شاخص‌ها و به کار بستن راهکارهای مناسب در راستای رسیدن به اهداف نظام و شکوفایی کشور تلاش کنیم. بسیج می‌تواند محور توسعه و پیشرفت در جامعه باشد، بسیج باید کانون تفکر را احیاء کند. بایستی در هر شهرستان عوامل و موانع پیشرفت یا شاخص‌هایی که باید در کشور ما توسعه پیدا کند و امروز موانعی برای رشد و پیشرفت دارد را شناسایی کنند و همین طور فرصت‌های رشد و شکوفایی در شهرستان را شناسایی و این موضوعات را دسته‌بندی و به موضوعات طرح تحقیق و پایان‌نامه تبدیل کنند و این پایان‌نامه‌ها که حاصل بررسی موانع و مشکلات و راهکارهای پیشرفت و شکوفایی است را در قالب دفترچه‌هایی به مقامات اجرایی استان تقدیم کرده و به مقامات استان هم کمک کنند. امیدواریم با یک همت بسیجی بتوانیم شاخص‌های رشد و پیشرفت را در استان‌ها اصلاح کنیم و یک جریان همه‌جانبه به‌وجود بیاید و همه همت کرده و به مقامات کشور کمک کنند تا رکوردها و اهدافی که در سند چشم‌انداز نظام پیش‌بینی شده حاصل شود.

جناب مهندس شفیعی حلقه های علمی از نظر شما چگونه بایستی تنظیم شود؟

پی‌ریزی حلقه‌های علمی و خط مشی آن باید به گونه‌ای تنظیم شود که خروجی هر حلقه علمی، طرح‌های پژوهشی و ارتباط هر یک از آنها با صنعت مربوطه جهت رفع مشکل بنیادی باشد. اینکه می‌توان با ایجاد بخش آموزش در حلقه‌های علمی همچون آموزش مباحث کلیدی و آموزش‌های کاربردی مرتبط با رشته تحصیلی به ارتقای آن کمک کرد. تأکید بر ارتباط حداکثری حلقه‌های علمی با صنایع کشور و اینکه راه برون رفت از مشکلات موجود بر سر راه کشور در اثر ایجاد تحریم‌های بین‌المللی، بررسی پروژه‌های کاربردی در صنایع مختلف و تعریف مسئله و حل مشکل مورد نظر در حلقه‌های علمی است. کارگروه های بسیج علمی و پژوهشی استان بایستی با ارائه مشاوره رایگان بعنوان یک اتاق فکر به مدیران استان در جهت پیشبرد توسعه استان با حضور فعال نخبگان بسیجی، نقش آفرینی  نمایند. بسیج علمی،پژوهشی در واقع پلی ارتباطی بین نخبگان بسیجی و مدیران استان بیان می کند که با اولویت بندی و اثربخشی ایده ها به توسعه و شکوفایی استان می اندیشد. حلقه هاي علمي بهتر است در جامعه ي ايران گسترش پيدا كند.

نقش پیروزی انقلاب اسلامی در تحقق بیداری اسلامی چه بود؟

پيروزي انقلاب اسلامي در واقع پيروزي انقلاب براي ابرقدرتها يكي از تدابير حضرت امام بسيج بود. دفاع مقدس در طول 8 سال درسي بود براي دنيا و نگران كننده بودند بر اين مطلب كه اگر جلوي جمهوري اسلامي ايران را نگيرند تبديل به يك ابر قدرت خواهد بود. يك دهه مبارزه و نبرد بي امان-دهه ي دوم دشمن اتاق فكر تشكيل داد. بعد تهاجم فرهنگي شروع كردند موضوع بعدي فتنه ي 88 بود. حمله ي امريكا به بعضي از كشورها و تلاش بعدي آنها جهت هم پيمان كردن كشورهايي با اسرائيل تلاش مي كردند لبنان را در عرض يك هفته به نابودي بكشانند. جنگ بعدي جنگ غزه بود. مشاهده کردید که كشورهاي منطقه با استواري با الهام از پيام مقام معظم رهبري قيام كردند. به حول و قوه الهی ، بيداري اسلامي تحقق پيدا كرد و سران آنها از پايتخت به پايين كشيده شده و از اسرائيل بيرون شد و تلاش دشمن اين بود كه اين بيداري اسلامي را به انحراف بكشند.

اوضاع خلیج فارس را در آینده چگونه می بینید؟
ببینید جنگ نظامي را به خود جرات نمي دهند ولي جنگ نرم را با ما آغاز كرده اند جنگ امنيتي را بعد از انقلاب شروع كردند ترور دانشمندان هسته ايي يك نمونه از آن بود مسايل(جنگ) اقتصادي همچون موضوعي شبيه و بلكه بدتر از فتنه 88 باشد تلاش دشمن ايجاد فاصله بين مردم و دولت و ايجاد نارضايتي مي باشد. فشار هسته ايي تركيه-عراق-روسيه كه در مذاكرات هسته ايي آنها در مقابل جمهوري اسلامي ايران زانو زدند. هر 6 ابرقدرت دنيا- به خاطر عظمت نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران- اردوگاه غرب+اردوگاه اسلام جنگي تمام عيار وجود دارد. در عراق هم خيلي فشار آوردند تا مالكي را از صحنه خارج نمايند. در حال حاضر اوضاع عربستان بسيار بهم ريخته است در بحث سوريه بعد از لبنان جنگ ديگري آغاز كردند كه دستاوردي داشته باشند. ارتباط حزب الله با جمهوري اسلامي واقعاض خوب بوده- جنگ رواني در سوريه بسيار محسوس بود. بحث بعدي وارد كردن نيرو از مرزهاست. در بحث صادرات نفت تلاش كردند هيچ كشتي از طريق دريا از ما نفت نخرد كه بحمدا... موفق نشدند. حضرت آقا فرمودند بالاخره براي صعود به قله دماوند و سبلان مشكلات راه وجود دارد بايد با قدرت جلو رويم تا به قله برسيم. امروز حكومت رسول ا... مشاهده مي شود. امروز ايران بسيار قدرتمند است از لحاظ اقتصادي، سياسي، علمي، فرهنگي، اجتماعي و ... به خاطر مقاومت به خاطر استكبار مبارزه كرديم که به حول و قوه الهی پيروز خواهيم شد.

آیا در جبهه جنگ سرد  جای نگرانی است؟

نگاه کنید امروز ما در جبهه ي جنگ سرد جاي نگراني نيست ولي در بحث جنگ نرم نگراني وجود دارد. فقط بايد اعتقادات خود را بالا ببريم و مقابله با تهاجم فرهنگي را انجام دهيم. اسلام دين رهبانيت نيست. همانطور که قرآن کریم می فرماید هر مسلماني كه گره اي از مشكلات همنوع خود را باز نكند، مسلمان نيست. تك روي ايرانيان بسيار در سطح بالاست طبق تحقيق جهاني برآورده شده كه در كارها يك فرد ايراني 10 برابر فرد ژاپني كارايي دارد ما دچار خود سانسوري شديم كه بسيج كاري كرده كه در قالب و بهانه هاي مختلف در كنار هم باشيم و دور هم جمع شويم. عمده آن است كه ما را با هم آشتي دهد.

کشور ایران در دهه چهرم انقلاب چه وضعیتی خواهد داشت؟.
اگر تاریخ را ورق بزنیم می بینیم که دهه اول انقلاب بین سالهای 57 تا 67جنگ مبارزه سياسي- نظامي بود. در دهه دوم انقلاب که دهه سازندگي یعنی بین سالهای 67 تا 77 همراه با تهاجم فرهنگي و شبيخون فرهنگي با فتنه 1378 كوي دانشگاه به پايان رسيد.
در دهه سوم انقلاب یعنی بین سالهای77 تا87 که دوره اقتدار سياسي، نظامي، علمي و پژوهشي، حمله آمريكا به بعضي از كشورهاي منطقه همچون عراق و افغانستان، همراه كردن كشورهاي عربي جهت مقابله و خصومت با ايران اسلامي بود. که لبنان خاكريز اول جمهوري اسلامي- جنگ 33 روزه لبنان- جنگ غزه- گرفتن غزه و خاكريز دوم دفاعي ايران. پايان دوره سوم فتنه 88 و آغاز بهار عربي و نابودي حكومتهاي ديكتاتور و خودكامه مصر- تونس- ليبي- يمن.  و دهه سوم  انقلاب مقارن با ترور دانشمندان هسته اي ايران و تحريم اقتصادي شديد همراه بود. با آغاز دهه چهارم جنگ سايبري تمام عيار عليه جمهوري اسلامي ايران در تمام زمينه ها از جمله دهه جنگ نرم و سايبري شروع شده است. اما در دهه چهارم يعني بین سالهای 88 تا 98 انشاء الله با پيروي از فرامين مقام معظم رهبري ايران با اجراي هدفمندي يارانه ها و خودكفايي در بسياري از محصولات مانند بنزين به اوج پيشرفت خود خواهد رسيد.  براي مقابله با تحريمهاي اقتصادي، اجراي اقتصاد مقاومتي و پياده كردن ان ايران به امپراطور مطلق جهان اسلام تبديل خواهد شد. پيشرفتهاي علمي، پژوهشي، هوا و فضا و هسته اي به اوج خود خواهد رسيد.  با تحميل تمامي فشارهاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي ايران قدرت اول منطقه و جهان اسلام خواهد شد. دشمن ديگر توان جنگ فيزيكي و رو در رو با ايران را ندارد بلكه مرحله جنگ نرم در دوره سوم رسماً شروع شده و دشمن دين، ايمان و باور و اعتقاد فرزندان اين مرز و بوم را هدف قرار داده كه انشاالله با پيروي از دين اسلام، قرآن و فرامين  مقام معظم رهبری تمام نقشه ها ناكام خواهد ماند.

جناب مهندس هدف دشمن از جنگ نرم چیست؟
بنظرم هدف نهایی دشمن ايجاد فاصله بين مردم و نظام و ايجاد نارضايتي، تحريك قوميت ها و جنگ داخلي و ايجاد نااميدي در بين مردم جامعه خصوصاً جوانان می باشد. ببینید کشور ايران در اين تحول نقش محوري و تعيين كننده دارند. ذخاير عظيم زير زميني و سرمايه هاي عظيم انساني و ساختن و پرداختن نيروي انساني به عهده نخبگان بسيجي مي باشد. خدا را شاكريم كه شاهد پيروزيها و موفقيت هر چه بيشتر ايران مي باشيم يكي از بزرگترين تبعات جنگ 8 ساله اين بود كه با ايران نمي شود با زور و جنگ مقابله كرد و نمي توان با اين شرايط ايران را تهديد كرد چون نمي توانند نقشه هاي خود را عملي نمايد چون اقتدار خاص جمهوري اسلامي ايران و تهديد حس متفاوتي جنگ سخت تمام طرحها و دستورها بايد مشخص شود و تائيد شود در سلسله مراتب امام در جنگ نرم بايد هر عضو فرمانده جز مياني سطح بالا با حسي كه نسبت به تهديد مي گيرد و با نظامندي خويش بتواند اقدامي را انجام دهد نبايد صبر كنيم تكليفي را از ما بخواهند. اتكال زيادي به توانمندي فردي هر فرد مهندس بسیجی وجود دارد. انتظار رهبر معظم انقلاب را بايد انجام دهيم. افت مبناي كم كاري حضرت مقام معظم رهبري كه در همه ي فعاليتها و جريانها ايده هاي بسيار حكيمانه و مفيد موثري و كاربردي دارند. اما بايد خيلي تلاش كنيم تا اهداف ايشان را عملي كنيم. تلاش رهبري جبهه حق را گسترده تر نمايند. كار خدا پسندانه و موثر و در شان انقلاب اسلامي انجام بديم. بايد سخت كوش، تلاش مجاهدانه و بي وقفه انجام دهيم به عنوان یک مهندس بسيجي بايد حق خودمان را ادا كنيم. و مهم شتاب حركت است.

نظر شما در خصوص ابلاغ سیاستهای کلان اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری چیست و بنظر شما چه کاری بایستی انجام دهیم؟

 در اقتصاد مقاومتی دو نکته مهم وجود دارد : اول اینکه آنچه در اختیار داریم را به نحو احسن استفاده کنیم که بخشی شامل ظرفیتهای انسانی است که ما از نخبگان سرشاری برخورداریم و بخشی دیگر ظرفیتهای نرم افزاری و سخت افزاری پژوهشی کشور است و بخشی دیگر شامل مواد اولیه و مواد خامی است که خودمان در اختیار داریم. دوم اینکه  بعد فرهنگی کار است. بخشی از کار فرهنگی این است که هر کس در هر موقعیتی هست احساس کند که باید برای کشور خودم همت کنم و فرهنگ ما می توانیم باید در سطوح مختلف از دانش آموز تا استاد تبدیل به یک باور بشود و در بخشی دیگر باید به جامعه خودمان القاء کنیم که مصرف گرایی را کاهش داده و اصلاح الگوی مصرف را مطرح کنیم. به عنوان مثال در حوزه نفت شما می دانید که در فصل زمستان، کشور ما با چه گرفتاریهایی مواجه هست. بخش عمده آلودگی ایجاد شده به علت مصرف زیاد فرآورده های نفتی است. ما در شرایط جاری کشور با دادن یارانه به مردم باعث شدیم که سوخت ارزان مصرف کنند و حاصل آن آلودگی است و همین سیکل معیوب را دوباره باید تکرار کنیم؛ چون یارانه دادیم و به جای آنکه زیرساختهای حمل و نقل عمومی را زیاد بکنیم، مصرف را زیاد کردیم و با این تصمیم غلط ما تبدیل به کشوری شده ایم که طبق آمار بالاترین میزان سرطان را دارد. به تعبیر دیگری با سونامی سرطان مواجه شده ایم و در این شرایط جدید دوباره باید یارانه بدهیم تا داروهای ضد سرطان را تولید و یا وارد کنیم. پس چه زمانی باید این سیکل معیوب و غلط اصلاح بشود؟ اینجا هم به رشد فرهنگی مردم و هم رشد فرهنگی مسئولین کشور نیازمندیم. این کار ما مثل این است که ما با سوزاندن دلارهای خودمان در حال گرم کردن خود باشیم در حالی که این دلارها می توانند با تبدیل شدن به مصنوعات مختلف به دهها برابر ارزش خام خود تبدیل شوند.

در پایان از اینکه وقت شریفتان را در اختیار ما گذاشتید، صمیمانه متشکریم.

مصاحبه: روابط عمومی بسیج مهندسین کازرون

224/224

نام:
ایمیل:
* نظر: