کد خبر: ۲۷۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲
حجه الاسلام والمسلمین حدائق
هر چه درجه تقربتان به خدا نزدیکتر باشد دشمنان سرسخت تری پیدا می کنید و قطعاً کسی که باخداست و در مورد خدا حرف می زند با کسی که دشمن خداست باید مشکلاتی داشته باشد.

حدائق – حضرت زهرا(س) در مقام تقاضا از خداوند عرض می کند خدایا از شما تقاضا می کنم کلمه اخلاص را – هزاران نکته باریکتر از مو در همین کلمه است . خدمات اجتماعی مردم در گرو این اخلاص است و اگر نباشد زحمات از بین می رود ، لذا حضرت اول چیزی که می خواهد اخلاص در کار است ( اگر نماز خواندیم باشد برای خدا نه تظاهر ) هدفمان خدا باشد و لاغیر ، دنبال این باشیم که خدمتی کنیم که خدا بپسندد -  شیخ بهایی می فرماید : اخلاص عبارت است از حالتی که انسان کاهایش را غربال می کند برای خداوند ، یک جوری کارها را غربال کنیم که فقط خدا در آن نقش داشته باشد و قطعاً کاری که خدا پسندید بندگان خوب خدا هم می پسندند و البته کاری که خدا می پسندد دشمنان خدا نمی پسندند این طور نیست که هر کس که با اخلاص کار کرد همه مرید او باشند و دوستدار او ، بلکه هر چه درجه تقربتان به خدا نزدیکتر باشد دشمنان سرسخت تری پیدا می کنید و قطعاً کسی که باخداست و در مورد خدا حرف می زند با کسی که دشمن خداست باید مشکلاتی داشته باشد اینجا خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو کاربردی نیست باید همرنگ خدا شویم و اخلاص یعنی همرنگ شدن با خدا ، فرزندت و همسرت را برای خدا دوست داشته باش ، فرزند نوح از خدا برید به نوح می گویند تو هم از اوببر همسر لوط از خدابرید به او گفته می شود او را بگذار تا هلاک شود.

اخلاص یعنی اینکه تراز زندگی را خدا قرار دهیم و این سبب می شود به کارهای انسانها ارزش داده شود و احتمالاً در قیامت ضریب ارزش کارها هم به اخلاص است حضرت علی (ع) در جنگ خندق یک ضربه شمشیر می زند آنقدر این ارزش پیدا می کند که پیغمبر فرمود : تمام عبادت انسانها و جنیان یک طرف ضربت شمشیر علی بن ابیطالب (ع) هم یک طرف ، چرا ؟ چون علی (ع) با دشمن هم که درگیر است هوای نفس نیست رضای خداست .

خداوند هر کاری که با اخلاص باشد را می پروراند ، کتاب برای خدا نوشتی می شود معیار می شود مفاتیح الجنان در خانه های مردم در حاشیه کتاب قرآن قرار می گیرد خیلی ها هم کتاب می نویسند اما مورد اعتنا قرار نمی گیرد خیلی کارهایی می کنند اما در تاریخ گم می شود اما برخی کارها می ماند ، ماندگار و جاوید است .

تنها جایی که شیطان اظهار عجز کرده است اخلاص است . شیطان وقتی از درگاه خداوند و درجه رفیعش سقوط کرد ، لجاجت کرد و یک قسم خورد که خدایا به عزتت سوگند همه بنی آدم را گمراه می کنم ، این همه و اجمعین که شیطان گفته همه را داخل دانسته انبیاء هستند  ، اولیاء هستند خوبان و نیکان در آن هستند اما تبصره ای که وجود داشت بحث مخلَص بود ، یکی از عرفای بزرگ به شاگردانش گفت : شیطان برای فریب آدم و حوا قسم خورد که من می خواهم به شما خدمت کنم یعنی بنای خدمت بود و خیانت کرد ، یعنی برای پدر ما قسم خورد که خدمت می کنم و خیانت کرد برای ما فرزندان آدم که قسم خورده گمراه می کند !!

خیلی حواسمان باید جمع باشد پس باید برای گریز از کمند شیطان باید سعی کنیم مخلَص باشیم.

حال ببینیم اوج اخلاص در کلام حضرت زهرا(س) کجاست : بعضی ها در زندگی مخلصند ، مخلص به کسی گفته می شود که در شداید و بحرانهای زندگی با خدا هستند مریض می شوند و دکتر جوابشان می کند یادشان به ابوالفضل (ع) است چکشان برگشت می خورد دست به دامان حضرت زهرا(س) می شوند و ... به هنگام مشکلات دست به دامان اولیاء می شوند ( البته نه اینکه خواسته هایمان را نخواهیم و توسل پیدا نکنیم نه ، خدا می گوید برای حاجات خود وسیله بیاورید به درگاه خداوند ، اما باید در همه مراحل زندگی اینگونه باشیم در دوران سلامت مان به یاد اهل بیت باشیم که در دوران بیماری تا گفتیم یارب جوابمان بدهند ، علت اینکه بعضی ها به صدایشان پاسخ داده نمی شود این است که وقتی مشکل نداشتند خدا را صدا نزدند .

دوستی ها باید به اعتبار شخصیت ها باشد نه به اعتبار کاری که می تواند انجام دهد . امیر المومنین را به اعتبار امیرالمومنین بخواهید حالا حضرت کار شما را راه بیندازد یا نه ، گاهی اوقات عبادتهای افراد برای گرفتن امتیازات از خداست و با عبادت به دنبال اثری هستند که زندگی دنیاشان را رواج دهند ، دعا را برای تقرب به خدا بخوانیم .

مخلَصین  چه کسانی هستند ،کسانی که شیطان ضعیف است از اینکه اینها را فریب بدهد این را زهرا مرضیه (س) از خدا می خواهد و به ما می آموزد که این را بخواهید و اسوه این معنا خود حضرت است که در همه مراحل زندگی با خداست ، در خانه اش را آتش بزنند می گوید خدا، به همسرش توهین کنند می گوید خدا ، حکومت به او بدهند می گوید خدا ، در مشکلات و موفقیت ها بنده خداست اقبال و ادبار دنیا تغییرش نمی دهد .

اسوه مخلَصین امام علی (ع) و آموزگار اخلاص حضرت زهرا(س) است ، نگرانی حضرت زهرا (س) از مشکلات پیش رویش نبود ؛ ایشان نگران سنت شکنی بود که نسبت به ولی خدا از این مردم سر زد و این بزرگ انسانی که مردم در غدیر با او بیعت کرده بودند را فراموش کردند ، درد فاطمه زهرا(س) درد دین بود .

انتهای متن/224224

نام:
ایمیل:
* نظر: