دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۸:۴۱:۴۷
آخرین اخبار
یادداشت و گفتگو
کد خبر: ۲۸۱۵۷
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۱
نشست بصیرتی بسیج دانشجویی جهرم
پایگاه مقاومت دانشجویی شهید ابراهیم هادی و کانون مطالعات فکری ،فرهنگی، سیاسی حوزه بسیج دانشجویی باقرالعلوم (ع) جهرم اولین نشست بصیرتی دانشجویان دانشگاه جهرم را درسال جدیدبرگزار نمودند .
دکتر محمد مهدی نبویان استاد حوزه و دانشگاه ، به عنوان سخنران نشست بصیرتی پیرامون موضوع رابطه مدرنیته و هنربه ایراد سخنرانی پرداخت .

وی با تعاریف اصطلاحی مدرنیته  و هنر به واکاوی تفکر حاکم بر جوامع غربی یا همان مدرنیته پرداخت و ضمن مقایسه اینگونه تفکر با تفکر اسلامی اظهار نمود در تفکر جوامع غربی برای خانواده هیچ گونه ارزش و جایگاهی وجود ندارد . در این تفکر است که اجازه کشتن جنین را می دهند و از روغن آن برای مصارف لوازم آرایشی بهداشتی استفاده می کنند اما در اسلام و نص صریح آیه قرآن بیان شده « لاتقتلوا خشیه املاق ..»

استاد موسسه امام خمینی بیان داشت که در تفکر اسلامی خودکشی و قتل نفس حرام است چون انسان مالک حقیقی آن نیست بلکه « انا لله وانا الیه راجعون » یعنی مالک حقیقی خداوند است اما در تفکر مدرنیته همه چیز به انسان ختم می شود و فکر انسانی را برتر  میداند که اجازه کشتن یا خود کشی را به انسان می دهد .

نبویان عنوان نمود : که در تفکر اسلامی خالق شب و روز ، نعمتهای مادی ، اشیاء ، کوهها و دریاها و ... خداوند قهار است « هوالذی جعل الیل و النهار» « اذاالسماء رفعت و..» اما در تفکر جامعه غربی با ساختن وسیله ابزار یا شیئی، انسان را سازنده و خالق محسوب می کنند . در تفکر اسلامی هر پدیده ای به خداوند ارتباط دارد و هر چه در این دایره خلقت هست باید به خداوند وصل شود که این همان معاد است و حلقه مفقود و گمشده جوامع غربی .

وی با بیان این موضوع که جنگ نرم خلاصه شده در هنر و رسانه بیان داشت : از ترکیب این دو است که تفکر جامعه غربی حامل خشونت و استهجان در دل صنعتی مانند هالیوود پدید می آید . خشونت و صحنه های مستهجن دو مقوله ای است که در تمام فیلمهای ساخته شده در جوامع غربی به چشم می خورد و این هنری است که از دل تفکر مدرن برخواسته و آن زمان است که اندیشه مدرنیته در جوامع هدف، نهادینه می شود . اما قرآن کریم و اندیشه ناب اسلامی برای انسان دو بعد را لحاظ کرده، بعد جسمی و بعد روانی که در اندیشه مدرنیته از اصل بعد روحی انسان غفلت شده است.

استاد موسسه امام خمینی با انتقاد بر عملکرد مسئولین فرهنگی کشور افزود: متاسفانه در این تهاجم نرم دشمنان ، مسئولین فرهنگی ما نیز غافلند و تمام فرهنگ کشوررا خلاصه کرده اند در چاپ پوستر ، عکس یا نصب بنر در حالی که علوم دانشگاهی ما اسلامی نیست و باید برای این مقوله فکری شود . غرب بزرگترین دشمن خود را تفکر ناب اسلامی میداند به همین خاطر با تمام ابزار فرهنگیش به جنگ با این تفکر آماده است .

وی با تحلیل ساخت انیمیشنهای متنوع غربی که طبق آمار بیشترین مخاطبان امروزی آن را گروه بزرگسالان تشکیل می دهند عنوان کرد: به وسیله ابزار هنر و رسانه بوده که توانستند هویت اسلامی را از جامعه ایران کم رنگ کنند و تفکر مدرنیته غربی را جایگزین آن معرفی نمایند و اکنون جامعه دنبال راه حلی برای معضل پوشش افراد یا سایر مسائل ضد فرهنگی است ولی تفکر غربی از سالها پیش در این مقوله با همین ابزار کار کرده است .  

محمد مهدی نبویان تنهایی انسان را به پنج بخش تقسیم نمود مانند تنهایی فیزیکی ، تنهایی انسان از دیگران ، تنهایی انسان با خودش و... که در تفکر غربی هیچگونه راه حلی برای آن ذکر نشده است چون خود انسان تفکر و عقل کامل است و دیگر هیچ ، اما در تفکر اسلامی راه حل همه تنهایی های بشر فقط خداست. چون که فقط اوست که انسان را برای خود او دوست دارد . ولی تفکر مدرنیته انسان و خانواده و جامعه را ابزاری برای یکدیگر قرار میدهد و انتهای آن نیز پوچی و تباهی .

در ادامه برنامه ، قسمت سی و چهارم از مجموعه دکتر سلام ، پایان بخش نشست بصیرتی دانشجویان بود . 
       
 
نام:
ایمیل:
* نظر: